Brandhout stapelplaats

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Jurry
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 mar 2013, 12:36
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Jurry »

Dank voor de complimenten ik ben erg bij met deze mannier van opslag , de container prijzen is afhankelijk van vraag en aanbod , als je goed zoekt kan je ze nog steeds wel vinden voor 15euro/stuk , ik heb gekozen voor de versie met de metalen onderkant omdat houten pallet's op de duur ook weg rotten zeker als ze op een zanderige ondergrond staan .
Een ander nadeel is dat je wel afhankelijk bent van een heftruck , in dit geval staat het hout op het buiten terrein van mijn huurbaas , dit kost me niets en ik kan kosteloos bij mijn huurbaas lenen .
Voordeel voor mij is dat ik dus de beschikking heb over een heftruck en ik heb een eigen aanhanger waar ik twee kratjes per keer op mee kan nemen om mijn houthok thuis vol te stapelen , tevens staat mijn hout er kosteloos en kan ik het in het bos gezaagde hout naast mijn hok kloven (met een eigen byerwald kloofmachine) en in de kratjes stapelen , kortom ideaal :)
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Jan. »

Oude aardappel/ bollen kisten zijn over het algemeen goedkoper maar die gaan op den duur rotten omdat ze van hout zijn!!
Dat ze van hout zijn vind ik een voordeel.
Ze kosten een tiende van wat men voor een ibc container vraagt.
Je krijgt er vaak ook nog wat sinappeltjes bij.
Zijn nog vele malen repareerbaar.
Daarna gaat de zaag erin en zijn ze ook kachelklaar.
Jurry
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 mar 2013, 12:36
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Jurry »

Ik wil niemand tegen de haren instrijken maar op mp is een aanbieder in Friesland (Handelshuis Veenstra) die momenteel ibc's aan bied voor 10euro/stuk , zelfs met metalen onderstel ....
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Jan. »

Advertentie op marktplaats zegt;

Afname bij volle trailer.
VATEN ZIJN NIET MOOI EN NIET SCHOON
WAT ER IN HEEFT GEZETEN IS NIET BEKEND
AAN DE PRIJS KAN HET NIET LIGGEN

Tja :roll:
Wel eerlijk
GeorgeBfast
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2012, 19:57

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door GeorgeBfast »

Nieuw terras voor de hottub en tevens 3 meter breed pad bestraat voor het houthok waar meer dan 40 m3 gekloofd hout ingestapeld zit. Het hout zit dichtbij om de hottub warm te stoken.
Afbeelding
Afbeelding
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Kon het niet laten, vandaag toch nog weer een prakkie hout opgehaald.
~2 kuub, 90% den, 10% berk. Via Marktplaats, de mensen wilden er niks voor hebben...waren blij dat ze het kwijt waren. 5 eur gegeven aan een klein jonkje die aangaf me wel te willen helpen.....
In deze tijd komen er nog weleens mooie partijen voorbij...die voor een klein prijsje binnen te halen zijn.....
Afbeelding
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door dr plop »

Werk voor de komende weekends. En hout voor de komende jaren.
25 ton beuk van de kruin op 2 meter.
Stammen waren iets duurder en ik vond 2 meter genoeg om mee te sleuren.
Volgens de bestuurder kwam het hout van in de buurt van Compiegne [Frankrijk].
Nu nog een zaagstand proberen te maken waar ik een aantal van deze stukken kan in leggen en zonder verdere manipulatie in stukken te zagen (35cm). Een klieftoestel ga ik huren voor 1 weekend en lange dagen maken :-)
Mijn droogplaats ga ik proberen te maken met wapeningsnetten in betonijzer (tnx Kockie).
Voorlopig denk ik aan 2 netten van 2x5 meter, 6 mm, 15cmx15cm aan elkaar te hangen en er een cirkel van te maken. 3 van deze 'units' tegen elkaar op een lijn en terug met dezelfde betonnetten een dak in de vorm van een tongewelf erover. Daarom EPDM en mss terug vastleggen met betonnetten. Foto's van mijn pogingen volgen nog wel.
Een deel ga ik proberen heel klein te klieven om te kijken of ik het de volgende winter reeds zou kunnen gebruiken.

