Spangvik's sidewinder batch box rocket

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Spangvik

Spangvik's sidewinder batch box rocket

Bericht door Spangvik » 10 okt 2019, 11:46

Ik heb de Sidewinder bijna gereed voor een proefstook buiten. Alleen de floor channel moet er nog in. Ik heb het forum afgestruind of iemand de floorchannel helemaal in steen gemaakt heeft. Of de inlaat uitgeslepen in de chamotten steen en alleen een metalen uitvoer voor de poort. Zonder hele grote bezwaren wil ik daar mee aan de slag. En ik begrijp dat je wat minder makkelijk aanpassingen maakt indien de verbranding niet lekker gaat. Mijn idee is om eerst ook de uitvoer uit steen te maken. Het idee is dat deze niet wegbrandt.
Iemand ervaring of argumenten om het vooral niet te doen? Thnx.

peterberg
Moderator

Re: Spangvik's sidewinder batch box rocket

Bericht door peterberg » 10 okt 2019, 14:43

Hallo René, welkom op het forum.

Het horizontale deel van de floor channel uitslijpen in de steen kan heel goed, vooropgesteld dat die sleuf twee keer zo groot is als het verticale deel. Dat staande deel uit steen loopt altijd op een teleurstelling uit: ten eerste wordt het ding veel te groot en de lucht wordt er niet voldoende in opgewarmd. In een stalen channel wordt de temperatuur van de aangevoerde lucht veel hoger en tegelijkertijd wordt het ding daardoor niet zo heet dat het in korte tijd wegbrandt.

Dat wegbranden is overigens snelle corrosie, ook roestvrij staal gaat er aan onder die omstandigheden. Dat betekent dat je de floor channel opening tijdens de stook nooit moet afsluiten, dan wordt er namelijk niet meer gekoeld.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

Spangvik

Bericht door Spangvik » 11 okt 2019, 17:06

Dank, dan ga ik me de teleurstelling besparen en experimenteren met een eenvoudig te vervangen en te vervaardigen uitvoer. Kleine vraag nog. Blaast een losstaande uitvoer met een vlakke poot om? Het lijkt me dat de gassen pas in de poort echt versnellen. Zo niet dan volstaat een borging van de uitoer wat plaats betreft i.p.v. een borging van het hele ding tegen harde wind.

peterberg
Moderator

Bericht door peterberg » 11 okt 2019, 20:34

Spangvik schreef:
11 okt 2019, 17:06
Kleine vraag nog. Blaast een losstaande uitvoer met een vlakke poot om? Het lijkt me dat de gassen pas in de poort echt versnellen. Zo niet dan volstaat een borging van de uitoer wat plaats betreft i.p.v. een borging van het hele ding tegen harde wind.
Misschien dat de verticale poot van de floor channel op zichzelf kan blijven staan. Ook dan moet-ie gefixeerd worden omdat de exacte plek belangrijk is. En het gaat niet alleen om de luchtstroom, het hout ligt er in de praktijk gewoon tegen aan. Elke keer als je gaat stoken moet je dus erg gaan opletten of het ding geen tikje heeft gekregen.

Veel eenvoudiger om die staande poot vast te lassen aan de horizontale buis. Die ligt in zijn sleuf op de bodem en gaat vervolgens nergens heen. Demonteren is uiterst eenvoudig: haal alle as uit de vuurkamer en licht de buis er uit. Geen bouten, klem voorzieningen of wat je nog meer kunt verzinnen. Dit werkt gegarandeerd, waarom zou je zo nodig iets anders moeten bedenken? Dat lijkt meer op een oplossing op zoek naar een probleem.

Wat ik de laatste tijd heb gedaan is eentje maken die helemaal bestaat uit één soort vierkant buis. Omdat de poot half zo groot moet zijn als het liggende deel kun je die laatste ook maken van twee buizen tegen elkaar. Helemaal gemaakt met behulp van een kleine haakse slijper en een 1 mm dik doorslijp schijfje plus een las apparaat.

Ik heb er een paar foto's van, ik zoek ze op.

Het schijnt dat het met een foto per bericht goed gaat.
buizen1.JPG
groeten, Peter

peterberg
Moderator

Bericht door peterberg » 11 okt 2019, 20:41

Hier zijn de foto's, het ging een paar keer verkeerd. Ik hoop dat ze nu wel overkomen.
Zoals ze tegen elkaar aan komen te liggen.
Bijlagen
buizen3.JPG
buizen2.JPG
groeten, Peter

Spangvik

Bericht door Spangvik » 12 okt 2019, 11:23

Super, en point taken.

Zodra ik een proefstook kan doen zal ik wat foto's delen.

Thnx!

Plaats reactie