Grote Finoven uit werkmap 12ambachten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Wertstein
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 nov 2007, 11:45
Locatie: Velserbroek

Grote Finoven uit werkmap 12ambachten

Bericht door Wertstein »

Goedendag,

Ik heb enige tijd geleden de werkmap zelfbouw Finoven aangevraagd bij de 12ambachten, daar er over het rendement geen harde feiten worden genoemd in de werkmap ben ik benieuwd wat de ervaringen zijn uit de praktijk van de mensen die middels deze werkmap de grote Finoven van de 12ambachten hebben gebouwd. Bij ons zal de Finoven een kamer met keuken van 75 m2 moeten gaan verwarmen (2 onder een kap).

Ik hoor graag de ervaringen uit de praktijk.

Alvast bedankt voor uw moeite/medewerking.

Gr. Arnoud
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Grote Finoven uit werkmap 12ambachten

Bericht door Pigion »

Er is volgens mij in het verleden op dit forum al één en ander geschreven over deze finoven. Ik zou het geen FinOven willen noemen omdat de warmteopslag-capaciteit gering is. Je zal hem meerder keren per dag moeten stoken. Hoe hij het stook-technisch doet weet ik niet.
@Wertstein,
Ben je verhuisd en een nieuw avontuur? Ik dacht dat je al een iets van steen had staan en een gekoppelde VV.
Pigion
Wertstein
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 nov 2007, 11:45
Locatie: Velserbroek

Re: Grote Finoven uit werkmap 12ambachten

Bericht door Wertstein »

Wij hebben inderdaad sinds 2 jaar een Wertstein inbouwhaard met WW waar we erg tevreden over zijn en die er ook voor zorgt dat wij alleen nog gas verbruiken voor het koken en in de winter voor het douchen (zonneboiler).
Het is een beetje een dubbel gevoel aan de ene kant hebben wij nu een prachtig zicht op het vlammenspel, maar doordat de haard nu wordt ingezet als "moederhaard" gaat er wel een berg hout doorheen. Vandaar mijn onderzoek naar een kachel met het beste van 2 werelden!

Gr. Arnoud
Plaats reactie