Bedankt voor de waardevolle info op dit forum!
Bijlagen
vrachtwagen
vrachtwagen
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Pieke »

Da's een mooie lading.Komt die vracht vanuit Compiègne? Mag ik vragen wat je betaald hebt? ( Mag ook via PB )

Je reactie is in de "ik"-vorm.... dat klieven zal je niet lukken in je uppie in een weekend.Klieven waarschijnlijk wel bij volcontinu ,maar na een kwartier sta je tot je knieën in het hout en dan moet je die eerst gaan stapelen.Ik zou voorstellen om met een kloofbijl aan te vangen,wat je niet doormidden krijgt kun je als nog met een kloofmachine bewerken of je zaagt de stammetjes met veel knoesten vervolgens wat kleiner.Met 2 man gaat het werk wel 3 keer zo snel is mijn ervaring.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door dr plop »

55 euro per ton en transport gratis/inbegrepen.
Er was mss nog wel iets te onderhandelen, maar ik heb het gelaten.
'ik', bon: tijd om mijn vader nog eens te laten langs komen dus...

Ik dacht begrepen te hebben dat de vrachtwagen een dag eerder vanuit de bossen van Compiegne kwam. En zonder lossen, maar met een stop 'thuis' bij ons kwam. Nu, heel zeker weet ik het niet. Ik heb de mensen ook niet zitten uitvragen.
PS: ik woon in Belgie, O-VL.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Pieke »

Nette prijs.Ik schat dat je een 40 kuub gekliefd en gestapelde blokken overhoud. Maar ik ben benieuwd naar het resultaat.Doe voorzichtig.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Gezien de stijgende prijzen bij staatsbosbeheer zijn wij (een aantal brandhout-liefhebbers) ook aan het kijken of we niet een vrachtwagen kunnen laten komen.
Bij staatsbosbeheer gaan de prijzen ook boven de 30 eur/m3 geraken, bovendien heb je er veel meer werk van door alles uit een bos te zagen en te vervoeren.

55 eur per ton (~ 1.5-2 m3 beuken)...dat is een gemiddelde prijs? Vervoerskosten zullen er in de meeste gevallen nog wel bij komen.
Heeft iemand een url van goede leveranciers? Mag evt ook in een PB.

d'r plop, succes met de klus, voordat je alles gestapeld hebt liggen, ben je een flink aantal zweetdruppels lichter......
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Pieke »

Eventjes die zoekmachine aanzwengelen >> boomstammen per ton <<< of anders MP
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door hotglass »

Ha!! het is natuurlijk ook wel fijn als jullie juist NIET het hout uit Frankrijk gaan importeren.

De overwegingen uit persoonlijk financieel inzicht snap ik best.

Dit drijft alleen wel de prijzen in bijvoorbeeld Frankrijk op. Frankrijk is een land waar met name de
plattelandsbevolking echt afhankelijk is van houtstook omdat er naast stookolie gewoon niets anders is.
Ik voel me echt geen hoeder van de Franse portemonnaie, want daarvoor wordt die van mij hier iets te gemakkelijk geplunderd, maar hout als "goedkope" brandstof heel Europa doorslepen past in geen geval in een Ecologisch plaatje.
De overstap van (bijvoorbeeld )de Fransman van hout naar nucleaire stroom kan ook een gevolg zijn van de Nederlandse ecologische houtstook..................

Kortom ff wat overwegingen bij het importeren van mooi goedkoop buitenlands hout.


Groet,

Ed
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door willem »

Altijd wel leuk om te lezen hoe men met hout aan het stoeien is, nu mijn aandeel hier maar eens neerzetten. Normalieter kloof ik op één meter lengte omdat dat super makkelijk stapelen is, na een x-aantal jaren gaat het door de wipzaag op kachel lengte het houthok in via een transportbandje waar ik het s'winters uit haal voor de kachel. Ook heb ik genoeg kort of dun spul wat gelijk op kachellengte wordt gezaagt en geklooft. Ik heb er altijd een 160-liter kruiwagen bij staan waar het gelijk ingaat zodat ik m'n werk omgeving schoon hou. Dit korte hout uit de kruiwagen gaat via het transportbandje in korven die ik heb gemaakt van schapengaas. Deze korven maak ik zo: lengte van +/- 3.30m trek ik rond zodat ze op een pallet passen, het gaas knip ik half in de maas door en na het rond trekken buig ik de uiteinden om, zo krijg je een mooie ronde vorm en een tweede korf zet ik daar weer op die met een stroo-touwtje wordt vast gezet aan de onderste. Zo heb je een bruto inhoud van 1.5m³. daar ik ze vol gooi met het transportbandje blijft er misschien 1.2 á 1.3 m³ over maar het ligt er luchtig in waar de wind/storm makkelijk door heen kan blazen. Bovenop gaan dak/wand platen.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Pieke »

Foto's Willem....foto's

Transportbandje interesseert mij ook wel
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Plaats reactie