Bullerjan aan CV gekoppeld.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Bert353
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 feb 2020, 12:16

Re: Bullerjan aan CV gekoppeld.

Bericht door Bert353 »

Voor wat mij betreft, mag iedereen die goede suggesties heeft met iets komen aanzetten.
hoe meer zielen hoe meer vreugd!
Grt, Bert
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Bullerjan aan CV gekoppeld.

Bericht door Gargouille »

Ramon schreef: 18 okt 2020, 16:05 Je kan toch gewoon wat informatie geven over wat jij goede kachels vind? Dan kan hij uitkiezen wat het beste bij hem past.
Nog even dan heb je zn pincode nodig...

Ik ben net zo benieuwd als Bert waar JIJ mee aan komt zetten...
Kachels met volgende 4 eigenschappen:
1.Kachels met een hoge verbrandingstemperatuur.
Maw een goed stookrendement.

2.Kachels met een aangepaste warmtewisselaar die ook werkelijk de geproduceerde warmte kan afvangen-(eventueel stockeren en afgeven). De schoorsteentemperaturen blijven daardoor erg laag.
Maw een goed kachelrendement.

3.Kachels die de warmte zonder transportverliezen op de plaats brengen waar hij nodig is en daar ook geen overmatige transportenergie of materiaalgebruik voor nodig hebben.
Maw een goed systeemrendement.

NB Het rendement dat er voor de gebruiker toe doet is het product van deze 3 rendementen. R1XR2XR3
Scoor je op ééntje minder, dan zal het eindresultaat fors tegenvallen door de productregel.
En je moet al op de 3 rendementen uitmuntend scoren om een echt goed eindresultaat te hebben.

4. Kachels die duurzaam zijn op vlak van onderhoud en levensduur.

Kachels die aan deze voorwaarden voldoen zullen automatisch zuinig zijn in houtgebruik ten opzichte van hun vermogen.
Het benodigde vermogen hangt uiteraard af van de te verwarmen ruimte en de tijdsfactor: hoelang/wanneer moet er verwarmd worden.
Dus bij die ruimte- en tijdsaspecten begint de dimensionering, niet bij de kachel.

Kachels die aan de 4 eigenschappen voldoen kunnen hightech (geregelde) kachels zijn die je bij enkele merken kan vinden of kunnen massakachels zijn. Beide types bestaan in verschillende vermogens en zullen beide pas aangeduid kunnen worden als je weet wat, wanneer en hoeveel er verwarmd moet worden.

G
Laatst gewijzigd door Gargouille op 18 okt 2020, 22:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Bert353
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 feb 2020, 12:16

Re: Bullerjan aan CV gekoppeld.

Bericht door Bert353 »

Gargouille schreef: 18 okt 2020, 15:51 Geef eerst eens wat meer info over het huis.

Met hoeveel personen wordt het bewoond? twee
Ben je altijd thuis, ook alle seizoenen of is het een vakantiewoning ?altijd thuis
Hoe zit het met het zomercomfort? Zit je ver zuidwaarts waar koeling al snel belangrijker wordt dan verwarming ? Het koelseizoen ook langer dan het verwarmingsseizoen ? landklimaat tegenwoordig zitten we ong. 4 weken binnen omdat het te warm is buiten.
Kan die bijbouw ook andere functies krijgen zoals koele berging ?een deel wel, wasmachine/vriezer, andere deel niet, badkamer.
Waarom wil de bovenverdieping verwarmen ? omdat dat in de winter te koud is, maar minimaal verwarmen, omdat te warm ook niet lekker meer slaapt.
Waarom kan je de vloer/plafond tussen beneden- en bovenverdieping niet isoleren ? Omdat de leefruimtes anders te laag worden, zowel boven als beneden.
Heb je al gedacht aan compartimentering ? Eventueel een ander huisgebruik in zomer versus winter ?twee huizen? is dat niet een beetje te gek?

G
Grt, Bert
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Bullerjan aan CV gekoppeld.

Bericht door LeaD »

Dus toch geen kasteel met een koning en zijn gemaal, wat jammer nou .

