Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

polykoi
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jan 2020, 08:18

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door polykoi »

Ramon schreef: 10 jan 2020, 09:24
Buffer was 57° en 72 toen er naar bed gingen.
Hij kan hem ook niet leger trekken als 60° volgens mij omdat dat reductie ventiel van 60° in de kachelpomp zit.
Heb ik ook gehad bij een vriend. We hebben precies dezelfde kachel, precies dezelfde aansluitingen, zelfde buffervat, zelfde mengventiel.

Mijn mengventiel zit op de grond (onderkant kachel) zijn mengventiel zit op hoogte bovenkant kachel.

Zijn vat wordt ook leeggetrokken door natuurlijke stroming, die van mij niet. Precies wat je aangeeft:

Mijn mengventiel zakt de temp snel onder de 60 graden zodat hij de klep snel afsluit, bij hem blijft hij warmer en blijft hij lekken....

Hier zit de pompgroep 25cm onder kant pompgroep van de grond.

Dus lijkt het hier redelijk op jou situatie. Alleen hier gaat t niet goed :(
polykoi
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jan 2020, 08:18

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door polykoi »

Orbiter schreef: 09 jan 2020, 21:28 Wellicht op te lossen met een terugslagklepje. Om wat meer zekerheid te hebben is een schemaatje nodig.

Het moet alle componenten aangeven en natuurlijk ook hoe de aansluitingen lopen. Paar blokjes met de balpen op papier zetten is al voldoende, gestandaardiseerde symbolen zijn niet nodig.
Bijlagen
IMG-20200110-WA0000.jpeg
IMG-20200110-WA0002.jpeg
polykoi
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jan 2020, 08:18

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door polykoi »

Ow Ook nog op zn kop 🙈🙈
Ze waren recht eerst haha
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Ramon »

Thermosyfon werking.

Je retour uit je buffervat is boven de 60. Zakt door je mengventiel, die denkt dat hij nog open moet blijven staan. Retour zakt een paar graden op weg richting beneden, word door je kachel nog een klein beetje opgewarmd, en racet weer naar boven naar je buffervat.

Eenvoudig op te lossen door je patroon in je mengventiel te verhogen, naar bijv 80 graden, of een keerklep in de goede richting. Dan kan het water nog wel die kant op stromen, maar zal door de weerstand die zo'n klep heeft niet gaan stromen. Daar heb je echt een pomp voor nodig.

Wel moet je ook je temperaturen van je regelaar finetunen. (als de pomp blijft draaien) Vaak helpt het om je temperatuursensoren een graadje wijder af te stellen.

Ik snap denk ik ook wat het probleem is:

Als je temperatuursensor van je buffervat boven in zit, en je stelt het af op bijvoorbeeld 5 graden:
Dus je pomp gaat aan als je kachel 5 graden warmer is dan je buffervat, dan zal je kachel het bovenste van je buffervat gaan vullen, maar stopt dan weer en wacht weer tot je kachel 5 graden warmer is. Als diezelfde tempsensor ook voor het leegtrekken van je buffer gebruikt wordt heb je daar enorm last van (ik spreek uit ervaring)

Stel je kachel is 65 graden. Je buffervat 30. Je kachel gaat je buffervat vullen met 65 graden. Maar zodra die warmte bij je sensor komt, moet de kachel alweer 70 worden voordat hij gaat pompen. Het resultaat: een pendelende kachel.

De andere kant: Stel dat je hem heel straf afstelt, dus op 1 of 2 graden, dan blijft zoals nu bij jou de pomp draaien. De regelaar denkt dat de kachel het buffervat nog aan het verwarmen is, maar eigenlijk koelt je retour gewoon 5 graden af en de kachel verwarmd hem weer met 3 graden. Het gevolg: Je systeem wordt met 2 graden afgekoelt.

Het is dus een kwestie van goed kijken en proberen en sensoren afstellen.

De ideale oplossing zou zijn: 1 sensor voor het vullen van de buffer, onderin het buffervat! 1 sensor voor het leegtrekken van de buffer bovenin het buffervat. Met een marge van ongeveer 5 graden. Heb je weleens op je regelaar gekeken welke temperaturen hij aangeeft? p100 of p1000 temp sensoren zijn vaak heel gevoelig op kabellengte. Dus zal je ze misschien moeten "afstellen". Als er een snoer van 5 meter tussenzit, kan de temperatuur zomaar 2 a 3 graden zakken.

