Brandhout stapelplaats

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

GeorgeBfast
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2012, 19:57

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door GeorgeBfast »

Beste Harold , dank je wel. Er lopen nu nog geen dieren maar er komen binnenkort een paar kalfjes in te lopen. Het eerste stuk langs de pad is dubbel afgemaakt met hekwerk en dat wordt de kippenren.
Ja die 45 m3 is een mooie hoeveelheid maar ik heb ook nog 13m3 in de sleufsilo gestapeld liggen. Hier kan ik een vakdeel van mijn houthok volgend jaar weer mee vullen. Ik heb dus ongeveer voor een goeie 4 jaar stookhout op voorraad.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Had al het idee dat daar kippen moesten komen tussen beide hekwerken in? Komt er nog iets overheen?
Heb hier naast wat schapen en geiten ook zes kippen lopen. Begin van het jaar waren het er dertien, maar als de roofvogels ze eenmaal gespot hebben.....mijn stuk land is dusdanig groot dat er niks overheen te spannen valt. Wel heb ik ze aan de randen wat meer "schuilplaatsen" gegeven. Sta nog vaak weer vol verbazing te kijken wat die beesten allemaal lusten.....
Maar offtopic...terug naar het brandhout op stapel. En dat zit bij de meeste mensen hier wel goed :wink:

gr Harold.
GeorgeBfast
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2012, 19:57

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door GeorgeBfast »

Beste Harold , ik heb nooit geen last gehad dat er kippen zijn lastig gevallen. Er komt dus boven niks over de ren.
Wel moet ik in deze ren nog 3,5m2 tegels leggen waar het kippenhokje op moet komen. Stopcontacten heb ik ook in deze ren zodat ik 's winters een lamje in de morgen kan laten branden in het hokje.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

Geiten hebbend e drang om overal bovenop te klimmen, daarmee trekken ze je houtstapel uit elkaar en stort het in, althans is mijn ervaring.

Kippen gaan er graag 's-nacht onder 'op stok', maar dan zit alles onder de kippenstront, ook geen succes dus. Kippen zijn hier angstiger voor vossen dan voor buizerds. Jonge ganzen moeten zelfs uitkijken voor kraaien, die plukken ze ook zo uit de wei omhoog de lucht in.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Sorry voor het wederom offtopic gaan, maar even in het verlengde van de aanvallen op de kippen.
Gisteravond hoorde ik ineens een hels kabaal achter het huis, zag al wat veren liggen op het grasveld en dacht dat er een kip gepakt was. Het beest zat in de struiken en toen ik er aankwam vluchtte ze naar de andere kant van de tuin de andere struiken in. Het was al donker, dus ik kon verder weinig doen. Vanmorgen op drie plekken losse veren gevonden en de kip (geboren vorig jaar in mei) is spoorloos. Het was een broedse kip die buiten het land legde in die bewuste struiken. Vanmorgen was ook het nest met 5 eieren + kalkei leeg. Zat gister aan een kat te denken, maar dit kan net zo goed zo goed een fret of marter zijn geweest. Iemand nog ideeën hierover? Als het een fret is, dan is het kwestie van tijd en dan ben ik kiploos....
Bijlagen
20130623_105106.jpg
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Tim »

BH,

Nee hoor, maar je moet ze dan wel wat helpen. Een dicht nachtelijk overblijf is belangrijk, net zoals een baas die ze 's morgen in de ren of los laat, alsook 's avonds voor donker het nacht hok afsluit.

Ik heb geen kippen, maar vroeger thuis werd één avondje onoplettendheid direct gestraft.

Het is oneerlijk de dief de schuld te geven, hij heeft honger en wellicht jongen, jij bied hem een kans. Een door een slecht hok ook nog een hele mooie, want de kippen kunnen nergens heen.

Tim
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Pieke »

Vervelend Harold, ik ken het helaas ook.Als de kip weg is dan denk ik aan de vos. Verder sluit ik me aan wat Tim zeg.

Het is mij dus ook overkomen en ik kan het de rover niet kwalijk nemen.Ik zelf ben verantwoordelijk voor een veilig verblijf van de dieren en ik heb gefaald en ik verdien dan ook schop onder m'n kont.

Komt ie Harold......
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Johnnw
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jan 2012, 20:13
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Johnnw »

Vossen bijten de rest van de kippen dood. Ik denk dat dus niet moet iets geweest zijn die niet alles dood bijt en toch zijn prooi meeneemt. Bijv een bunzing, of een kat.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Pieke »

John, het blijft gissen.Waarom ik de vos suggereerde is dat bij het adres waar ik mijn kippen en eenden heb gehaald recent ook nachtelijk bezoek in het eendenverblijf is geweest. 100% zeker de vos, gezien de afdrukken in de verse modder.Die sluwe gozer had een gang gegraven onder de omheining en 2 eenden meegenomen en de rest ongemoeid gelaten ook in de nestbakken.En laat het nou net dié 2 eenden zijn die ik eerder had en wilde hebben.