Ik vrees dat het zal eindigen met : ik heb de Bullerjan geïnstalleerd en ben er zeer tevreden over , en het verhaaltje is uit .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Bert353
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 feb 2020, 12:16

Re: Bullerjan aan CV gekoppeld.

Bericht door Bert353 »

Tja, ik ken iemand die al 40 jaar tevreden is met een Dovre... ook niet super schoon :mrgreen:

Jij mag vrezen, ik weet het nu nog niet. de toekomst zal het uitwijzen...
Grt, Bert
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Bullerjan aan CV gekoppeld.

Bericht door Ramon »

Ik heb zelf ook een dovre gehad. Prima kachel.
Dat is trouwens echt een a merk.

Maar in de zoektocht naar kachel wil ik toch wel nog wat zeggen.

Mijn eerste kachel was een gewone houtkachel. Reny oslo
Ik vond het een leuke kachel met veel zicht op het vuur. Het rendement was 73% volgens mij van die kachel.
Nu is dat een lachertje, toen was dat echt niet heel slecht. Het was tenminste een merk met een testrapport.
Het nadeel vond ik (het is een convectiekachel) dat je een enorme luchtstroom teweeg brengt, zoals er hier al meer gezegd hebben. Je voelt de koude lucht langs de ramen naar beneden stromen, onderlangs langs je voeten richting de kachel. Kreeg steenkoude voeten.
Die heb ik omgetoverd tot cv model. Geen succes. Een ware creosootcreateur zoals ze dat hier zo mooi kunnen zeggen.

Mijn 2e 3e en 4e waren cv kachels. Eerst een nordic fire isotta. Prima kachel vond ik, alleen gauw veel te heet in de kamer, waardoor je hem wat minder hard ging stoken (wat bij een cv kachel absoluut niet aan te raden is) waardoor hij slechte opbrengst naar cv had. (en slechte opbrengst naar het rookkanaal)

Toen nog 2 zelf omgebouwd. De laatste was een dovre. http://boilerwoodstove.simplesite.com/
Fantastisch wat heeft die kachel het goed gedaan. Ik had m nooit moeten verkopen, maarja er kwam subsidie voor de houtvergassers (attack slx) die ik momenteel heb, dus de keuze was gauw gemaakt. Het scheelt wel met blokken sjouwen. De slx staat namelijk in de schuur, bij mn hout.

Ik denk dat een aanrader is, qua kachel, die heeft Albert vWdJ. Het merk is me ontschoten. Anders moet je hem even een persoonlijk bericht sturen. Hij heeft ook veel ervaring met cv houtkachels. Het is in ieder geval belangrijk (vind ik) dat je een cv kachel hebt, met veel opbrengst naar cv en zo MIN mogelijk naar de ruimte. Omdat als het in de ruimte te warm wordt, ga je gesmoord stoken, en dat is bij een cv kachel niet best voor de omgeving.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Bullerjan aan CV gekoppeld.

Bericht door Gargouille »

Bert353 schreef: 18 okt 2020, 16:29 Waarom wil de bovenverdieping verwarmen ? omdat dat in de winter te koud is, maar minimaal verwarmen, omdat te warm ook niet lekker meer slaapt.
Als ik alles goed begrepen heb, dan heb je:
Het dak goed geïsoleerd.
Een tussenvloer die bestaat uit ongeïsoleerde -kierende- vloerplanken.
Je hebt afgelopen jaren gestookt met 2 klassieke houtkachels, die dus vooral veel convectiewarmte produceren.
Warme lucht die vooral graag omhoog wil.

Maar dan moet in deze opzet toch vooral de bovenverdieping -onder dak- warm geworden zijn, meer nog dan de benedenverdieping met de koude muren en opengaande deuren ?
Waar ligt dat aan ?
Dak toch niet volledig geïsoleerd ?
Of is de bovenverdieping nog niet direct onder het dak ? Is het nog een verdiep tussen de muren en daar nog een (geïsoleerde) zolder boven ?
Staan je kachels misschien nog in de nissen van die enorme schoorstenen en wordt de geproduceerde convectiewarmte ook via de schouwen naar buiten afgevoerd ?