Kortom: Ik denk dat je er het wijste aan doet om alles eens te monitoren en te kijken WAAROM de pomp aanblijft. Kijk in de regelaar wanneer hij aangaat en wanneer hij uitgaat, met welke deltaT, en welke tempsensoren. Mogelijk moet je een sensor verplaatsen of afstellen.
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Stan1979 »

Ok duidelijk.

Je houtkachel kan je boiler niet leegtrekken, thermosifon gaat nogsteeds omhoog tegenwoordig :).
Dit zal in de regeling zitten waar het mis gaat.

Heb je een manual en je instellingen bij de hand, wellicht staat hier wat verkeerd in.

Maar je solar kan het dus wel of staat je solarpompgroep onder het bovenste spiraal? Dit is wel een belangrijk gegeven namelijk.
Normaal moet deze lager staan dan je bovenzijde van je spiraal, liefst onder de gehele spiraal maar dat is meestal niet mogelijk ivm spiraal zit zo laag mogelijk in het vat natuurlijk.

Is dit zo dan kan het geen thermosifon zijn.
Heb je er dan nog last van dan zit het ook in de regeling....
Mijn solarpompgroep staan net onder mijn bovenzijde spiraal met een bocht naar de onderzijde van de pompgroep.
Deze blijft
De leidingen vertrekken aan de bovenzijde van de pompgroep recht omhoog.
Oftewel als er thermosifon zou zijn in het systeem dan zou ik er zeker last van moeten hebben.

Mijn regeling is wel zelfbouw, ik maak gebruik van Beckhoff PLC en weet dus zeker wat mijn regeling doet want ik heb zelf alles geprogrammeerd.
Naja het is nog niet 100% maar dat komt omdat ik zelf nog niet perfect geschreven heb.

Als je pomp trouwens vaak in en uit schakelt dan staat je pomp snelheid te hoog. Koud water uit je boiler komt te snel in je kachel en koelt deze te snel af, pomp uit.
Pomp je langzamer dan blijft die 60 graden gehandhaaft en blijft je pomp rustig draaien.
En ja ja met een thermoventiel werkt dit ook zo... (ervaring)
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Stan1979 »

Ramon schreef: 10 jan 2020, 20:21 Thermosyfon werking.

Je retour uit je buffervat is boven de 60. Zakt door je mengventiel, die denkt dat hij nog open moet blijven staan. Retour zakt een paar graden op weg richting beneden, word door je kachel nog een klein beetje opgewarmd, en racet weer naar boven naar je buffervat.

Eenvoudig op te lossen door je patroon in je mengventiel te verhogen, naar bijv 80 graden, of een keerklep in de goede richting. Dan kan het water nog wel die kant op stromen, maar zal door de weerstand die zo'n klep heeft niet gaan stromen. Daar heb je echt een pomp voor nodig.

Wel moet je ook je temperaturen van je regelaar finetunen. (als de pomp blijft draaien) Vaak helpt het om je temperatuursensoren een graadje wijder af te stellen.

Ik snap denk ik ook wat het probleem is:

Als je temperatuursensor van je buffervat boven in zit, en je stelt het af op bijvoorbeeld 5 graden:
Dus je pomp gaat aan als je kachel 5 graden warmer is dan je buffervat, dan zal je kachel het bovenste van je buffervat gaan vullen, maar stopt dan weer en wacht weer tot je kachel 5 graden warmer is. Als diezelfde tempsensor ook voor het leegtrekken van je buffer gebruikt wordt heb je daar enorm last van (ik spreek uit ervaring)

Stel je kachel is 65 graden. Je buffervat 30. Je kachel gaat je buffervat vullen met 65 graden. Maar zodra die warmte bij je sensor komt, moet de kachel alweer 70 worden voordat hij gaat pompen. Het resultaat: een pendelende kachel.

De andere kant: Stel dat je hem heel straf afstelt, dus op 1 of 2 graden, dan blijft zoals nu bij jou de pomp draaien. De regelaar denkt dat de kachel het buffervat nog aan het verwarmen is, maar eigenlijk koelt je retour gewoon 5 graden af en de kachel verwarmd hem weer met 3 graden. Het gevolg: Je systeem wordt met 2 graden afgekoelt.

