Brandhout stapelplaats

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door jwardenier »

D J ,Zo ik het lees heb jij een enorme hout stapel 3 cijfers dus meer dan 100 m3 ,ik had eens 80 m3 bij huis liggen ,door het optrekkende vocht was een gedeelte verdroogd rot en schimmel , het heeft 5 jaar opgetast gestaan we stoken er nog van .Beetje rommelig hout .
Ik had al partijen weg gegeven ,maar om nu weer zwaar werk voor een bedankje te doen lokt me niet zo aan .
Hoe voorkom jij dit .We hebben weer een partij ,moet nog worden afgekort en gekloofd ,ik had het idee om het gedeeltelijk onder kleed te zetten ,we hebben 3 opslag plekken x 8 m3 ,1 stoken we van 1 kan gevuld worden de ander is voor volgend jaar ,met de nieuwe aanvoer komt er dus een gedeelte buiten te staan .En als het mee zit komt er nog een partijtje
Ik heb geoefend met lego dus zal het stapelen misschien lukken , het goed houden is meer het probleem .
Ik zou de lege ruimte in de bijenstal kunnen vullen past ook 10 m3 in ,het opstapelen dicht bij de zaag kloof plek lokt me meer aan .
Het hout zal er meer dan 5 jaar moeten staan .Verkopen wil ik niet ,geld maakt me minder gelukkig dan een flinke voorraad brandhout
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Dutch John »

John,

Mijn ervaring is dat alleen de onderste laag hout nat optrekt en dat niet doorgeeft naar boven. Uiteraard moet je dan wel een zeil erover trekken en niet een laaggelegen plek kiezen. Overigens is die onderste laag nog steeds te verstoken als je het een tijdlang te drogen legt. De fut is er wel wat uit, maar kilo's zijn kilo's.
Ik stapel de buitenring dwars en op de hoeken in verband. Licht taps naar binnen richting boven. Heeft wel het nadeel dat aflopend regenwater de buitenring iets aantast, maar er zijn grotere zorgen in de wereld.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

Wat ik doe: de rotzooi van het kloven, de schilfers en de basten, strooi ik over de grond in het houthok. Dat zorgt er voor dat de onderste laag niet in het zand wordt gedrukt, niet (zo) nat wordt en dus ook niet onder het zand komt te zitten. Bij het weghalen van het gedroogde hout zet ik de onderste laag overeind zodat die stukken nog wat op de wind kunnen drogen. Bij de volgende rolcontainer kan het probleemloos mee.
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door mechanieker »

Paul Joosten schreef:Hier rolt het zo uit de container :mrgreen:
Hier is het ook zo eens uit de container gerold :D
Schuift wel een eind niet ? Toen de vrachtwagen weg was, had ik een stapel van 12 meter lang, 6 breed ?
Geurt lekker, geen nagels, afval en ik dacht ook , joepie niet kloven, geen palletten slopen(@ pietje bedankt voor de foto), niet zagen enkel wat stapelen.
Plankjes stapelen , fluitje van een cent toch?
Bovenaan liggen de grootste stukken maar er zitten verdorie heel wat reepjes in van 2 centimeter op 15 ook 8)

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Paul Joosten »

mechanieker schreef: Hier is het ook zo eens uit de container gerold :D
Schuift wel een eind niet ? Toen de vrachtwagen weg was, had ik een stapel van 12 meter lang, 6 breed ?
Geurt lekker, geen nagels, afval en ik dacht ook , joepie niet kloven, geen palletten slopen(@ pietje bedankt voor de foto), niet zagen enkel wat stapelen.
Plankjes stapelen , fluitje van een cent toch?
Bovenaan liggen de grootste stukken maar er zitten verdorie heel wat reepjes in van 2 centimeter op 15 ook 8)
Valt wel mee hoor. De chauffeur had het duidelijk vaker gedaan en maakte er een mooie bult van, vrijwel rond en 2m hoog door bij het lossen steeds een stukje heen en weer te rijden. Daardoor duwde de bak de bult omhoog en kwam er elke keer weer wat bij. Het scheelde me wel wat metertjes lopen met de kruiwagen maar 30 m3 weg stapelen was me toch meer werk dan ik in eerste instantie gedacht had. Er ligt nog een klein stukje te wachten op droog weer, stapel het liever niet nat weg. Het was teveel voor mijn houtboetje (die heeft een inhoud van ongeveer 12 m3 als ik alle ruimte benut) dus heb ik in de schuur nog wat ruimte gemaakt voor grote stukken. In het boetje heb ik het eerst achterin een stuk volgestapeld, daarna een meter vrij gelaten en daar wee voor een Chinese muur gestapeld. Het vak ertussen heb ik benut voor de kleine stukjes, die ik daar gewoon los gestort heb. Dat benut ik als aanmaakspul en het geheel bevalt me uitstekend! Azobé brandt heter dan eiken of beuken en geeft stukken minder asresten. Ik moest alleen even wennen aan minder hout ineens in de kachel stoppen, die is zonder moeite roodgloeiend te stoken en da's niet te best voor de levensduur.
Houtboetje leuk gevuld, in het midden de kleinste stukjes los gestort.
Houtboetje leuk gevuld, in het midden de kleinste stukjes los gestort.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door mechanieker »

