IPE in buitenmuur isoleren.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dijk
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jul 2019, 12:40

IPE in buitenmuur isoleren.

Bericht door Dijk »

Goedemiddag,

Korte schets van de situatie: In een renovatie heb ik te maken met een IPE die vanaf de steens buitenmuur 4,5 meter doorloopt naar een binnenmuur. Op deze IPE liggen de vloerbalken van de 1e verdieping. Deze steensmuur wordt van onder naar boven geïsoleerd d.m.v. een voorzetwand. De enige onderbreking is de IPE balk. De verdiepingsvloer zal ook een laag mineraalwol krijgen.

Vraag 1:
Deze IPE is natuurlijke een enorme koude brug, dus ik wil deze graag isoleren. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? De balken die er nu op rusten liggen er op dit moment los op dus het is mogelijk om tussen de IPE en balken laag isolatie folie te plaatsen. Ik zelf heb bedacht om in het metaal profiel mineraalwol of pir te plaatsen en vervolgens de balk in te wikkelen met alkreflex en vervolgens dampdicht af te tapen. Is dit een juiste aanpak? Zijn er alternatieven voor alkreflex?

Vraag 2:
Is het vervolgens mogelijk, als de balk is ingepakt, om hier mineraal wol tegen aan te sluiten voor de isolatie van de verdiepingsvloer?

Alvast bedankt.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: IPE in buitenmuur isoleren.

Bericht door JantjeV8 »

Zet eens een schets van het hele detail hier neer. Ik snap redelijk wat bouwkundige uitleg, maar een plaatje kan een hoop misverstanden voorkomen.
Dijk
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jul 2019, 12:40

Re: IPE in buitenmuur isoleren.

Bericht door Dijk »

Bij deze een schets, hopelijk geeft dat meer verduidelijking?
situatie schets.png
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: IPE in buitenmuur isoleren.

Bericht door remco d »

Weet zo niet of het technisch kan, maar de ipe ligt in de buitenmuur. Daar zit het probleem. Kun je die muur aan de binnenkant niet wat uitkappen onder je balk en er foamglas onder metselen? De kop van de ipe tot aan de voorzetwand isoleren lijkt me een betere weg dan de balk binnen helemaal isoleren.

Let op ik weet niet of foamglas oid het gewicht kan hebben dit moet je even nazoeken.

Mvg Remco
Dijk
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jul 2019, 12:40

Re: IPE in buitenmuur isoleren.

Bericht door Dijk »

remco d schreef: 11 feb 2020, 12:52 Weet zo niet of het technisch kan, maar de ipe ligt in de buitenmuur. Daar zit het probleem. Kun je die muur aan de binnenkant niet wat uitkappen onder je balk en er foamglas onder metselen? De kop van de ipe tot aan de voorzetwand isoleren lijkt me een betere weg dan de balk binnen helemaal isoleren.

Let op ik weet niet of foamglas oid het gewicht kan hebben dit moet je even nazoeken.

Mvg Remco
Dag Remco, dank voor je reactie. Hier hebben we inderdaad over nagedacht, maar er zit aan de IPE ook een anker. En tot hoever die is ingemetseld weten we niet. Dus ik ben bang dat het dan een 'net niet' oplossing gaat worden gezien we niet de hele oppervlakte kunnen isoleren.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: IPE in buitenmuur isoleren.

Bericht door JantjeV8 »

Dan blijft het een onding.

Het enige wat je kunt doen is hem helemaal inpakken tot ruim een meter onder de vloer. Echter je balklaag blijft dan ook die inpaklaag doorbreken. En je dampremmer moet verschrikkelijk goed rondom de profielcontour aangewerkt worden. Het ding gaat condenseren.

Waar je ook nog voor uit moet kijken, is spouwvocht op de binnenzijde van het buitenblad. Als dat er is, loopt het bovenop de kop van die balk en heb je kans dat het dus naar binnen loopt. Gaat het rotten en schimmelen, zeker als je die balk met isolatie hebt ingepakt.

