Brandhout stapelplaats

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Wouter Gillis »

Echter; in de herfst/winter droogt hout amper...
Wel, ik wou eens weten hoe snel populier nu echt droogt en heb het gemeten...

Dus blokje populier (één week ervoor geveld), gekloven, 3 zijden schorsloos, 1 met schors, 30 cm lang. Onder afdak gestockeerd.

Gestart op 30/12/2015 met 1000 gr
Vandaag weegt het 640 gr. Ik wist dat populier snel droogde maar dit had ik niet verwacht. Het was dan ook nog een eerder natte periode. Amper kurkdroge vrieslucht bijvoorbeeld.


Groet
Wouter
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Bauke »

Hier mijn stapelmanier.
Ik heb vooral eiken en dat moet minstens 1 jaar (streng gelovigen zeggen 2 jaar) in de regen 'drogen' om de tannines eruit te spoelen. Dat doe ik in manden van betongaas. Twee netten van 2x3m aan elkaar en je hebt een cilinder van 2m hoog en ø1,75m. Na veel gedoe met pi enzo kom je op een volume van een kleine 5 kuub. Daarin gooi ik mijn gekloofde hout los in, zo'n 4,5 kuub - zeg maar een kleine 4 kuub stère. Na 1 tot 2 jaar gaan ze in de houthokken. Stapelen doe ik niet zo strak. Is ook helemaal niet nodig. Tenzij je van strak houdt, natuurlijk.
Bijlagen
image.jpg
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

Bauke schreef: Stapelen doe ik niet zo strak. Is ook helemaal niet nodig. Tenzij je van strak houdt, natuurlijk.
En niet zoveel plek hebt.

Mijn ervaring is dat de verhouding losgestort : strak gestapeld ongeveer 1,75 : 1 bedraagt.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door mro »

@Bauke

Mooi zicht.

Maar hoe krijg je dan op een comfortabele manier je hout terug uit de manden?
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Bauke »

De verhouding strak : los is volgens mijn kennis eerder 1 : 1,3.

Om het hout eruit te krijgen hoef ik alleen maar de ijzerdraadjes, waarmee de netten aan elkaar zijn gemaakt aan de voorkant, los te knippen. Dan springt de mand zó open.
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Sputnik »

Ik denk dat de betonnetten op de plek van montage doorgeflext worden. Dan ligt het bultje klaar voor het verslepen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door ritsaert snijder »

@Bauke,
kan je er niet gewoon een lichtgewicht dakje opleggen en in dezelfde rol laten drogen?
groet!

Ritsaert
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Bauke »

Ja, dat heb ik ook (tijdelijk) gedaan met de eerste korven (zie foto).
Twee nadelen:
1) staat niet zo mooi (tenzij ik aan de gang ga met natuurlijke 'hoedjes' ofzo);
2) nog steeds last van zijregen.
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

Ik scherm m'n houthok af met van dat groene winddoek. Niet dat het nu helemaal droog blijft, maar het houdt wel veel waterinslag tegen. Dat beetje wat er door komt is ook snel weer droog. En het klappert niet kapot zoals zeil dat wel doet.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Sandman79 »

er wordt door velen, en dit klopt ook met mijn bevindigen uitgegaan van 1 stere losgestort = 0.7 stere gestapeld. = 0.49 Kuub (zijnde enkel hout zonder lucht)
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door bertocello »

Tanine word niet uitgespoeld door regen, het mag ook gerust in eikenhout blijven en opbranden.
Hout mag nat worden door zijlingse slagregen, zolang het op dezelfde manier kan drogen is er geen probleem.
Het word pas voortijdig rot als het NIET kan opdrogen.
Bertocello.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Ruuben »

weet iemand hoe snel pallethout wegrot als je er onbehandeld een houthok van maakt?
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Bauke »

Duurt vele jaren. Alleen de onderste pallet, die langer nat kan blijven door contact met de grond, rot in vier seizoenen een beetje weg.
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Ruuben »

Oke, tnx. Ik zet alles dan maar in de tuinbeits van De Action. 6 euro 750ml.

Heb je enig idee hoe lang het met beits houdbaar zal zijn?
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Bauke »

Tuinbeits is niet zo 'eco' hoor! En zeker niet die chemozooi van de Action. Kun je niet beter ongelakt bouwen en eens per jaar de onderste pallet vervangen? Kun je die gelijk gebruiken als aanmaakhout :)
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
Plaats reactie