Azobé brandt heter dan eiken of beuken en geeft stukken minder asresten. Ik moest alleen even wennen aan minder hout ineens in de kachel stoppen, die is zonder moeite roodgloeiend te stoken en da's niet te best voor de levensduur.
Zeg maar gerust HEEL wat minder hout ineens... en van de kanten wegblijven.
Hier zijn er de vlamplaten van gebarsten en ook de remplaat bovenaan.
Zelf heb ik die niet weten roodgloeien, ik was op het werk, maar ben onmiddellijk naar huis gereden.
Toen ik die platen (in gietijzer) wou vervangen ( ik heb een Norflame kachel 70/50/40), bleek dat heel prijzig en niet op voorraad.
Ik vroeg of dat ook uit staal kon en dat werd afgeraden.
Staal zet anders uit dan gietijzer en de remplaat zou dus de kachelwand wel eens uit mekaar kunnen duwen.
Een nieuwe kachel kon er die moment niet vanaf maar winter en twee baby's vraagt warmte.
Ik heb dus toch een remplaat uit een stalen plaat van 10 dik gebrand, genoeg speling gelaten ( die rust op de vlamplaten) en daarop gewone betonstaven (ook van 10) gelast.
Vijf lengtes van 33 cm verdeeld over de lengte van de kachel.
Alles terug gemonteerd en nooit verschil in stoken gemerkt, intussen zijn we 17 jaar verder.
De kachel zelf is niet los geweest , je kan alles van binnenuit vervangen gewoon omdat de kacheldeur enorm is.
Diagonaal kon de remplaat erin en dan de vlamplaten terug eronder.
Ze weegt wel wat, dus wat gepruts met balkjes eronder, stapsgewijs omhoog , maar het lukt.

Hier was de afspraak met de chauffeur ook dat ie traag zou kiepen , de boel wat opdrummen zoals je zegt, toch was ie vlug weg :(
mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door bertocello »

Op gelijkaardige manier heb ik ooit de vlamplaat van een morso vervangen, deze was 2 x na elkaar doorgebrand en inderdaad peperduur.
De reden van dat doorbranden volgens mij was, dat er zich zeer fijne as bovenop de vlamplaat verzamelde en wel zodanig dat de vlamplaat langs boven geisoleerd werd, met doorbranden als gevolg. Mijn zelfgemaakte vlamplaat van staal 37 heeft ook jarenlang uitstekend gefunctioneerd.
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door mechanieker »

bertocello schreef: De reden van dat doorbranden volgens mij was, dat er zich zeer fijne as bovenop de vlamplaat verzamelde en wel zodanig dat de vlamplaat langs boven geisoleerd werd, met doorbranden als gevolg.
Als er (al) fijne as ergens tussen de vlamplaten en de buitenwand raakt, dan ga je dat gauw merken aan de verkleuring van de gietijzeren buitenwand ( iets witter zeg maar).
Hier wordt de kachel gedurende het stookseizoen meermaals gereinigd.
Met een asemmer en een daarop aangesloten industriële stofzuiger (Rupes) dit omdat een gewone stofzuiger snel kapotgaat aan zowel fijne assen, steenstof ( als je gaten boort etc).
Zo een industriële stofzuiger ( ook gebruikt bij afzuiging van schuurmachines) kan dat hebben.
De kacheldeur gaat eraf, de remvlamplaat breng ik omhoog met een drietal stalen buizen ( die net iets langer zijn dan de afstand bodem tot dakplaat) dan kan je de wandplaten makkelijk naar binnentoe plaatsen ( startend met de achterste).
Zo zakt de bovenste plaat en heb je als het ware een omgekeerde driehoek in de kachel staan.
Dan kan je overal bij om te stofzuigen.

Om on-topic verder te gaan, ik stapel gekliefd hout op darmwandplaten met daaronder betonnen palen.
Vijf centimeter afdracht, gewoon omdat je hier niks mag verharden.
Elke verharding die je aanbrengt, wordt aanzien als bebouwing ( of het nu een paadje is of een stapelplaats het mag niet).
Bovenop de stapel gaat een afdekzeil die ik met fietsbanden opspan aan de uitstekende blokken.
De onderste laag valt goed mee op die manier en bij een nieuwe stapel plaats ik dezelfde opstelling en wordt de oude als de stapel leeg is, opzij gezet.

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

mechanieker schreef: gewoon omdat je hier niks mag verharden.
Elke verharding die je aanbrengt, wordt aanzien als bebouwing ( of het nu een paadje is of een stapelplaats het mag niet).
Dus het mag wel, maar er hangen consequenties aan die jij wil voorkomen.
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door mechanieker »

JantjeV8 schreef:
Dus het mag wel, maar er hangen consequenties aan die jij wil voorkomen.
Beste,
is hout stapelen gelijk aan bodem verharden?
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

In mijn ogen niet, een verharding is een bodemverbetering om de weg van A naar B beter (en blijvend) bereikbaar te maken. Een houtstapel is een tijdelijke opslag.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Paul Joosten »

Je denkt langzamerhand wel de meeste houtzagen gezien te hebben kom je dit tegen... :shock: :shock: :mrgreen: :mrgreen:

https://pbs.twimg.com/media/C2BiWTVXcAAxicf.jpg
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door bonkelaar »

Paul Joosten schreef:Je denkt langzamerhand wel de meeste houtzagen gezien te hebben kom je dit tegen... :shock: :shock: :mrgreen: :mrgreen:

https://pbs.twimg.com/media/C2BiWTVXcAAxicf.jpg
De eerste kettingzaag voor linkshandigen.....
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Ruuben »

jammer dat de automatische kettingspanner er niet meer op zit
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door martijn1984 »



Een leuke rondleiding , ik weet niet of hij al eens voorbij is gekomen
Laatst gewijzigd door kockie op 26 jan 2017, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: youtube inline aangepast
Plaats reactie