Is het een optie om 40cm rondom de kop van die balk de buitenmuur uit te kappen, de kop te isoleren met een (pir/resol) schuim of vacuumplaat, die isolatie goed op de spouwisolatie aan te laten sluiten, daartegen dezelfde baksteen tot strip terug zagen en tegen die plaat aan te lijmen en op te voegen?
Dijk
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jul 2019, 12:40

Re: IPE in buitenmuur isoleren.

Bericht door Dijk »

JantjeV8 schreef: 11 feb 2020, 17:24 Dan blijft het een onding.

Echter je balklaag blijft dan ook die inpaklaag doorbreken. En je dampremmer moet verschrikkelijk goed rondom de profielcontour aangewerkt worden. Het ding gaat condenseren.

Waar je ook nog voor uit moet kijken, is spouwvocht op de binnenzijde van het buitenblad. Als dat er is, loopt het bovenop de kop van die balk en heb je kans dat het dus naar binnen loopt. Gaat het rotten en schimmelen, zeker als je die balk met isolatie hebt ingepakt.

Is het een optie om 40cm rondom de kop van die balk de buitenmuur uit te kappen, de kop te isoleren met een (pir/resol) schuim of vacuumplaat, die isolatie goed op de spouwisolatie aan te laten sluiten, daartegen dezelfde baksteen tot strip terug zagen en tegen die plaat aan te lijmen en op te voegen?
Er zit nu nog wel wat ruimte om onder de balken laag iets aan te brengen (5mm), niet veel, maar bijvoorbeeld wel een een materiaal als alkreflex en ook wel een dampscherm.

Dat is inderdaad een goede aandachtspunt. ik denk dat dit wel te voorkomen valt.

Ik begrijp je derde punt niet helemaal? Dus zoveel mogelijk ruimte creëren rond de balk en dat opvullen met isolatie die vervolgens aansluit met de isolatie van het frame. Waarom zou ik vervolgens dan dit weer moeten bekleden met baksteen strips?
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: IPE in buitenmuur isoleren.

Bericht door remco d »

als je alkreflex onder balken legt is de isolatiewaarde 0, de luchtbelletjes in die folie zorgen voor isolatie.

De ijzeren balk zou van de buitenmuur afgescheiden moeten worden met isolatie. dus IPE onderstutten, uit de buitenmuur kappen en vervolgens netjes opbouwen wel een isolerende steen/plaat/iets wat isoleert EN die IPE kan dragen. Het is het meeste werk maar naar mijn mening wel de enige goede manier. Je kunt beter nu dat goed doen dan over 10 jaar erachter komen dat je balklaag aan het rotten is. Durf je het zelf niet dan wellicht een aannemer laten doen. Los daarvan is het misschien een idee om een bouwkundige naar de situatie te laten kijken. Het is een lastig klusje en we adviseren je hier aan de hand van een tekeningetje. Dat is niet optimaal.

mvg Remco
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: IPE in buitenmuur isoleren.

Bericht door Paide »

Ook niet eenvoudig, maar wel het correcte principe in dit geval is om buitenom te isoleren.
Isolatieplaat tegen je gehele buitenmuur en dit afwerken met stuc of hout.
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: IPE in buitenmuur isoleren.

Bericht door Keon »

Het warmteverlies langs dat profiel stelt niet zoveel voor... Staal heeft een hoge lambda-waarde maar de dwars-sectie van zo'n profiel is beperkt.

Wat wel zou kunnen,is dat het vocht in de bakstenen muur ter hoogte van het oplegvlak gaat condenseren tegen de onderzijde van de stalen balk. Daarom zou ik de stalen balk wel opleggen op een stukje bitumen/roofing/EPDM zodat er geen vocht aan kan (zelfde principe als bij houten balken).
De zone (20cm) rond de balk laat je daarom ook beter vrij van isolatie zodat er wat warmte aan kan.

Ik eerste instantie zou ik daar ook geen afwerking voorzien zodat je alles kan inspecteren op condensvorming. Als er geen condensvorming is, is een dampdichte afwerking ter hoogte van de balk niet zo kritisch.

Andere optie is om lokaal wat wandverwarming (op ca. 18°C) te voorzien zodat je zeker weet dat er geen condens gaat gevormd worden.
Plaats reactie