Brandhout stapelplaats

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Johndc »

Gaat al dat hout door dat klein kacheltje? Neen toch! :mrgreen:
GeorgeBfast
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2012, 19:57

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door GeorgeBfast »

Klein kacheltje? Jawel toch wel en nog een beetje door de hottub. :)
Maar wij stoken die Barbas Eco 800 elke dag van 's morgens tot 's avonds als hoofdverwarming.
De CV is bijzaak.

Afbeelding
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Mooie voorraad George.

Nog even terugkomend op dat verhaal via Marktplaats.
In eerste instantie vroeg de aanbieder: 28 stammen met lengte 2.7 m diameter tussen de 50 en 80 cm. De persoon wil het gezaagd en en gekloofd hebben en degene die dit doet mag 5-6 m3 meenemen.
Slimme jongen was ook hier de mening....nu is er blijkbaar het nodige gebeurt met als gevolg de volgende advertentie op MP:

"ik heb ongeveer 12m3 eiken en beuken in plakken van 30 cm liggen.
Deze hebben een diameter van ongeveer 70 a 80 cm.
Ik ben op zoek naar iemand die dit wil kloven en opstapelen in ruil voor hout.
Dus u klooft en stapelt het op en neemt een hoeveelheid mee voor eigen gebruik. Voor uw arbeid ongeveer 2 1\2 kuub hout !! Moet wel snel gebeuren en klaar zijn !!

Het is zeer mooi hout en kost normaal gekloofd rond 70 euro.

Het kan hier op de oprit gekloofd worden echter er is geen krachtstroom aanwezig. Wel droog werken onder dak. Er is ruimte genoeg, het moet wel door de week gebeuren. Niet s'avonds en in het weekeind.

Afspraak is afspraak en daar wordt niet vanaf geweken !

Weer beschikbaar omdat er niet aan afspraken gehouden werd."

Mijn mening: 2 en half kuub voor twee dagen kloven en een dag stapelen.....mwoah kan niet uit :wink:
GeorgeBfast
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2012, 19:57

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door GeorgeBfast »

Ik geloof ook niet dat ik er aan zou beginnen. Dan kun je beter een vracht stammen kopen en voor jezelf kortzagen en kloven.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Zelfs al lag er 12 kuub gekloofd op de oprit dan ging ik dat nog niet stapelen voor die kerel om 2.5 kuub mee te krijgen.........

Afgelopen zaterdag met een maatje mooi eiken gekocht bij een camping (prijs: 35 Eur/m3). Mooie rechte stammen (weinig noesten) van 4m lengte met diameter tussen de 40 en 60 cm. Mijn Huqsvarna 55 had grote moeite om er doorheen te komen. Gelukkig had die maat van me een veel zwaardere zaag me en die gleed als een mes door de boter. Al met al zwaar hout en daarom de tandemasser niet vol geladen (nu tussen de 1.5 en 2 m3 erop) . Gekgenoeg heb ik er 1.9m3 gestapeld aan over gehouden...nooit eerder deze verhouding gezien. Drie tandemassers daar weggehaald. Voor ons beiden eentje en die laatste meteen doorverkocht...brandstofkosten er weer uit...we blijven zuunige Hollanders :wink:
Nog een morgen wat resterende stammen zagen, kloven en stapelen en dan is het weer leuk geweest voor deze winter.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Dutch John »

Broekhoest schreef:en dan is het weer leuk geweest voor deze winter.
Voor mij ook. Kan geen hout meer zien. De bedoeling was om voor een paar jaar extra neer te leggen. Maar met 140 kuub kan ik maar liefst 10-15 jaar toe.... Nu de beestjes eruit zien te houden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
GeorgeBfast
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2012, 19:57

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door GeorgeBfast »

140m3 gestapeld gekloofd hout?
En ik maar denken dat ik met mijn 50m3 gestapeld gekloofd brandhout onder mijn afdak al een enorme voorraad heb.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Inderdaad, 140 m3 hout. Waar haal je de tijd, ruimte en het hout vandaan?
Ik heb hier al een behoorlijk stuk land bij huis, waar wat geiten, schapen en kippen lopen. Aan de randen kan ik wel wat hout kwijt, maar dan hebben we het over max 20 m3.
DJ, jij moet dan ook wel tiptop geautomatiseerd zijn met alles neem ik aan.

