Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Stan1979 »

Echt Ramon...
Geen ervaring mee, hoor ik al...

Als er nu van de 100 draadjes (getwiste draad), 99 door zijn, of 98, of 97 of 96, of 95....
Geloof me dat ik best wat ervaring heb.
Als er 1 van die draadjes (het is geen getwiste draad) toch contact heeft heb je nogsteeds geen draadbreuk, alleen extra weerstand.
Zie het als een tuinslang die afgeknepen wordt maar nog net iets doorlaat, water blijft lopen alleen met extra weerstand.
In praktijk (bij een koperdraadje) zal dit dus resulteren in een hogere temperatuur aanduiding dan dat het daadwerkelijk is.

Draadbreuk kan dus niet, simpel.

Volgens mij vertelde jij ook het volgende:
p100 of p1000 temp sensoren zijn vaak heel gevoelig op kabellengte. Dus zal je ze misschien moeten "afstellen". Als er een snoer van 5 meter tussenzit, kan de temperatuur zomaar 2 a 3 graden zakken.
En nog veel meer zoals deze teksten.
Als je het niet weet, schrijf het dan niet want je brengt andere verkeerde info.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Ramon »

Als er 1 van die draadjes (het is geen getwiste draad) toch contact heeft heb je nogsteeds geen draadbreuk
En als nu alle draadjes door zijn, en ze zitten nog tegen elkaar aan.
Heb je dan nog steeds geen draadbreuk?

Wat versta jij onder draadbreuk?
Laatst gewijzigd door Ramon op 15 jan 2020, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Ramon »

In praktijk (bij een koperdraadje) zal dit dus resulteren in een hogere temperatuur aanduiding dan dat het daadwerkelijk is.

Draadbreuk kan dus niet, simpel.
Buffer was 70gr kachel nog 76 ineens sloeg de pomp uit. 
Ik stond toen bij de sturing. Dus dachr mooi hij doet het. Direct 10 sec later gaf de sensor 98gr aan en ging de pomp weer aan nu zelfs 136gr en loopt heel snel terug terug en blijft nu hangen op 106gr. 
Ik vraag me nu echt af wie er hier gek is...
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Stan1979 »

Weet je wat Ramon laat maar.
Ik probeer Polykoi te helpen maar blijkbaar is het meer een discussie aan het worden.

Als er een draadbreuk zou zijn in een statische installatie meet je, of niks, of als de draden toch tegen elkaar liggen meet je constant een hogere weerstand wat dus resulteert is een positieve continue afwijking, wat dus niet de schommeling verklaard.

Als hij bij de regelaar staat en de temp schiet omhoog, de pomp gaat draaien dan gaat de temperatuur weer naar beneden dan lijkt mij het een reeële kans op een luchtbel die op die plek blijft rondgaan, maargoed ik weet het toch niet en ik ben gek dus doe vooral lekker je eigen zin.

Hopelijk vind je het het probleem Polykoi.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Ramon »

Buffer was 70gr kachel nog 76 ineens sloeg de pomp uit. 
Ik stond toen bij de sturing. Dus dachr mooi hij doet het. Direct 10 sec later gaf de sensor 98gr aan
In 10 sec van 76 naar 98 kan in mijn opinie niet door een luchtbel. De luchtbel is omringd door water en staal van 76 graden.

En zelfs 136. Maar goed. Zal ik wel gek zijn...
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door LeaD »

Zelf heb ik die symptomen van een snel verhogende temperatuur meegemaakt, dit was telkens als er veel wind was , dus toen de kabel buiten helemaal vervangen , probleem was toen ermee opgelost . De fout kon niet met een ohm meter worden opgespoord, ook al bracht ik zelf beweging in de kabel .

@polycoi , volgende stap zou kunnen zijn , de sensor op een andere plaats onderbrengen waar ook tempertuur i.f.v. het stoken kan worden gemeten .
Foto van de huidige lokatie van de sensor zou leuk zijn .
Zitten de klemmen wel goed vast in de regelaar , alles losgooien en terug aansluiten kan soms helpen , en aan iedere kabelaansluiting eens zachtjes trekken . Soms is een kabelhuls niet goed geperst , als er al een huls rond de draad hangt .
Kabels van sensoren zijn meestal niet lang genoegd, heeft u die uitgelengd ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
polykoi
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jan 2020, 08:18

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door polykoi »

Mensen bedabkt voor het meedenken
polykoi
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jan 2020, 08:18

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door polykoi »

Stan1979 schreef: 15 jan 2020, 01:14 Sensor moet je los leggen van voedingskabels, liefst minimaal zo'n 5 cm van elkaar.
Kan dit niet, steek er dan iets van ijzer tussen waar dit niet kan. IJzer houdt het magnetisch veld tegen en voorkomt storingen.
Dan hebben ze geen invloed op elkaar anders heb je kans op EMC.

