Brandhout stapelplaats

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

GeorgeBfast
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2012, 19:57

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door GeorgeBfast »

Wij zijn meestal ook met twee personen , ook voor de veiligheid. Meestal zaag ik het hout ter plaatse klein zodat het handzaam te laden is. Ik heb ook nog een kleine trekker met grondbakje aan de hef waarmee ik tussen de houtwallen kan rijden en zo makkelijk hout kan transporteren zonder te sjouwen. Deze keer ben ik echter met buurman gaan zagen die in het bezit is van een mobiele kraan met sorteergrijper. Dat werkte fantastisch en veilig. Hij dus de kraan erbij en ik het transport en samen zagen. Zo hadden we op een middag ieder 3 kippers hout. Hoofdzakelijk els en een kipper eikenhout. Dit lijkt me weer voor een winter voldoende. Winter 2016 zitten we waarschijnlijk ook nog warm. :)
eethuusien
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 nov 2012, 19:32

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door eethuusien »

Hallo allemaal,
Er is genoeg hout zie ik wel.
Bij mijn vorige houtstek had ik een schuin dak tegen de dichte kant van mijn schuur gemaakt.
Helemaal volgestapeld, resultaat is dat de voorste 2 rijen en de bovenste laag wel goed droog waren, maar de rest niet. (1/3 gedeelte ventileerde niet genoeg de achterste 2 rijen)
Nu bij de nieuwe houtstek ( zelfde principe, pallets tussen het hout en de gevel in de hoop dat dit beter droogt.
als het waait voel je de wind er achterlangs waaien, ik vermoed dat dit beter zal gaan.
Tegen een dichte wand stapelen werkt dus echt niet.

Trouwens wel leuk Pieke dat je vocht verlies gemeten hebt bij het het hout binnen, mijn vermoedens toch bevestigd.

Groeten en succces met het houtstek.
Bram
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Wellicht niet het juiste topic...
Kwam op Marktplaats een advertentie tegen waarbij 18 m3 eikenhout lag.
28 stammen met lengte 2.7 m diameter tussen de 50 en 80 cm. De persoon wil het gezaagd en en gekloofd hebben en degene die dit doet mag 5-6 m3 meenemen.
Wil dit wel gaan doen met een maat van me....hele ervaren persoon in zagen, kloven etc.
12 kuub zagen en kloven met twee personen, twee kloofmachines, is dat reëel om in 1 dag te doen? Hoe schatten jullie dit in?
GeorgeBfast
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2012, 19:57

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door GeorgeBfast »

Die 28 stammen van een kleine 3 meter lengte zijn makkelijk binnen enkele uurtjes kort gezaagd met 2 personen. Maar 2 kloofmachines ? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Met 2 personen werken met 1 kloofmachine lijkt me voldoende omdat je deze zware eiken stammetjes met een doorsnede tot 80 cm nogal wat te heffen hebt alleen. Je zult zo'n stam verschillende malen moeten kloven om er mooie stukken hout van te maken die in de kachel passen.
Maar ik vind het nogal bewerkelijk voor 2,5-3m3 hout , tenminste ik neem aan dat je maat ook de helft wil.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Klopt George, wij hebben beide een kloofmachine beschikbaar. Voor het kloven zouden er evt nog twee extra mensen willen helpen.
Lijkt mij ook veel werk voor inderdaad max 3 m3 hout per persoon. Zaag loopt niet op water, is ook nog eens 40 km van huis en voor 6 m3 moeten we een keer extra rijden.....mijn ervaring is dat 12 kuub kloven (voor de eigenaar) op 1 dag een hele pittige klus is.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Dutch John »

Zo ver moet je niet gaan rijden. Dat vernietigt de EROEI. Moreel niet verantwoord. Hetzelfde geldt voor de zaag: niet groter nemen dan nodig. Twee keer zo snel betekent meestal vier keer zoveel benzine.

