wat nodig voor houtkachel op CV?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: wat nodig voor houtkachel op CV?

Bericht door bertocello »

Ramon schreef: 07 feb 2020, 23:53 Ik ben absoluut niet boos op jullie en vind jullie helemaal niet vervelend, en jullie zeggen ook geen domme dingen,

maar ik wil wel ff zeggen dat ik het theoretische bullsh*t vind.

:D
Dat mag.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: wat nodig voor houtkachel op CV?

Bericht door kockie »

Liever even theoretische stierenuitwerpselen dan dat een verzekeringsexpert zich ooit over deze zaak moet gaan buigen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: wat nodig voor houtkachel op CV?

Bericht door JantjeV8 »

Ramon schreef: 07 feb 2020, 23:31 Ben ik grotendeels met je eens, maar waarom kan een vloer van 8 m3 beton niet als buffer fungeren?
Die buffert slechts heel beperkt. Die vloer is onderdeel van de dagelijkse verwarming. Die moet binnen een kleine marge constant blijven. Je stookt die vloer niet naar 70grC om daar de komende 3 dagen mee vooruit te kunnen.
Ramon schreef: 07 feb 2020, 23:31 Ik durf te wedden dat jij niet altijd op vol vermogen stookt.
Ik heb een vergasser, even opstarten, minuutje of 10 met klein licht hout flink de vlam er in. Dan deur dicht, knop voluit naar rechts en hopla, de komende paar uur kom je daar niet meer. Lekker buffertje volladen, voluit.
Ramon schreef: 07 feb 2020, 23:31 Ten eerste haal je dat al niet bij de opstart, en bij de gloeifase, en bij het vullen.
Rij jij dan direct vanaf vertrek 90 op de tempomaat?? Op een gegeven moment kun je gedrag en noodzaak van elkaar scheiden. Je zult die auto eerst moeten starten, bij de snelweg zien te komen. Dat is noodzaak. Ontkom je niet aan. Maar daarna komt gedrag. Je kacheltje is warm en toch ga je smoren. Goed bezig.
Ramon schreef: 07 feb 2020, 23:31 Ik smoor. En ik weet 100% zeker dat ik niet voor overlast zorg
Het gaat niet eens over overlast, maar de rotzooi die je de lucht in duwt, hoef je niet eens te kunnen zien.
Ramon schreef: 07 feb 2020, 23:31 Ja je gaat nu zeggen dat jou kachel zo weinig stralingswarmte hebt, dat je altijd vol vermogen kan stoken. Maar dat geloof ik lekker niet. Ik heb ook 3 cv kachels gehad.
Slechte voorspeller ben je, ik heb geen hout-cv..
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: wat nodig voor houtkachel op CV?

Bericht door Ramon »

Liever even theoretische stierenuitwerpselen dan dat een verzekeringsexpert zich ooit over deze zaak moet gaan buigen.
:lol:
Ik heb een vergasser
Ik ook, maar als ik naar het topic kijk, ging het volgens mij over een houtkachel op cv. Vandaar ook het gebrek aan ervaring ermee...
Je stookt die vloer niet naar 70grC
Echt niet?! :lol: maar jij heb geen 8 m3 buffer...
Op een gegeven moment kun je gedrag en noodzaak van elkaar scheiden. 
Juist. En de noodzaak van het rijden op verschillende snelheden, is dezelfde noodzaak van het stoken in verschillende proporties tijdens de vroege herfst/late lente, en hartje winter. Nu kunnen we verder praten.
Het gaat niet eens over overlast, maar de rotzooi die je de lucht in duwt, hoef je niet eens te kunnen zien.
Dat is dezelfde rotzooi die jij de lucht in gooit. Of wil je zeggen dat jij met je neus boven jou schoorsteen kan leven?
Slechte voorspeller ben je, ik heb geen hout-cv..
Denk je dat ik dat niet gemerkt heb aan je opmerkingen?!
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: wat nodig voor houtkachel op CV?