Draadbreuk kan niet, anders heb je totaal geen waarde meer, ja max wat je regelaar aan kan geven.
Je regelaar ziet dan oneindig veel weerstand en dus max temp wat hij aan kan geven.
Slecht contact zou nog kunnen maar simpel te testen door je kabel te bewegen en dan op je temperatuur letten, deze zal dan verspringen van waarde, maar dit lijkt mij niet het geval.

Hiernaast nog een vraag. Hoe is de aarding van je systeem?
Is je kachel geaard? en je boilervat?

Dat je solar opwarmt is gewoon omdat je spiraal lager staat dan je pomp groep, hierdoor thermosifon.
Pas als je pompgroep lager staat dan je spiraal zal je geen verlies meer hebben hierbij. Of je moet er een keerklep in maken dat zal ook werken.

Even reactie hierop.

Volgens mij is het niet geaard. Kachel niet. Buffer niet. Pompgroep misschien via de kabel.

JE geeft aan 5cm afstand van sensor kabel. Hier heb ik naar gekeken want blijft raar dat hij dit ineens doet.
Ik heb de kabel van de pompgroep verlengt en dit met een eenvoudig tapje even "veilig" gemaakt.

Nu je dat aangaf ben ik is bij die kabel gaan kijken. Hier hadden we een doos voor gezet. En wat blijkt de kabels lopen strak langs elkaar bij de plek waar de tape zit. Dit heb ik verlegd en tot nu toe lijkt dit te werken 😀😀😀👍👍👍

Dan is het probleem met de collectoren nog niet opgelost. Maar eerst even goede moed houden dat dit het is bij de houtkachel.
polykoi
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jan 2020, 08:18

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door polykoi »

LeaD schreef: 16 jan 2020, 11:24 Zelf heb ik die symptomen van een snel verhogende temperatuur meegemaakt, dit was telkens als er veel wind was , dus toen de kabel buiten helemaal vervangen , probleem was toen ermee opgelost . De fout kon niet met een ohm meter worden opgespoord, ook al bracht ik zelf beweging in de kabel .

@polycoi , volgende stap zou kunnen zijn , de sensor op een andere plaats onderbrengen waar ook tempertuur i.f.v. het stoken kan worden gemeten .
Foto van de huidige lokatie van de sensor zou leuk zijn .
Zitten de klemmen wel goed vast in de regelaar , alles losgooien en terug aansluiten kan soms helpen , en aan iedere kabelaansluiting eens zachtjes trekken . Soms is een kabelhuls niet goed geperst , als er al een huls rond de draad hangt .
Kabels van sensoren zijn meestal niet lang genoegd, heeft u die uitgelengd ?


Ik zal eens wat foto's maken. Van welke wil je dit hebben?
polykoi
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jan 2020, 08:18

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door polykoi »

Zal ook even een tekening maken van het buffer vat en de pompgroep solar.

Dit wil ik graag oplossen die natuurlijke stroming. Maar als het kan zonder kleppen.
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Stan1979 »

Hmmm de kabels, je zegt dat de sensorkabel langs de pompgroep loopt, dan vrees ik niet dat dit het probleem is.
Kan altijd he begrijp me niet verkeerd, maar de pompgroep krijgt pas spanning als de pomp gaat draaien natuurlijk. Dan zou deze de sensor kunnen beïnvloeden met zijn magnetisch veld. (je pomp was niet PWM gestuurd toch? dan kan het nog wel een probleem geven)
Uiteraard kan alles want ik heb wel gekkere dingen gezien met die kabels langs elkaar lopen.

Leg voor de zekerheid nog een extra aarde kabel naar je boiler, kachel etc.
Liefst naar je meterkast/aardpen van je huis. Kan dit niet dan naar een elektrische aarding in de buurt.
Aarding is altijd veilig natuurlijk. Hopelijk zit je pompgroep en regeling wel achter een aardlekschakelaar, anders ben je wel gevaarlijk bezig.
Zo zou heel je systeem onder spanning kunnen komen te staan en er niet een aardlekschakelaar jezelf als persoon beschermen.

Je solar kan je zonder keerkleppen oplossen door je pompgroep lager te plaatsen dan je spiraal of een lus veel lager maken dan je spiraal.
Je spiraal zal je aan de onderkant van de pompgroep aansluiten, dus nog verder omlaag (ook je retour lager dan de spiraal) en zo voorkom je dat je systeem gaat stromen als je boiler onderin heet staat.
Liefst een mooie lus zo laag mogelijk maken onder de pompgroep.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Ramon »

Is het probleem nu helemaal verholpen?
Plaats reactie