Beveiliging van mijn zelfgemaakte houtkachel met warmtewisse

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
DWN
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2008, 01:26

Beveiliging van mijn zelfgemaakte houtkachel met warmtewisse

Bericht door DWN »

Ik las over beveiliging van houtgestookte kachels op cv aangesloten hoe deze goed beveiligd kunnen worden tegen hoge temperaturen.
Zou de beste manier niet zijn om de pomp op alternatieve energy bijv een accu aan te sturen
om toch de noodzakelijke circulatie te krijgen want dit laatste maakt grotendeels het probleem.
Heb zelf een kachel gemaakt met wisselaar maar wil deze noog extra beveiligen.

DWN
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Beveiliging van mijn zelfgemaakte houtkachel met warmtewisse

Bericht door kockie »

Knuppel.. hoenderhok...

Hoe vang je de volgende situatie op:

Kachel vol hout, pomp loopt kapot?

Ik weet dat het vergezocht is, maar je moet er in ieder geval over nadenken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
DWN
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2008, 01:26

Re: Beveiliging van mijn zelfgemaakte houtkachel met warmtewisse

Bericht door DWN »

kockie schreef:Knuppel.. hoenderhok...

Hoe vang je de volgende situatie op:

Kachel vol hout, pomp loopt kapot?

Ik weet dat het vergezocht is, maar je moet er in ieder geval over nadenken.
Wertstein
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 nov 2007, 11:45
Locatie: Velserbroek

Re: Beveiliging van mijn zelfgemaakte houtkachel met warmtewisse

Bericht door Wertstein »

Goedendag,

Dit kan op een heel eenvoudige en betaalbare manier, namelijk met een thermische klep.
Deze klep wordt geopend wanneer het water in de WW boven de 90 C komt, doordat deze klep is aangesloten op de waterleiding, wordt de WW op deze manier gekoeld. Daar deze klep werkt op uitzetting van een koperen kabel, en dus geen onafhankelijk heeft van electra of mechanische onderdelen is hij zeer betrouwba
Bijlagen
sts20.jpg
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Beveiliging van mijn zelfgemaakte houtkachel met warmtewisse

Bericht door Pigion »

Je moet er inderdaad goed over nadenken.
Het veiligste is een afzonderijk circuit met WW en natuurlijke circulatie op verschil in sg van warm en koud water. Bovendien zou het systeem een open expansievat moeten hebben.

Als je kiest voor directe inpassing in de retour van het cv circuit, moet je zorgen voor circulatie (kan door cv pomp, beter is extra pomp). Daarnaast heb je een beveiliging nodig : "thermische ablaufsicherung" , die opent bij 95 C. Tevens moet er dan autoimatische aanvulling zijn uit het leidingwater-systeem. Daarvoor zijn er automatische inlaatcombinaties, in te stellen op de gewenste druk in het cv systeem, met scheiding en of keerklep. Reken maar op ca. € 350,- totaal + fittingen en buis. De eerste moet eigenlijk in de WW van de kachel zitten. Kijk maar eens op de site van Wertstein.
Deze apparaten zaten vroeger ook op grote cokes gestookte cv ketels. Via e-bay kan je er geschikt aankomen, veelal uit Duitsland waar dit spul vrij normaal is. Beide samen dan voor € 200,-,
Alle ander genoei is broddelwerk en je brengt jezelf en gezin in gevaar. In geen geval de kachel met 2 afsluiters gescheiden houden van de rest, is vragen om een klapper bij vergeten te openen....
In een ander reactie staat inmiddels een afbeelding, maar vergeet de toevoer niet.

Pigion
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Beveiliging van mijn zelfgemaakte houtkachel met warmtewisse

Bericht door maarten »

ik heb ook eens jaren lang cv op de hout kachel gehad.
een overstort ventiel is goed maar een open expansie vat is het beste.
de overdruk/expansie door kokend water kan makkelijk weg en je hebt dan bijna geen kans op fittingen die uit elkaar springen/losraken.
zolang de kachel lager staat dan de radiatoren hoeft er geen pomp tussen de leiding. staat de kachel hoger dan wel een pomp plaatsen, in de retour NAAR dekachel pompend
de thermische klep zo als Wertstein voorsteld zou ik niet doen [ ik zeg niet dat het verkeerd is] want er zitten meer onderdelen aan dan aan een overstort ventiel [ wat ook goedkoper is] en de werking is gelijk.
als er op het systheem ook een gas cv ketel is aan gesloten dan ook een keerklep in de retour onder de ketel, dit om te voorkomen dat de hout pomp het water door de gas ketel pompt. ook de hout kachel "verkeerd om" aan sluiten. retour is dan aanvoer. dit ivm met het niet door de gas ketel pompen/terugslagklep

ik leer graag
Maarten
DWN
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2008, 01:26

Re: Beveiliging van mijn zelfgemaakte houtkachel met warmtewisse

Bericht door DWN »

Allemaal bedankt voor jullie goede tips.