Het is dus een kwestie van goed kijken en proberen en sensoren afstellen.

De ideale oplossing zou zijn: 1 sensor voor het vullen van de buffer, onderin het buffervat! 1 sensor voor het leegtrekken van de buffer bovenin het buffervat. Met een marge van ongeveer 5 graden. Heb je weleens op je regelaar gekeken welke temperaturen hij aangeeft? p100 of p1000 temp sensoren zijn vaak heel gevoelig op kabellengte. Dus zal je ze misschien moeten "afstellen". Als er een snoer van 5 meter tussenzit, kan de temperatuur zomaar 2 a 3 graden zakken.

Kortom: Ik denk dat je er het wijste aan doet om alles eens te monitoren en te kijken WAAROM de pomp aanblijft. Kijk in de regelaar wanneer hij aangaat en wanneer hij uitgaat, met welke deltaT, en welke tempsensoren. Mogelijk moet je een sensor verplaatsen of afstellen.

Thermosifon zakt niet zover in afstand tot aan het mengventiel. Warmte blijft omhoog gaan, geleiding zal nog 20 cm warmte overbrengen is mijn ervaring.

Je tweede punt klopt toch niet? Ik neem aan dat het systeem naar de onderzijde van de boiler kijkt als hij gaat vullen en niet naar de bovenzijde, dit lijkt mij niet logisch namelijk. Volgens jou theorie zou hij dan pas bij elke 5 graden verhoging gaan draaien hierna weer stoppen. En dus nooit je vat kunnen vullen....
Hoe een standaard regeling werkt weet ik verder niet, deze gebruik ik niet.

Je theorie van de sensoren klopt niet. PT100 heeft meer last van kabellengte dan PT1000.
PT100 heeft 100 ohm weerstand bij 0 graden celsius.
PT1000 heeft 1000 Ohm weerstand bij 0 graden celsius.
Elke 1 ohm extra weerstand van de kabel bij een PT100 heeft ong. 3 graden invloed, bij een PT1000 is dit 0,3 graden....
Dit is trouwens positief, extra weerstand is extra graden celsius.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Ramon »

Je houtkachel kan je boiler niet leegtrekken, thermosifon gaat nogsteeds omhoog tegenwoordig .
Als thermosifon ALLEEN omhoog zou gaan, zou er nooit thermosifon werking optreden.

Thermosifon gaat omhoog EN omlaag.
Thermosiphon2.jpg
Thermosiphon2.jpg (22.25 KiB) 2744 keer bekeken
Warmte blijft omhoog gaan
Ook dat klopt niet. Warmte gaat alleen omhoog als er koude is. En de koude zakt dan en de warmte gaat omhoog. Ze wisselen van plek. Anders zou de warmte niet opgevuld kunnen worden. Het is ALTIJD dubbelwerkend. Zie Wikipedia.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door LeaD »

Warm water is per liter lichter als koud water, er is dus een verschil in massadichtheid . Hierdoor wordt het warme water opwaarts gestuwd door het koude water vanwege het verschil in gewicht ( uitzondering is tussen 0 en 4°C, het zogenaamd keren van het water ) . Warmte is een begrip en kun je niet vastnemen .
Het klopt dat de pomp steeds uit gaat van de kachel beneden. Dat gebeurt de hele avond.
Het probleem treed op als ik er geen hout meer op gooi lijkt het wel.
Is de Resol controller wel geschikt om een hout-cv te sturen ? Een sturing van een hout-cv is geenszins te vergelijken met een centrale verwarming op gas of stookolie .
Kan ook zijn dat de buffer te klein is, dan komt er heet water terug uit de buffer , uw regelaar warmt dan het retourwater dat terug in de hout-cv stroomt bij tot 60° of meer terwijl deze net koud water verwacht van de buffer . Gevolg : pomp blijft draaien en trekt alzo de buffer leeg en uw regelventiel doet wat moet , dus op 60° houden . Dat zelfde heet retourwater gaat ook in de spiraal van het zonnesysteem zitten , en dan treedt er wel thermosifon op .