Wel slim van die adverteerder. Ga ik een volgende keer ook zo doen. Maar laat dan het gekloofde hout meteen wegkruien en opstapelen. Dat vind ik het meest verschrikkelijke werk. Erger dan met het handje kloven.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door kockie »

Ik heb 2 jaar geleden een nieuwe zaag gekocht. Had daarvoor een stihl die 10 jaar jonger was dan ikzelf. Het verschil in brandstofverbruik is duidelijk te merken (of zou ik nu eindelijk fatsoenlijk hebben leren slijpen?) Ik zit nog eens te denken of het haalbaar is mijn overleden stihl te electrificeren voor gebruik in mijn zaagtafel. 2,5 kW draaistroommotor eraan en gaan met die banaan. Geen gedoe meer met slijtende koolborstels etc.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

DJ, denk dat je gelijk hebt. Niet doen dus.
En of die adverteerder slim is? Zit natuurlijk ook in een luxe positie, niet iedereen heeft 18 kuub achter het huis liggen. Voor mij is het elk jaar weer schrapen van kuubs...
Kruien is inderdaad het minste wat er is, stapelen vind ik altijd wel een ontspannend werkje....

Vandaag een amerikaanse eik bij mij achter in het land gekortwiekt. Zaten veel dode takken in. Zou dat kunnen komen omdat er een mestbult vlakbij ligt
(uitstoot van ammoniak, nitraat en vooral nitriet)?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Dutch John »

Oei, ik heb afgelopen week gepast voor een houtwal van een kilometer lengte en die aan een kameraad doorgegeven. De houtgekte is in onze streek ook toegeslagen, maar slechts enkelen zijn bereid moeilijk toegankelijke houtwallen bij te houden. Vaak kun je er alleen met een klein trekkertje bij komen.

Daarentegen maken kopers je gek, als je in het zicht van de weg staat af te korten of kloven. Op de vraag of ik ook hout verkoop, poeier ik nieuwsgierigen tegenwoordig af met de standaard wedervraag: "Wat gun je me per uur?" Tot nu toe niemand die daar een antwoord op durft te geven.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door willem »

12m³ voor de eigenaar en daar zagen + kloven, 6m³ voor jou die je moet delen is toch 3-keer rijden op en neer is 240km. Lekker laten liggen, een schip van bijleg.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

De klus gaat naar iemand anders....gelukkig maar.
Die maat van me heeft zoiets eerder gedaan...ook 18 kuub gezaagd en gekloofd voor een ander, nu was de helft voor hem, maar hij verklaarde 4 volle zaterdagen ermee bezig te zijn geweest...dure klus al met al.
Ben nog op zoek naar 2 kuub zacht hout (berk of els bij voorkeur) en dan heb ik nog 7 kuub droog liggen klaar voor gebruik en 7 kuub nat (50% eik, de rest walnoot, populier, berk en els).
Die 2 kuub komen wel op mijn pad ergens......
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door benthuis »

Woon je een beetje in de buurt van Vreden?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Vreden in DLD bij Eibergen over de grens bedoel je? Heb je iets in de aanbieding?

Ik zit zelf in de kop van Drenthe...de houtgekte is hier niet zo extreem als bij DJ. Waar is dat ergens trouwens?
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door RuudBalk »

Een paar leuke plaatjes.
Bijlagen
!cid_46EA4F91AC0B4A8994A5AFD32251FC1F@eigenaar2441ae.jpg
!cid_12F6963EB0644209BF3F9235E81230FA@eigenaar2441ae.jpg
!cid_4BA96CCB4BFF452C963A49170AA113A4@eigenaar2441ae.jpg
!cid_2E6D6C4709754737A079309FCD6299FC@eigenaar2441ae.jpg
!cid_4BA96CCB4BFF452C963A49170AA113A4@eigenaar2441ae.jpg
GeorgeBfast
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2012, 19:57

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door GeorgeBfast »

Erg mooie houtmijten voor als het oog ook wat wil. :)
Ik ben klaar dit jaar en heb mijn hout compleet kort gezaagd en gekloofd.
Alleen de ongestapelde hoop moet ik een keer in mijn houthok stapelen. Maar dat doe ik eind maart als we grotendeels uitgestookt zijn. Moet nog een tussenhek plaatsen zodat ik het houthok in 3 vakken van ruim 13 m3 heb verdeeld. Als dat klaar is stapel ik het hok vol en heb ik daar weer voor ruim 3 jaar voorraad in zitten plus nog voor een jaar netjes op pallets gestapeld uit de slagregen met een damwandplaat erop. Dus minstens voor 4 winters.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie