houtkachel met speksteen geeft weinig warmte

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
repel101
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 dec 2008, 11:36

houtkachel met speksteen geeft weinig warmte

Bericht door repel101 »

Ik heb een probleem met mijn kachel. Ik heb een wamsler nova B (http://www.yatego.com/clever-and-smart- ... -version-b) aangeschaft en aan laten sluiten.

Nu duurt het echter erg lang voordat ik ook maar iets aan warmte van de speksteen voel (handwarm worden de stenen) en het hout gaat erdoor als warme broodjes. Het wordt na een halve dag stoken ongeveer 23°C in de kamer (nog geen 100 m3).
Er zit voldoende trek in de schoorsteen (150 mm).

Wie heeft er ervaring met deze kachel en/of wie kan mij verder helpen, zodat ik het wel warm in mijn kamer kan krijgen?

bvd.

Robert
Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

Re: houtkachel met speksteen geeft weinig warmte

Bericht door Peterke »

uw kachel is niet te vergelijken met een volmasieve speksteenkachel, als dat een antwoord op je vraag is.
repel101
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 dec 2008, 11:36

Re: houtkachel met speksteen geeft weinig warmte

Bericht door repel101 »

bedankt voor het snelle antwoord, maar mijn vraag is eigenlijk, hoe kan ik het beste stoken, zodat ik het wel warm krijg in de kamer?

Robert
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: houtkachel met speksteen geeft weinig warmte

Bericht door maarten »

Repel,

Iets verkeert gedaan denk ik, ik had al een bericht verstuurt.
er zit niet veel speksteen in jou kachel als ik de foto en de prijs bekijk.
Meest is staal en dat houd geen warmte vast. Geeft het wel snel af.

Ik ken je huis niet maar ik denk dat je tochwel enige isolatie moet hebben om het warm te krijgen.
Ik had niet zo een maar een altech, ongeveer net zo groot denk ik, en die hield het bij m,ij lekker warm. Mijn kamer is ook 'n 100 m3 dus denk ik dat je kachel te klein is.
Vraag: hoe meet jij en waar meet jij de temp. hoe heet is de kachel na een volle lading.
hoe groot en droog is je hout.
Ik vindt 23 graden voor zo een kachelTJE best een prestatie maar na een halve dag stoken weer niet, dan zou je de tent uit moeten zweten.

grt Maarten

ik leer graag
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: houtkachel met speksteen geeft weinig warmte

Bericht door Speksteenkachel »

Ik bezit ook een kleine speksteenkachel, de Altech Eclips, weegt 250kg.
We moeten 2x per dag stoken vanwege de geringe massa, 's ochtends van 8 tot 10 en 's avonds van 18.00 tot 20.00.
Wandtemperatuur speksteen wordt zo'n 180 graden en koelt in ongeveer 6 uur weer af naar handwarm.
Rookgassen worden via de weg naar beneden langs de speksteen geleid.
De woonkamer is 100m3 en deze kachel voldoet voor ons prima.
Wil je echter maar 1x stoken per dag zul je toch een kachel nodig hebben met een grotere warmtebuffer.
Laatst gewijzigd door Speksteenkachel op 01 dec 2008, 23:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Altech Eclips
repel101
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 dec 2008, 11:36

Re: houtkachel met speksteen geeft weinig warmte

Bericht door repel101 »

Hoi Maarten,

Kamer is geïsoleerd en heeft dubbele beglazing. De temperatuur meet ik op ongeveer 3m recht tegenover de kachel. De zijkanten worden eigenlijk alleen maar handwarm. Kan mijn hand na flink stoken gewoon nog een paar tellen op de steen houden.
Ik heb gestookt met gewoon hout, maar ook met van die geperste houtblokken (met zo'n gat erin).
Ik heb heel erg het idee dat de warmte door de schoorsteen naar buiten gaat.


Robert
repel101
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 dec 2008, 11:36

Re: houtkachel met speksteen geeft weinig warmte

Bericht door repel101 »

mensen bedankt voor de antwoorden, maar het is maar 100 kubieke meter en geen 100 vierkante meter. Dat zou wel een heerlijk grote woonkamer zijn....

