spirobuis gevoed door een heteluchtkanon

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jessica
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2020, 20:20

spirobuis gevoed door een heteluchtkanon

Bericht door Jessica »

Hey,
Mijn vriend en ik huren een stukje loods in een loods om het zo maar te zeggen en zins kort hebben wij het hok naast ons ook er bij genomen nu hebben we net wat meer hobby ruimte.

In ons oude hok liep een spirobuis over het plafon met daar in 2 rooster en die liep door de muur naar de buren.
Nou dachten wij altijd dat dit voor afzuiging was, niet dat dat werkte maar toch.

Nu we dus ook het hokje naast ons er bij hebben kwamen we er achter dat ook bij hem die spirobuis liep met 2 rooster zo naar het buitenhokje.
In het buitenhokje waar we de compressor willen gaan stallen kwamen wij tot de verbazing dat er een dieseltank stond met daar aan tegen het plafon gemonteerd een heteluchtkanon.
Die zat met een verloop en stukje buis aangesloten op de spirobuis die dus door het hok heen loopt.

Nou is het zo dat het heteluchtkanon netjes is losgemaakt de bediening is netjes en veilig uitgebouwd naar het eerste hokje en kun je dus bedienen vanuit binnen. Ook hangt er netjes een meter en een brandstofpompje tussen.
Alles is enkelwandig behalve bij de doorvoer van de muren want das dubbelwandig uitgevoerd.

Dus heteluchtkanon stukje buis, verloop en dan rond 125 door naar de 2 hokjes met daarin de roosters en tussen de hokken een klep.
Het hangt netjes in de beugels vrij van het plafon en raakt verders niks aan.
En ziet alles er netjes en goed uit.

Maar onze vraag is, is dit wel zo veilig om te doen en mag dit wel.
Wij hebben niet echt veel verstand van spirobuis als het om verwarmen gaat we kennen het meer als ventilatie en afvoer buis vandaar dat ik het maar is ben gaan opzoeken maar veel valt er niet op te vinden over de max temperaturen en dat soort dingen.

Het zo mooi zijn als het wel zo zou kunnen want gas hebben we er niet en dit lijkt een mooie oplossing te zijn om de ruimtes te kunnen verwarmen.
Mocht het nou niet dan gaan we hem afkoppelen en terug bouwen naar Origineel en dan kunnen we zo de ruimtes individueel verwarmen.

Gegroet Jessica
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: spirobuis gevoed door een heteluchtkanon

Bericht door pelletpower »

Moet wel kunnen. Pas op dat er aan de buitenkant niets tegenaan hangt dat in de fik kan vliegen. Zo n kanon wordt aardig warm.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: spirobuis gevoed door een heteluchtkanon

Bericht door fireblade »

Ik neem aan dat je die installatie alleen gebruikt als je in die loodsen aanwezig bent. Dus mocht het misgaan kun je altijd nog blussen. Maar jullie huren die loods, van wie is die installatie, van de verhuurder of is die ooit door een ander aangebracht. Ik zou ook eens nagaan alvorens die installatie te gebruiken hoe het verzekeringstechnisch in elkaar zit, wie draait er op voor schade aan jullie spullen, of aan de gehuurde loodsen als blijkt dat die installatie daar de oorzaak van is. Dit kan een hoop ellende voorkomen. Meestal is het zo dat je een ruimte huurt inclusief installaties, dus is de verhuurder verantwoordelijk voor de werking ervan. Vergelijk een cv installatie in een huurhuis. Vraag dit goed na (zwart op wit) alvorens hier iets mee te doen.
Plaats reactie