Een schakelaar op de hout-cv pomp en deze 's nachts afschakelen . Beter nog met een klokschakelaar . De onderzijde van de boiler zal altijd terugkoelen naar de buitentemperatuur van de panelen gezien de opstelling . Niks ergs omdat bij sanitair waterverbruik daar ook het koude water binnenkomt en eerst de onderkant koelt .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Ramon »

dan komt er heet water terug uit de buffer , uw regelaar warmt dan het retourwater dat terug in de hout-cv stroomt bij tot 60° of meer terwijl deze net koud water verwacht van de buffer . Gevolg : pomp blijft draaien en trekt alzo de buffer leeg en uw regelventiel doet wat moet , dus op 60° houden .
Dit zei ik dus ook, alleen met andere woorden.
Je retour uit je buffervat is boven de 60. Zakt door je mengventiel, die denkt dat hij nog open moet blijven staan. Retour zakt een paar graden op weg richting beneden, word door je kachel nog een klein beetje opgewarmd, en racet weer naar boven naar je buffervat.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Ramon »

uitzondering is tussen 0 en 4°C, het zogenaamd keren van het water
Waar is dat op gebaseerd?
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Stan1979 »

Thermosifon heeft inderdaad koude en warmte nodig.
Warmte gaat omhoog en koude omlaag.

Maar hoe kan warmte vanuit de boiler op een verdieping naar beneden komen?

Als de kachel warmer is dan de boiler gaat warmte omhoog, met of zonder pomp.
Komt de temperatuur gelijk moet de pomp stoppen en als de kachel dan afkoelt dat deze lager is dan het vat zal er nooit warmte naar beneden komen.
Dus blijft er alleen over dat de pomp blijft draaien op een of andere manier.

Ik heb vandaag nog even getest en in de aan en afvoer van de solargroep zit een keerklep.
Dus ook hier zonder pomp, geen flow lijkt mij.
polykoi
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jan 2020, 08:18

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door polykoi »

Ramon schreef: 10 jan 2020, 20:21 Thermosyfon werking.

Je retour uit je buffervat is boven de 60. Zakt door je mengventiel, die denkt dat hij nog open moet blijven staan. Retour zakt een paar graden op weg richting beneden, word door je kachel nog een klein beetje opgewarmd, en racet weer naar boven naar je buffervat.

Eenvoudig op te lossen door je patroon in je mengventiel te verhogen, naar bijv 80 graden, of een keerklep in de goede richting. Dan kan het water nog wel die kant op stromen, maar zal door de weerstand die zo'n klep heeft niet gaan stromen. Daar heb je echt een pomp voor nodig.

Wel moet je ook je temperaturen van je regelaar finetunen. (als de pomp blijft draaien) Vaak helpt het om je temperatuursensoren een graadje wijder af te stellen.

Ik snap denk ik ook wat het probleem is:

Als je temperatuursensor van je buffervat boven in zit, en je stelt het af op bijvoorbeeld 5 graden:
Dus je pomp gaat aan als je kachel 5 graden warmer is dan je buffervat, dan zal je kachel het bovenste van je buffervat gaan vullen, maar stopt dan weer en wacht weer tot je kachel 5 graden warmer is. Als diezelfde tempsensor ook voor het leegtrekken van je buffer gebruikt wordt heb je daar enorm last van (ik spreek uit ervaring)

Stel je kachel is 65 graden. Je buffervat 30. Je kachel gaat je buffervat vullen met 65 graden. Maar zodra die warmte bij je sensor komt, moet de kachel alweer 70 worden voordat hij gaat pompen. Het resultaat: een pendelende kachel.

De andere kant: Stel dat je hem heel straf afstelt, dus op 1 of 2 graden, dan blijft zoals nu bij jou de pomp draaien. De regelaar denkt dat de kachel het buffervat nog aan het verwarmen is, maar eigenlijk koelt je retour gewoon 5 graden af en de kachel verwarmd hem weer met 3 graden. Het gevolg: Je systeem wordt met 2 graden afgekoelt.

Het is dus een kwestie van goed kijken en proberen en sensoren afstellen.

