Lage temperatuur radiatoren?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

louma
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2019, 11:43

Lage temperatuur radiatoren?

Bericht door louma »

Ik ben op zoek naar kennis over lage temperatuur radiatoren. De situatie is als volgt:

Ik woon in een grote boerderij met houtkachel met CV systeem. De rest van het huis heeft muur of vloer verwarming die hierop zit aangesloten. Ik woon echter op zolder, onder het rieten dak, en die ruimte zat oorspronkelijk niet aangesloten op het systeem. Later is er een klein radiatortje aangesloten in mijn kamer, maar die is gemaakt voor hoge temperatuur terwijl hij dus lage temperatuur krijgt, en zowiezo is hij te klein voor de ruimte.

Nu willen we graag mijn radiator vervangen voor een lage temp radiator, maar ik heb geen idee waar ik dan op moet letten. Wat zijn belangrijke verschillen tussen lage en hoge temperatuur radiatoren? Persoonlijke ervaringen meningen zijn heel welkom, maar ook plekken waar ik hier meer info over kan vinden krijg ik graag :-)

Dank!
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Lage temperatuur radiatoren?

Bericht door Paide »

een hoge temperatuur radiator (met platen) werkt met een deel convectie (lucht die opwarmt langs de radiator) en warmte-straling. Hoe heter het water, hoe meer afgifte Als de radiator minder warm is, zal het vermogen wat afgegeven wordt drastisch teruglopen.
Een lage temperatuurradiator heeft veel lamellen zodat er toch nog warmte afgifte is via convectie, ondanks het lage temperatuursverschil tussen het water en de lucht. Eventueel zitten er nog ventilatoren op om extra luchtstroom langs de lamellen te krijgen.
Je kunt kiezen voor een specifieke lage temperatuur radiator, of een normale, maar dan gewoon een erg grote.
Veel leveranciers van radiatoren hebben een calculator op hun site staan, waarmee je uit kunt rekenen wat voor radiator je nodig gaat hebben, bijvoorbeeld deze: https://www.radson.com/nl/producten/calculator-3.htm
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Lage temperatuur radiatoren?

Bericht door fireblade »

Wat ook nogal eens vergeten wordt is dat je naar verloop van tijd die dingen ook goed schoon moet maken, zeker tussen die lamellen waar zich een hoop stof en vuil kan ophopen, en zeker als je huisdieren hebt. De stoflaag houdt ook veel warmte tegen.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Lage temperatuur radiatoren?

Bericht door Wouter Gillis »

Ikzelf heb op mijn zolder een plintverwarming gemaakt in leem. Ongeveer 25cm hoog en 15 cm dik, rondomrond de hele zolderkamer. In de plint zit zo'n 70 lopende m alpex.

hierbij een foto van de aanleg ervan.
plint.jpg
Werkt vooral goed bij permanente verwarming, bijvoorbeeld thermostaat continu op 19,5 graden. Omdat het hoofdzakelijk stralingswarmte is, voelt dat snel aangenaam. Aanvoertemperatuur is tussen 28 en 35°C afhankelijk van het weer.

groet
Wouter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Lage temperatuur radiatoren?

Bericht door benthuis »

Idd groter oppervlak en bij Jaga bijvoorbeeld een ingebouwde ventilator... Je kunt dit prima namaken met een oude inbouw radiator of van die standaard kantoor dingen (1e uit convector put, 2de bij de gebruikte bouwmaterialen). Deze dingen kan je makkelijk van PC ventilatoren voorzien.... Scheelt snel meer dan de helft!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Lage temperatuur radiatoren?

Bericht door pelletpower »

Let wel op wat Paide zegt, de lamellen zorgen voor extra warmtewisselend opp zodat je watertemp omlaag kan. Dat is essentieel. Als overtreffende trap kun je dan aan ventilatoren gaan denken.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Lage temperatuur radiatoren?

Bericht door Tim »

Hey,

Ik heb boven Jaga Tempo gezet. Zo in het voor en najaar is de retourtemp zo laag, dat praktisch alles condenseert in de ketel. Alleen met douchen wil de ketel nog wel eens een dampwolkje laten zien.