Bericht door Boudewijn »

Foei toch!
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: wat nodig voor houtkachel op CV?

Bericht door JantjeV8 »

Ramon schreef: 08 feb 2020, 11:39 Juist. En de noodzaak van het rijden op verschillende snelheden, is dezelfde noodzaak van het stoken in verschillende proporties tijdens de vroege herfst/late lente, en hartje winter. Nu kunnen we verder praten.
Die buffer zorgt er voor dat je altijd vol gas kunt stoken. Ook in het voor- en naseizoen. Meer optimalisatie dus. Wat de buffer aan warmtebehoefte compenseert en uit kan leveren op het moment dat het nodig is, moet je mijns inziens niet in de stook compenseren.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: wat nodig voor houtkachel op CV?

Bericht door JantjeV8 »

Ramon schreef: 08 feb 2020, 11:39
Echt niet?! :lol: maar jij heb geen 8 m3 buffer...
Als ik 8m³ zou bufferen, zou ik (denk ik) meer verlies hebben dan nu 1x per dag te stoken. In mijn geval zou ik met 8m³ het optimum ver voorbij zijn.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: wat nodig voor houtkachel op CV?

Bericht door Ramon »

Maar daarna komt gedrag. Je kacheltje is warm en toch ga je smoren. Goed bezig.
Gedrag? Wat heb dit met gedrag te maken dan? Als het 22 graden binnen is moet je maar volaan door blijven stoken, omdat het hout dan beter verbrand? Of elke keer uit laten gaan, om hem vervolgens een uur later weer op te starten? Dan ben je goed bezig?

Ik bekijk het liever zo:

Jij hebt je vergasser niet in je leefruimte. Je warmte die je vergasser uitstraalt, is eigenlijk verloren warmte (nee natuurlijk niet, je houdt daarmee net de vorst uit je schuur/bijkeuken what else)
Die 500 kg van gewicht + 100 kg water warm je elke dag voor jan lul op. Dat is elke dag een paar kg hout waar je niks voor koopt. Co2.

Je buffervat staat niet in je leefruimte. Die verliest ook warmte. Maar dat heb je daar op dat moment natuurlijk ook broodnodig.

Jij hebt meer leidingverliezen. Omdat je buffervat en vergasser niet in je leefruimte staat, moet je over langere afstand transporteren dan iemand die een hout cv heeft en 3 meter verder zijn vloerverwarmingsverdeler heeft zitten.

Jij verwarmt ELKE dag 2000 of 2500 liter water naar 70 graden? Hoeveel hout is dat? Verwarm je heel de straat? Of zorg je voor de verwarming van een hele flat? Heb je opritverwarming?

En dan ga jij lopen zeilen over iemand die een cv kachel in an leefruimte heeft staan en met een halve krat (op een winterse dag!) En in de lente met een paar blokken ALLEEN zn leefruimte verwarmd?

Hoe durf je...

Nogmaals: wie van ulieden zonder zonde is, werpe de eerste steen
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: wat nodig voor houtkachel op CV?

Bericht door JantjeV8 »

Nou Ramon, je hebt me de ogen doen openen. Ik ga morgen nog op zoek naar een gas-ketel want dat stoken van mij slaat werkelijk helemaal nergens op. Dat kan zo niet langer. Blij met je analyse, ik besefte niet wat ik m'n buren aan heb gedaan al die jaren. Ben zojuist voordat het donker werd ook nog buiten gaan kijken of dat gat in de ozonlaag bij ons boven het huis niet heel extreem is gemaakt door mij. Zaten ook erg veel duiven op de nok, zullen wel lekker warme pootjes krijgen daar zo. Er kwam nog een postbode langs met een telegram, was een reactie van een Amerikaanse indianenstam die m'n rooksignalen ecologischer wilden beantwoorden dan dat ik het bericht verzond.

Toeval? Ik weet het niet, maar ik kwam zojuist ook het begrip IWAB tegen, ken je dat?