Hieronder mijn eendjes in betere tijden, onafscheidelijk.Letterlijk want toen ik ze dood aantrof lagen ze ook zowat zij aan zij. De kippen die hebben nog de moeite genomen om te vluchten want die lagen meters van elkaar.
eendjes.jpg
We gaan weer vreselijk offtopic, dus iemand nog een mooie stapel hout????
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door cotweeneutraal »

Vraag ivm houthok:

Is het een goed plan een houthok van betondraad te maken, en te laten begroeien met klimop tegen de regeninslag? Dak zou ik in golfplaten maken of een zwaar zeil over spannen, zijkanten ook in betonnet. Dan hoef ik geen dure houten constructie te maken en klimop ziet er natuurlijk uit. Weet alleen niet of het de wind teveel tegenhoudt?

Moet ik overigens voor een dergelijke constructie ook een bouwvergunning vragen?

Ivm de oriëntatie van een houthok, kan je de open kant best richting Westen of Oosten zetten rekening houdend met regeninslag?
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

Die klimop woekert tussen je kachelhout door en kan zich zelfs er op vasthechten.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Erikvr »

Klimop zou ik niet doen, zo open mogelijk laten.
Om regeninslag zou ik me geen zorgen maken, genoeg wind is belangrijker. Een paar maanden voor gebruik het hout in een hok leggen waar geen regen bij kan.

gr
Erik
groet,
Erik
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door dr plop »

Oei, ik had al lang geleden beloofd om foto's te plaatsen van mijn 'design' van een brandhouthok met betonnetten. Het is nog niet af, daarmee.
Maar wat ik heb gedaan...

Betonnetten van 6 mm, 5meter op 2 meter, 15 cm gat.

Twee van deze aan elkaar gezet in de lengte en in een cirkel buigen. Met 6mm gaat dat behoorlijk eenvoudig, met 8mm niet meer.
En dan dwars erin een (afgeknipt) net voor de krachten van het dak op te vangen.
De overschot van dat dwars net nog een in twee knippen en een 'schoorsteen' van maken in het midden. Dit omdat ik bang was dat het hout in het midden van de stapel niet genoeg wind ging krijgen op te drogen.

Van z'n cilinders heb ik er 3 op een rij staan.

En dan terug met dezelfde betonnetten een dak gemaakt. 6 van z'n netten dwars over de cilinders in een soort 'tongewelf'. Met een oversteek van zeker 40 cm. Het dak ligt dus niet op het hout, de wind kan er zo onder.

Daarop een zeil (dank u tweedehands.be...) En terug een net of 3 om te zorgen dat mijn zeil niet gaat vliegen.

Alles goed 'opstijven' met touw en bindijzer, piketten, ...

Het risico van mijn ontwerp:
Stormbestendig? Zal meer weten na de eerste storm...


Voordelen:
1) hout moet niet meer gestapeld worden. Wat sneller is en beter zou drogen.
2) goedkoop (kom: relatief t.o.v. andere bouwsels)
3) geen (bouw)vergunning nodig (Vlaanderen) omdat het een 'tijdelijk, licht en verplaatsbaar' iets is
4) smaken kunnen verschillen, maar ik zie wel graag het rood-bruin kleur van de constructie. Visueel staat het niet in de weg, zo iets.

Het nadeel van mijn ontwerp:
1) uithalen van het brandhout zal moeten gebeuren door een gat. Betonijzer en roest... Geen werkje om vlug eventjes te doen voor je naar het werk vertrekt...
2) Het is een mega plaats voor ratten en muizen omdat er geen betonnen vloer ligt. Enkel 3 lagen paletten op de grond.



foto's komen, ooit...
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door cotweeneutraal »

klinkt zeer 'cool' vraag me alleen af hoe het uithalen van het hout in de praktijk zal gaan, ook het storten zonder kraan (neem aan dat je met je kruiwagen niet kan storten vanboven?) en uiteraard de stormbestendigheid.

Wat kost één zo'n silo?
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door cotweeneutraal »

Erikvr schreef:Klimop zou ik niet doen, zo open mogelijk laten.
Om regeninslag zou ik me geen zorgen maken, genoeg wind is belangrijker. Een paar maanden voor gebruik het hout in een hok leggen waar geen regen bij kan.

gr
Erik
Bedankt voor de tip.

Ivm het plaatsen in een hok, moet ik dan de 20 kuub die ik jaarlijks verstook overtassen naar een apart houthok dat regendicht is? Wat ik nu doe is het hout een week voor gebruik (zo'n 6 kruiwagens) naast de vergasser stapelen, elk weekend herhaal ik dat zodat ik in de week niet op en af moet sleuren met dat hout.
Plaats reactie