Bergkachel discussie (afgesplitst uit "te koop")

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Bergkachel discussie (afgesplitst uit "te koop")

Bericht door Speksteenkachel »

Maarten welk type Tigchelkachel ga je kopen type 6D/8D?
Als je wilt post je ervaringen eens op dit forum.
Altech Eclips
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel

Bericht door maarten »

Speksteenkachel,
Ik heb de 6D besteld. Lijkt mij een maat te groot voor mijn huisje, hij hoeft maar ong.100 m3 te verwarmen, maar ik vindt dat minder erg dan een maat te klein.
Ik stook dan maar wat minder.
Ik wil hier best mijn ervaringen neerpennen hoor maar nog even geduld, ze doen er 2 1/2- 3 maand over voor dat hij hier is.

grt Maarten

ik leer graag
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: Bergkachel

Bericht door Speksteenkachel »

Op diverse fora wordt er zeer lovend gesproken over deze kachels.
Ze zien er bovendien zeer fraai uit.
Ik zit er zelf ook nog wel aan te denken (mits ik m'n vrouw zo ver krijg natuurlijk :) )
Altech Eclips
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel

Bericht door maarten »

Speksteen,
Gooi je vrouw er uit! Heb ik ook gedaan, bevalt prima!
( ze leest toch niet mee he?)
Over de berg kachel wordt ook lovend gesproken,vandaar dat ik er een durfde kopen maar die valt mij zwaar tegen.
ik hoop inderdaad dat de tigchel beter bevalt maar dat is nog afwachten. Voorlopig vindt ik het heel jammer dat ik mijn kleine Altech heb verkocht anders had ze er allang weer gestaan.
Dus een goede raad, Verkoop niet voor de volgende zich bewezen heeft!!

grt Maarten

ik leer graag
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: Bergkachel

Bericht door Speksteenkachel »

Maarten,

De woonkamer van 110m3 is met 2x stoken prima op temperatuur te houden met m'n Altech.
Aan de woonkamer grenst middels een openstaande deur ook nog een keuken van 50m3 en hier moet ik bij stoken met de peperdure stadsverwarming.
Misschien dat zo'n Tigchel 6D voldoet voor beide ruimtes samen.
Altech Eclips
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel

Bericht door maarten »

Speksteen,

Het zou moeten kunnen dunkt mij, hoewel ik dat van de berg ook dacht maar diie doet niet wat de Altech wel deed, de boel op temp. houden. Wel zijn mijn keuken en woon kamer kleiner dan uw m3 inhoud is.
Kun je daar geen altech in kwijt? in die keuken?

grt Maarten

ik leer graag
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Bergkachel

Bericht door mark »

Maarten, ik ben zoals in meerdere topics te lezen valt zeer tevreden met onze 4d met warmte bankje en warmtewisselaar(trouwens mijn vrouw ook dus die mag blijven) maar ik hoop dat het ook redt om je kamer warm te houden. Is er iemand van tigchelaar bij je thuis geweest om te kijken naar de situatie. De uiteindelijke uitwerking van de berg en tigchel zijn hetzelfde in de warmte afgifte. Maar dat weet je zelf natuurlijk al . Waar ik eigenlijk heen wil is dat zoals Dutch John zei dat je geen dure uitgave hebt gedaan en de tigchel het ook niet redt in jouw huis. Als er iemand van Tigchelaar bij jouw in huis is geweest en beoordeeeld heeft kun je hem hier op aanspreken als het niet goed uitpakt. Op hun site stat dat ze aan huis bezoeken doen.

Je mag hier komen kijken en voelen enz als je dat wilt.

groet Mark
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel

Bericht door maarten »

Mark,

Er komt nog iemand kijken van tigchelaar dus wat daar uit komt is even afwachten.
Ik heb bij tigchelaar tilburg zo een kachel mogen voelen branden, dat beviel. Maar dat was in nieuwbouw, waarschijnlijk goed van iso. voorzien enz. om maar zo goed mogenlijk voor de dag te komen met de kachel. Bij Leons bergkachel ben ik ook wezen kijken en dat beviel ook. Zijn resultaten waren voortreffelijk dus ik dacht: Dat moet goed zijn ( zou Leon aandelen hebben? ) Jou aanbod van even kijken vindt ik wel aanlokkelijk, ik zeg dus: graag. Ik neem aan dat jij in een gewone woning woont. Ik weet alleen niet waar. (via pb lijkt mij beter te bespreken )

grt Maarten

ik leer graag
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Bergkachel

Bericht door Leon »

Maarten,

Nee, ik heb geen aandelen....
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel

Bericht door maarten »

Leon,

Is maar 'n grapje hoor! Ik weet dat je geen aandelen hebt!

grt Maarten

ik leer graag
Laatst gewijzigd door maarten op 06 dec 2008, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Bergkachel

Bericht door Leon »

Maarten,

Daar ging ik ook wel vanuit!

Maar:

Je zet het neer op een manier dat anderen zouden kunnen denken dat het misschien wel zo is.
Op deze manier breng je me in diskrediet. Er is hier namelijk nog een stel komen kijken. Naar aanleiding van het bezoek hebben ze een kachel besteld, want toen waren de twijfels weg. Het is natuurlijk vrij lullig voor diegene (leest ook mee op het forum) om nu met grote vraagtekens te zitten.

Dus verder geen punt hoor, maar ik wil wel even duidelijk hebben dat ik niets met Concrete van doen heb.


Groeten Leon
Susanne
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:10

Re: Bergkachel

Bericht door Susanne »

Ook ik heb een tigchelkachel 4D en ook bij mij mogen mensen komen kijken, hoor :-)
Ons huis is nogal anders dan het huis van de tigchelkachelverkoper in Tilburg..... (waar wij hem ook vandaan hebben) helaas nog heeel erg weinig isolatie.
Ik ben hartstikke blij met de kachel en met het idee dat we in de toekomst warmtewisselaar en warmtemuren ervan hebben enzo. Maar op dit moment kunnen we ons huis er nog niet mee warmstoken, helaas. De foto met het mandje hout dat je nodig hebt om de tigchelkachel te verwarmen komt niet overeen met onze situatie :(
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Bergkachel2 discussie (afgesplitst uit "te koop")

Bericht door Speksteenkachel »

Heeft je kachel niet te weinig massa dan?
Wij hebben een kleine speksteenkachel van 250kg en die komt bij koude dagen ook tekort, er moet een paar keer per dag gestookt worden ipv 1x per 24 uur.
Ik zat eigenlijk aan een Tigchel 6D te denken maar moet wel zeker weten of deze voldoet.
Altech Eclips
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Bergkachel

Bericht door mark »

Hoi speksteenkachel, voor de zekerheid kun je ze bij je thuis laten komen teminste dat staat op hun site bij vragenvuur. Bij Maarten komen ze ook naar de woning kijken.

groet Mark
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: Bergkachel

Bericht door Speksteenkachel »

Hoi Mark,

Weet ik maar ik moet eerst m'n vrouw nog overtuigen voor een andere kachel.
Zo'n finoven lijkt me anders ook wel wat.
Altech Eclips
Plaats reactie