D'r zit zo weinig lijn in je verhaal. Je vertelt notabene zelf dat je smoort, en dan enkele alinea's later trek je die methode zelf in twijfel. Die manier van reageren heb ik al heel vaak van je gelezen. Je eigen visie verdedig je met hand en tand. Andermans' begin je met uitersten en te vroeg getrokken conclusies te bestoken die kant noch wal raken. Ik neem me nu voor om niet meer op een topic te reageren als jij je er mee bemoeit hebt. Je bent er op uit om het te laten ontsporen met 0 inhoud. Of het me lukt weet ik niet.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: wat nodig voor houtkachel op CV?

Bericht door Ramon »

Nu breekt mn klomp... Dus nu ben ik diegene die zich niet in een anderman kan verplaatsen?

Dat is echt nieuw voor me.

Ik zal je wat vertellen.

Ik heb een aantal jaar een houtkachel op cv gehad. Zonder buffer, met vloerverwarming. Werkte naar mijn mening, en volgens mij naar Wilfreds mening, gewoon goed. Sinds 2 jaar heb ik een houtvergasser met buffervat (in de schuur). Die vergasser (pas nog op een topic met jou besproken) koelt elke keer voor jan lul af, en het buffervat ook, in mn schuur. Schuur is lekker warm als ik de vergasser stook. Super handig, maar ik vind het niet milieu vriendelijk. Mijn schuur hoeft niet voor dat uur wat ik er ben, 20 graden te zijn.

Ik stook nu meer hout als vroeger! Het is wel wat comfortabeler warm in huis, qua temperatuur schommelingen, maar ik stook WEL meer hout. Wel met een vergasser OP VOL GAS (zoals jij het typeert), maar ik vraag me toch af (en ik heb wilfreds topic ook gelezen, en ik denk dat hij het met me eens is) wat er milieuvriendelijker is.

Ik stook nu met mijn vergasser 1x in de 2 a 3 dagen, en heb een buffervat van 1000 liter. (En een betonvloer van 8 m3 beton).

Jij begon gelijk van: goed stoken, is volle gas stoken.
Ofwel, smoor je, doe je het niet goed. Dan wordt ik pissig, want IEDEREEN doet het in zijn ogen goed, en een ander fout. Maar ik heb het op 2 manieren gedaan, en ik vraag me serieus af wat er milieuvriendelijker is. Qua comfort kies ik voor vergasser met buffervat, qua milieu (stuk minder houtverbruik) weet ik bijna zeker dat cv houtkachel gunstiger is.
Screenshot_20200208-212916_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20200208-212921_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20200208-212927_Samsung Internet.jpg
Hier kun je zien wanneer ik afgelopen week gestookt heb, en hoeveel kWh opgewekt. Ik heb geen gas meer. Dus ik en mijn vrouw en mijn 2 kinderen douchen ook van deze warmte.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: wat nodig voor houtkachel op CV?

Bericht door Albert van WdJ »

Ramon schreef: 07 feb 2020, 23:05 Je hebt het over de extra cv warmte.
Maar een grotere kachel geeft meer stralingswarmte af dan een kleinere kachel, dus zal het in de praktijk te warm zijn om vol gas te stoken in de vroege herfst of late lente....
Je hebt blijkbaar niet zoveel kennis van de diversiteit die er op dit moment is in houtgestookte cv-kachels .

Ik stook een verner 13/10.2
2 kW de kamer in, 11 naar het water.
Staat 2000 liter buffer op en 200 liter sanitair water.

Geloof me, die kan ik stoken van vroege herfst tot late lente.
Gaat 's avond rond een uur of 6 aan en brandt door tot middernacht. Bij kouder weer tot 2 a 3 uur ś nachts.
Moet ik dan na het aansteken maar twee keer bijvullen.
Hoe warmer het buiten wordt, hoe minder navulling per avond. Tenslotte kan ik in de lente ook vaak een dag stoken overslaan.

Door de buffer gaat de kachel standaard op vol vermogen. Nooit op half. Nooit smoren. Of het nu herfst, winter of lente is.