Robert
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: houtkachel met speksteen geeft weinig warmte

Bericht door maarten »

regel,

als jij je hand nog gewoon op de zijkant kan houden gaat inderdaad de meeste warmte verloren
.
Koop een andere, tikkie groter, je zult met een goede kachel niet met een koopje af zijn....

grt Maarten

ik leer graag
repel101
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 dec 2008, 11:36

Re: houtkachel met speksteen geeft weinig warmte

Bericht door repel101 »

is dat een oplossing dan? een grotere kachel kopen, volgens mij raak ik dan nog steeds veel warmte kwijt, die ik juist in de woonkamer wil hebben.
Alleen als ik recht voor de kachel zit op een meter afstand, dan is het warm, verder niet.


Robert
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: houtkachel met speksteen geeft weinig warmte

Bericht door maarten »

repel,
Als ik naar je kachel kijk zie ik een ruimte boven het vuur met steen, maar die steen kan zijn warmte niet kwijt want hij zit opgesloten. Onder zit ook een ruimte die beslist niet bedoeld is warmte aftegeven. Je vuurhaard is maar klein, er is geen 'omloopkanaal' waar het vuur zijn warmte kwijt kan.
Het is: vuurpot/schoorsteen.. Klaar.
Ziet er leuk uit maar dat is dan ook alles.
Met een grotere, hoe groter hoe beter, kachel bedoel ik dus een kachel waar bij welke het vuur gelegenheid krijgt zijn warmte af te staan en niet direct de schoorsteen in laat verdwijnen.
Deze kachel is in elkaar geraffeld.
Koop zelf eens het benodigde materiaal. Staal plaat en steen. Dan ben je aleen leuk bedrag kwijt. Dan ga je maken, hoe lang doe je er over? zeg 6 uur.
Een simpel uur loon kost algauw 40.- € = 240.-€
240= materiaal+ de bouwer moet verdienen+ de verkoper+de transporteur. Dat kan niet goed zijn. 'T is iets uit de 5.- € bak. Leuk, maar je hebt er niets aan.

grt Maarten

ik leer graag
repel101
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 dec 2008, 11:36

Re: houtkachel met speksteen geeft weinig warmte

Bericht door repel101 »

Hoi Maarten,

Dit is niet het antwoord wat ik hoopte te krijgen, maar het is wel duidelijk.

Robert
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: houtkachel met speksteen geeft weinig warmte

Bericht door Speksteenkachel »

Hoe meer massa een kachel heeft, hoe langer hij de warmte vasthoudt.
Zware speksteenkachels/finovens (2000kg+) hoef je vaak maar 1x per 24 uur te stoken mits je huis niet te veel warmte verliezen heeft natuurlijk.
Altech Eclips
Ger1957
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 nov 2014, 10:02

Re: houtkachel met speksteen geeft weinig warmte

Bericht door Ger1957 »

Hoi,

Je zou eens moeten kijken naar de brandkamer, is deze zwart dan stook je niet goed, waarschijnlijk knijp je dan de kachel teveel of stook je te vochtig hout.
Verder kan ik niet oordelen hoe de verbrandingsgassen worden geleid. Bedenk dat je voor die prijs geen kwalitatief high tech kachel kunt krijgen.

Zelf stook ik in jn wanders olaf eiken ruf briketten, voor 3 uur stoken gebruikt ik nog geen 5kg de temperatuur van de speksteen is dan 135 gr. Dit vertaalt zich niet in een torenhoge kamer temperatuur komt van 17 gr na 3 uur op 21 gr s'morgens (buitentemperatuur ongeveer 5 gr)
Mijn ruimte is ook zo'n 40 vierkante meter, ik vind het voldoende, vind ik het nog te koud dan gooi ik iedere keer 2 briketten tegelijk erin is zo 1,8 kg. De speksteen zal sneller heet worden en een hogere temperatuur bereiken.
Deze briketten vind ik een zeer goed alternatief voor hout.

Mvg
Ger
naamloos222.png
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: houtkachel met speksteen geeft weinig warmte

Bericht door ritsaert snijder »

Ger,
misschien heeft hij na al die jaren wel een andere kachel? :lol:
groet!

Ritsaert
Plaats reactie