Mijn kloofblok staat weer onderdak en al het hout onder zijl. In november weer beginnen...leuk, maar ook leuk dat er wat tijd is voor andere klussen (en het gezin natuurlijk....).
Johnnw
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jan 2012, 20:13
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Johnnw »

GeorgeBfast schreef:140m3 gestapeld gekloofd hout?
En ik maar denken dat ik met mijn 50m3 gestapeld gekloofd brandhout onder mijn afdak al een enorme voorraad heb.
Heb nu 125 kuub verwerkt en de volgende vrachtwagen komt als ik weer kan lopen. Beetje handel laat ik maar zeggen.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

Ben het laatste hout naar huis aan het halen. Alles ligt gezagen, alleen opladen en sommige stammetjes nog een paar keer over de klover trekken. De voorraad is straks weer aangevuld met 25kuub Amerikanen...
Bijlagen
Topmachinist!!
Topmachinist!!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door kockie »

Kom spontaan aan het kwijlen van die unimog (of zou het de overzure sinaasappelsap op m'n werk zijn?)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Johnnw
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jan 2012, 20:13
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Johnnw »

Mooi spul JantjeV8, dik voor mekaar dat zie je zo.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Dutch John »

Ik heb een aardig deel met de fietskar naar huis gehaald. Toen het veel en ver werd -met kans op diefstal- hebben we de oude MF35 van stal gehaald. De EROEI knikkert dan ineens in elkaar. Oké, ik mag zo niet helemaal redeneren. Als de olietank leeg is, dan kan het zijn dat de trekker op pensioengerechtigde leeftijd nog aan een andere brandstof moet, maar de kans is groter dat hij eruit gaat.

Mijn mening over zo'n Unimog of m'n eigen trekkertje is ambivalent. Enerzijds een prachtig en praktisch stuk mechaniek, dat ook mijn technisch hart sneller doet slaan. Maar tegelijkertijd kwetsbaar, mocht de onderdelenvoorziening ooit in gevaar komen. En dan is hout op fiets/kruiwagen afstand, geveld en kleingemaakt met eenvoudige handgereedschappen toch wat duurzamer.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
GeorgeBfast
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2012, 19:57

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door GeorgeBfast »

Zagen met de handzaag en kloven met de bijl dus DJ?
Je bent toch niet van plan om al je hout met de fietskar of kruiwagen naar huis te halen?
Ik ben graag bezig met hout maar ik zou mijn trekkers met kipper en transportbakje niet willen missen. En ook mijn simpele elektrische 7 tons kloofmachine niet.
Maar jij hoeft met 140m3 voorraad ook niet meer zo nodig.
Jantje V8 ,
Wel mooi zo'n Unimog met kraan , scheelt een hoop hefwerk.
Alleen kun je misschien makkelijker de stammen wat langer laten om sneller te laden en thuis kort zagen?
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

Tja, het moet toch van een kilometer of 10 vandaan komen, zit ook nog 2km het bos, dat doe je niet met een bakfiets volgens mij.

De onderdelen voorziening is de komende 2 decennia niet het probleem, betaalbaarheid is vers 2. Anderzijds, met een draai en freesbank, een lasapparaat en nog wat spul kom je heel ver.
En qua duurzaamheid, een modern (plastic) kubotaatje moet het maar eens bewijzen om het 35 jaar vol te houden, iets wat goed is hoef je niet in de kant weg te laten kwijnen.
Plaats reactie