Die fannetjes kun je zo nabouwen van wat computerfans en een dT schakeling van conrad. Ik gebruik ze niet, ik zet de voorloop wat hoger als het kouder wordt. Je kan het ook zo ontwerpen dat ze alleen in de winter of s'ochtends even aan moeten.

Ik vind deze radiatoren aangename verwarming.

Tim
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Lage temperatuur radiatoren?

Bericht door Paide »

Wouter Gillis schreef: 07 okt 2019, 15:17 Ikzelf heb op mijn zolder een plintverwarming gemaakt in leem. Ongeveer 25cm hoog en 15 cm dik, rondomrond de hele zolderkamer. In de plint zit zo'n 70 lopende m alpex.
Bijzondere oplossing! Kun je er eens wat meer over vertellen? Hoe kom je hier zo bij? Zit er 1 slang in? Is ook een hele massa aan leem die je toegevoegd hebt.
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Lage temperatuur radiatoren?

Bericht door Bossie »

Waarom niet een normale radiator kopen maar dan een die 2-3 keer groter is dan je eigenlijk bij normaal gebruik van die radiator nodig zou hebben?
Kost je een paar tientjes op marktplaats.
Plintverwarming vind ik ook wel mooi, jammer dat koper zo duur is.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Lage temperatuur radiatoren?

Bericht door ritsaert snijder »

Wouter,
Is die plintverwarming ook bedoelt als een vorm van tempurierung?
groet!

Ritsaert
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Lage temperatuur radiatoren?

Bericht door Wouter Gillis »

Ik heb de zolder 10 jaar geleden afgewerkt met gyproc en het dak geïsoleerd met 26cm geschrankte glaswol (dat zou ik nu dus anders doen, maarja, voortschrijdend inzicht). Toen dacht ik geen verwarming nodig te hebben. 2 jaar geleden hebben we de zolder echter omgedoopt tot praktijkruimte. De nood aan verwarming drong zich dus toch op.

Eerst ook overwogen om oversized plaatradiatoren of ltv convectoren te hangen maar dat kwam toch duur uit als je een bepaalde maat nodig hebt die je niet zomaar tweedehands vindt. Naast de prijs was eigenlijk het belangrijkste argument dat de zolder met zijn 5.6m hoogte moeilijk warm te krijgen is met convectie. Dan heb je het liefst zoveel mogelijk stralingswarmte.

Daarom dus zo'n 1000 kg leem (nat) naar boven. Met deze (renovatie) oplossing kunnen stopcontacten blijven zitten; ik vind het ook mooier dan convectoren, maar dat is natuurlijk persoonlijk. En last but not least, het materiaal komt hier gewoon uit de tuin, je bent dus enkel het geld voor de meters alpex kwijt.
Het is één kring van een 70 à 80 m.

Temperierung is zonder meer mogelijk, maar zo gebruik ik het niet. Ik zet een dag voor het gebruik van de ruimte de thermostaat op 19,5. De aanvoertemp regel ik manueel met een mengventiel ifv het weer. Meestal is 30°C voldoende.

De sceptische partij (mijn vrouw) heeft haar goedkeuring gegeven, dus het is er écht aangenaam :D

groet
Wouter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Lage temperatuur radiatoren?

Bericht door JantjeV8 »

Als ik het goed begrijp Wouter, heb je die slangen langs een balk gespijkerd, en daarna volledig in de leem ingewerkt? Gewoon smeren zeg maar?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Lage temperatuur radiatoren?

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Jantje,

Ze liggen los in de leem. Ik heb ze wel hier en daar met ijzerdraad onderling op afstand gehouden. De warmste leiding het hoogst. Vervolgens een bekisting ervoor, de leem erin storten en goed aanduwen met de vingers om luchtzakken te vermijden.

Groet
Wouter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Lage temperatuur radiatoren?

Bericht door Wouter Gillis »

Oja, in de buitenste 2 CM zit een gutex wapening maar dat kan evengoed vlas, stro, jutte, ... zijn, ik had nu toevallig nog een restje liggen
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Lage temperatuur radiatoren?

Bericht door Paide »

ik vind het wel bijzonder dat je hiermee met water van 30c zo'n grote ruimte naar 19,5c opgewarmd krijgt. 70 meter slang, dus 35 meter plint? Enig idee waar je dan op uitkomt in afgifte per meter?
Plaats reactie