De ideale oplossing zou zijn: 1 sensor voor het vullen van de buffer, onderin het buffervat! 1 sensor voor het leegtrekken van de buffer bovenin het buffervat. Met een marge van ongeveer 5 graden. Heb je weleens op je regelaar gekeken welke temperaturen hij aangeeft? p100 of p1000 temp sensoren zijn vaak heel gevoelig op kabellengte. Dus zal je ze misschien moeten "afstellen". Als er een snoer van 5 meter tussenzit, kan de temperatuur zomaar 2 a 3 graden zakken.

Kortom: Ik denk dat je er het wijste aan doet om alles eens te monitoren en te kijken WAAROM de pomp aanblijft. Kijk in de regelaar wanneer hij aangaat en wanneer hij uitgaat, met welke deltaT, en welke tempsensoren. Mogelijk moet je een sensor verplaatsen of afstellen.

Ik bege i jp wat je aangeeft alleen vraag ik me af of dit klopt. ( vandaar even mijn opmerkingen) misschien zit i met mn gedachte fout.

Je geeft aan de sensor onder in het vat te doen. Dit doe ik juist bewust niet omdat dan de houtkachel in mijn ogen mn buffer afkoelt .

Want beneden in het buffer is het water kouder dan bovenin. (Als beneden 60 is en boven 75graden) Als ik mn sensor dan beneden heb en we gaan even uit met de houtkachel een verschil 5 gr zal de pomp gaan draaien op 55graden. Het mengventiel laat hem tot 60 graden intern draaien en zal dan van onder het buffer water gaan bijmengen en boven in het buffer weer terug stoppen.

Dan komt er dus 60gr water in mn buffer terwijl het daar al 75gr is.

Doe ik de sensor bovenin zal hij pas gaan draaien bij 75gr en zal die naar mijn idee naar beneden geheel gevuld worden met +75gr.

Of zie ik iets verkeerd?
polykoi
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jan 2020, 08:18

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door polykoi »

Stan1979 schreef: 10 jan 2020, 20:47 Ok duidelijk.

Je houtkachel kan je boiler niet leegtrekken, thermosifon gaat nogsteeds omhoog tegenwoordig :).
Dit zal in de regeling zitten waar het mis gaat.

Heb je een manual en je instellingen bij de hand, wellicht staat hier wat verkeerd in.

Maar je solar kan het dus wel of staat je solarpompgroep onder het bovenste spiraal? Dit is wel een belangrijk gegeven namelijk.
Normaal moet deze lager staan dan je bovenzijde van je spiraal, liefst onder de gehele spiraal maar dat is meestal niet mogelijk ivm spiraal zit zo laag mogelijk in het vat natuurlijk.

Is dit zo dan kan het geen thermosifon zijn.
Heb je er dan nog last van dan zit het ook in de regeling....
Mijn solarpompgroep staan net onder mijn bovenzijde spiraal met een bocht naar de onderzijde van de pompgroep.
Deze blijft
De leidingen vertrekken aan de bovenzijde van de pompgroep recht omhoog.
Oftewel als er thermosifon zou zijn in het systeem dan zou ik er zeker last van moeten hebben.

Mijn regeling is wel zelfbouw, ik maak gebruik van Beckhoff PLC en weet dus zeker wat mijn regeling doet want ik heb zelf alles geprogrammeerd.
Naja het is nog niet 100% maar dat komt omdat ik zelf nog niet perfect geschreven heb.

Als je pomp trouwens vaak in en uit schakelt dan staat je pomp snelheid te hoog. Koud water uit je boiler komt te snel in je kachel en koelt deze te snel af, pomp uit.
Pomp je langzamer dan blijft die 60 graden gehandhaaft en blijft je pomp rustig draaien.
En ja ja met een thermoventiel werkt dit ook zo... (ervaring)
Bedankt voor je reactie. Hiwr heb ik een aantal punten die dan niet goed zijn. Mijn solar pomp groep staat net boven het spiraal wat er in het vat zit.

Nu ben ik verder al aan het kijken en ben erachter dat als de solar pomp uit staat de solar leiding richting collectoren warm worden. Ik voel dat op een 2 meter van de pompgroep. En ik voel dan de retour leiding warm worden zonder dat de pomp draait en de colletoren 6gr zijn.

Tevens heb ik vanavond een de kachel aangezet. Buffer opgestookt en de solar kraan dichtgezet en toen de kachel uit was en nog maar 65gr was heb ik de pompgroep uit gezet.