G
Bert353
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 feb 2020, 12:16

Re: Bullerjan aan CV gekoppeld.

Bericht door Bert353 »

Als ik alles goed begrepen heb, dan heb je:
Het dak goed geïsoleerd.
Een tussenvloer die bestaat uit ongeïsoleerde -kierende- vloerplanken.
Je hebt afgelopen jaren gestookt met 2 klassieke houtkachels, die dus vooral veel convectiewarmte produceren.
Warme lucht die vooral graag omhoog wil.

Maar dan moet in deze opzet toch vooral de bovenverdieping -onder dak- warm geworden zijn, meer nog dan de benedenverdieping met de koude muren en opengaande deuren ?
Waar ligt dat aan ?
Dak toch niet volledig geïsoleerd ?De zoldervloer is met 30cm cellulosevlokken geisoleerd
Of is de bovenverdieping nog niet direct onder het dak ? Is het nog een verdiep tussen de muren en daar nog een (geïsoleerde) zolder boven ?Precies, maar alleen de zoldervloer is geisoleerd, de wind waait door de pannen heen over de zolder.
Staan je kachels misschien nog in de nissen van die enorme schoorstenen en wordt de geproduceerde convectiewarmte ook via de schouwen naar buiten afgevoerd ? Nee, die staan voor de nissen, bovendien zit aan de onderkant van die nis een staalplaat zodat niet alle warmte uit huis de schoorsteen ingaat.

G
[/quote]
Grt, Bert
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Bullerjan aan CV gekoppeld.

Bericht door Gargouille »

Toch moet er een reden zijn dat het bovenverdiep steenkoud blijft.

Zitten er ongeïsoleerde (schuine) stukken in de plafonds van het bovenverdiep ? Of heeft de zoldervloer exact dezelfde oppervlakte als de kierende plankenvloer ?

Hoe goed sluit die staalplaat aan op de oude schouwmantel ? Kieren kunnen enorm veel warmte afvoeren met zo'n enorm trekgat erachter en zo kort aan de warmtebron. En is de staalplaat bovenop ook geïsoleerd ? Dit zou makkelijk kunnen met een dikke laag perliet, glasschuimgranulaat of steenwol.

G
Bert353
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 feb 2020, 12:16

Re: Bullerjan aan CV gekoppeld.

Bericht door Bert353 »

Gargouille schreef: 18 okt 2020, 21:44 Toch moet er een reden zijn dat het bovenverdiep steenkoud blijft.Ik denk dat de kieren nogal meevallen, en de planken zijn dikke eiken brede planken, maar wel allemaal uit 1700.

Zitten er ongeïsoleerde (schuine) stukken in de plafonds van het bovenverdiep ? Of heeft de zoldervloer exact dezelfde oppervlakte als de kierende plankenvloer ?De verdiep heeft precies dezelfde oppervlakte.

Hoe goed sluit die staalplaat aan op de oude schouwmantel ? Kieren kunnen enorm veel warmte afvoeren met zo'n enorm trekgat erachter en zo kort aan de warmtebron. En is de staalplaat bovenop ook geïsoleerd ? Dit zou makkelijk kunnen met een dikke laag perliet, glasschuimgranulaat of steenwol.plaat sluit goed aan, maar ik heb er niet aan gedacht die te isoleren, te warm dacht ik denk ik...:-))

G
Grt, Bert
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Bullerjan aan CV gekoppeld.

Bericht door Gargouille »

Brede planken kieren des te meer in de winter, ook eik uit 1700.
Dus daar zal het niet aan liggen.

Ik zou aanraden om eens een test uit te voeren met rookstaafjes onder de schouwmantel als de kachel brandt.
Volgens mij verlies je veel warmte via de schoorsteenmantels en de trekgaten daar achter.

Als ik de foto bekijk staat die kachel ook onder de schoorsteenmantel.
bert.jpg
Plaats reactie