Ik ga toch voor de thermische temperatuur klep en de automatische bijvuller van water
Dan ben je zeker bij stroomuitval of defekte cv pomp van een beveiligd systeem.

Maar mensen waarom is nog niemand op het idee gekomen om de wisselaar nu eens met
thermostatische ollie te vullen in plaats van water zou je dan niet( VEEL) meer voordelen hebben je moet de wisselaar dan wel weer in een boiler hangen dus indirect maar je zou
dan met de temperatuur veel hoger kunnen gaan zonder stoomvorming ed
Meschien denken we wel in een te kort cirkeltje ? rrr


DWN
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Beveiliging van mijn zelfgemaakte houtkachel met warmtewisse

Bericht door Pigion »

Als je met olie gaat werken, welke boven 100 C wordt verwarmd in de kachel, verleg je het beveiligingsprobleem naar het andere circuit, hetzij de boiler of de cv. In de industrie komt verwarming door olie vrij veel voor. Je moet een redlijk dunne olie gebruiken, zonder teveel "rommel" erin. Je kan daarvoor "spindel-olie" gebruiken, de dunste smeeroliefractie.
Een bijkomend probleem met de hogere temperaturen is constructie van het systeem. Ik weet niet tot welke temp. knelfittingen kunnen worden gebruikt en bij lekkage heb je wel meer rommel.....
Pigion.
DWN
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2008, 01:26

Re: Beveiliging van mijn zelfgemaakte houtkachel met warmtewisse

Bericht door DWN »

Inderdaad je hebt gelijk daar dacht ik naderhand ook aan toen ik hem verstuurde.

Maar de kwestie therm ollie hier zitten meer voordelen in als je er op door gaat denken daar ben ik zeker van.

Bedankt voor je reactie
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Beveiliging van mijn zelfgemaakte houtkachel met warmtewisse

Bericht door maarten »

Ik denk dat jij pech gaat hebben als je de cv automatisch bij gaat vullen. Maar eerst de vraag: hoe ga jij automatisch bij vullen? toch niet een permanente aabsuiting op de waterleiding zeker?

ik leer graag

Maarten
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Beveiliging van mijn zelfgemaakte houtkachel met warmtewisse

Bericht door Pigion »

Waarom geen directe aansluiting met een speciale inlaatcombinatie, zoals in Duitsland gebruikelijk voor het stoken van vaste brandstof in een cv ketel. Het water is nodig om de overtollige warmte van de WW af te voeren. Doe dit niet, dan loopt de WW schade op. De inlaatcombinatie heeft een terugslagklep, ontlastklep en een instelbare druk, afgestemd op het cv systeem. Hij kost ook een paar euro's
Pigion
DWN
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2008, 01:26

Re: Beveiliging van mijn zelfgemaakte houtkachel met warmtewisse

Bericht door DWN »

Hallo Allemaal

Ik ben in bezit van aansluitschemas van flam kachel op CV deze heb ik meermaals bestudeerd
deze kachel op cv is de meest veilige op de markt beweren ze en dat geloof ik ook zeker.
In dit aansluitschema word ook gebruikgemaakt van een buffervat een apparte pomp voor de
circulatie van het water in de ww die dit weer afgeeft aan de retour van de cv via een evenwicht colector.
Voor het kort te houden word er ook gebruikgemaakt van een automatisch bijvul systeem
die water rechstreeks bijvult aan de ingang van de ww en aan de uitgang van de ww zit de
temperatuur veiligheidsklep die opend wanneer bijv de pomp stopt bij stroomuitval of defekte pomp en wanneer gebeurt dit??? niet vaak wel een afvoer of opvang naar riool natuurlijk.
Er word altijd gebruikgemaakt van twee cv pompen een voor cv een voor ww een tweede
aansluitschema van een DDG kachel ook op cv geeft een gelijkend schema.
Wat moeten we dan doen wachten tot de BOM komt.
Nee een warmte wissellaar van rvs kan gemakrlijk een temp van 500 graden hebben en een
van dikwandig staal ook het is ook een houtkachel en geen antraciet of cokes kachel en ik
denk dat je dan nog niet veel hoger komt als je maar geen extra zuurstof er in jaagt,

Waar ik voor ga is/

Overdruk klep 3 bar
Temp veiligheidsklep 80-100 graden
Automatisch bijvul systeen waterleiding

Al het overige beveiligen is ZEKER meegenomen.

DWN
Expansievat
Plaats reactie