Vanmorgen heb ik toen gekeken en het buffer was 3gr afgekoeld. Het is dus zeker dat het buffer zelf het niet Is.

Alleen nu weet ik nog niet of het de besturing zal zijn of de sensoren of de natuurlijke omloop. Of iets anders.

De lengte van de pt1000 sensoren is wel langer dan 5 meter. Ik denk een meter of 10.
polykoi
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jan 2020, 08:18

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door polykoi »

LeaD schreef: 11 jan 2020, 09:09 Warm water is per liter lichter als koud water, er is dus een verschil in massadichtheid . Hierdoor wordt het warme water opwaarts gestuwd door het koude water vanwege het verschil in gewicht ( uitzondering is tussen 0 en 4°C, het zogenaamd keren van het water ) . Warmte is een begrip en kun je niet vastnemen .
Het klopt dat de pomp steeds uit gaat van de kachel beneden. Dat gebeurt de hele avond.
Het probleem treed op als ik er geen hout meer op gooi lijkt het wel.
Is de Resol controller wel geschikt om een hout-cv te sturen ? Een sturing van een hout-cv is geenszins te vergelijken met een centrale verwarming op gas of stookolie .
Kan ook zijn dat de buffer te klein is, dan komt er heet water terug uit de buffer , uw regelaar warmt dan het retourwater dat terug in de hout-cv stroomt bij tot 60° of meer terwijl deze net koud water verwacht van de buffer . Gevolg : pomp blijft draaien en trekt alzo de buffer leeg en uw regelventiel doet wat moet , dus op 60° houden . Dat zelfde heet retourwater gaat ook in de spiraal van het zonnesysteem zitten , en dan treedt er wel thermosifon op .

Een schakelaar op de hout-cv pomp en deze 's nachts afschakelen . Beter nog met een klokschakelaar . De onderzijde van de boiler zal altijd terugkoelen naar de buitentemperatuur van de panelen gezien de opstelling . Niks ergs omdat bij sanitair waterverbruik daar ook het koude water binnenkomt en eerst de onderkant koelt .
Hey bedankt voor de reactie.

De resol mx is 1 van de uitgebreidste storingen en juist voor meerdere warmtebronnen op een buffer. De solarpomp is ook toerengeregeld en de houtkachel alleen aan uit.

Uiteindelijk als het buffer geheel bijv 65Gr Is zal de pomp het water uit de kachel naar het buffer toe pompen. Dit zal dan steeds warmer water zijn omdat als de kachel 65gr is zal de pomp uit gaan. Is de kachel dan weer warmer bijv 65gr zal de pomp weer gaan draaien.

Ik vraag me dan ook af of dit misschien een probleem is. Want het water in de leiding naar het buffer toe na de pompgroep koelt af. Dit zal altijd voor het warmere water weer naar het buffer gaat het water in de leiding wat koud is eerst in het buffer zal komen.

Waarom als de kachel uitbrand toch steeds de pomp weer inschakelt weet ik echt niet. Daar zit denk ik wel het grootste probleem.
polykoi
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jan 2020, 08:18

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door polykoi »

LeaD schreef: 11 jan 2020, 09:09 dan komt er heet water terug uit de buffer , uw regelaar warmt dan het retourwater dat terug in de hout-cv stroomt bij tot 60° of meer terwijl deze net koud water verwacht van de buffer . Gevolg : pomp blijft draaien en trekt alzo de buffer leeg en uw regelventiel doet wat moet , dus op 60° houden . Dat zelfde heet retourwater gaat ook in de spiraal van het zonnesysteem zitten , en dan treedt er wel thermosifon op .



Een schakelaar op de hout-cv pomp en deze 's nachts afschakelen . Beter nog met een klokschakelaar . De onderzijde van de boiler zal altijd terugkoelen naar de buitentemperatuur van de panelen gezien de opstelling . Niks ergs omdat bij sanitair waterverbruik daar ook het koude water binnenkomt en eerst de onderkant koelt .

Ik denk dat ik het eerste stuk niet begrijp



De schakelaar heb ik nu geprobeerd door de pomp uit te zetten. Toen ging het goed. Alleen dit zal niet de bedoeling moeten zijn. Daar is mn sturing voor. Alleen zal ik iets moeten aanpassen ben ik bang 😬
Plaats reactie