Als ik dit soort kachel zou willen stoken op jouw manier, zonder buffer, krijg ik geheid moeilijkheden in de buurt. En terecht.
Change, before you have to.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: wat nodig voor houtkachel op CV?

Bericht door Ramon »

Deze week 433 kWh warmte van mn houtkachel in mn buffervat/huis gestopt. Voor 1 week.

Dat is 62 kWh per dag aan warmte die ik verbruik. Ik weet dat ik in het verleden op hele koude dagen 50 kWh per dag verbruikte met mm cv kachel die ik smoorde. Het was toen warmer in huis. Een groot gedeelte van warmte gaat verloren, zeer groot gedeelte.

Waar de vergasser staat, stoot hij veel warmte uit. Heeft 2 dagen om af te koelen naar 15 graden x 500 kg staal, 100 liter water, dan mn leiding verliezen, bufferverliezen...

Nee, smoren met cv kachel was beter geweest...
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: wat nodig voor houtkachel op CV?

Bericht door Ramon »

Door de buffer gaat de kachel standaard op vol vermogen. Nooit op half. Nooit smoren. Of het nu herfst, winter of lente is.
Hoe kan je dat nou weten als je niet eens een vermogensmeter ertussen hebt staan?!

Ik heb altijd mn opbrengst GEMETEN naar de cv. Weet je wel of hij het haalt?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: wat nodig voor houtkachel op CV?

Bericht door Ramon »

Ff een vraag tussendoor:

Met de auto kun je vol gas rijden (zo hard als je kan), op cruise control rijden, en remmen.

Wat versta je nou onder smoren?

Ik stook(te) mijn kachel op cruise control en jullie volgas.
Als ik dit soort kachel zou willen stoken op jouw manier, zonder buffer, krijg ik geheid moeilijkheden in de buurt. En terecht.
Dan is in mijn opinie je hout te nat, of je kan niet goed smoren, of het is geen goede kachel.

Ik zou niet weten wat ik met een cv kachel zou moeten die alleen maar volgas kan of anders overlast veroorzaakt...
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: wat nodig voor houtkachel op CV?

Bericht door WilfredT2 »

Ik ben het in deze met Ramon eens.

De cv-haard stook ik nu 3 siezoenen zonder buffer. Ik smoor hem echt nooit. Als het heel koud is merk ik dat ik sneller nieuw hout in de kachel doe, maar dat is het enige. We hebben een grote woonkamer/keuken waar de kachel staat (60 m2), met hoge plafonds van zo 3 meter, dus er kan ook relatief veel warmte in. En het betreft een jaren 30 woning zonder spouwmuurisolate, en best wat raam oppervlak waarvan alles wel dubbelglas is maar nog niet alles HR++. Wellicht dat het daarom prima gaat. Het opgegeven vermogen van de kachel is 19 KW, waarvan 14 naar het water en 5 naar de ruimte. Hanskraayeveld heeft overigens al vaak aangegeven dat je dit vermogen (vrijwel) nooit haalt en dat de helft al mooi is.

Op dagen dat we thuis zijn stoken we rustig de hele dag door, zonder problemen. er zit een 63 graden patroon in de laddomat en er hangt een thermometer onder de kachel die de uitgaande temperatuur meet. Staat altijd op 63-67 graden.

Het systeem is echt wel hufterproof. Als we oppas hebben, laat ik ze vrolijk stoken voor de gezelligheid. (voor de duidelijkheid, onze oppassers hebben zelf geen hout-stook-ervaring.) Dus niks uitkienen van wanneer het systeem te heet zou worden of iets dergelijks, gewoon branden die hap en genieten van het vuurtje. Het systeem werkt gewoon goed.

En ik vond een vergasser ook maar niets. Verbruikte echt veel meer hout, ik moest er ook nog eens voor naar de schuur lopen om hem aan te zetten etc. en de woning was er niet warmer om. Dus snel weer verkocht.
Plaats reactie