Hulp gevraagd

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
winterkoning
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 sep 2019, 16:09

Hulp gevraagd

Bericht door winterkoning »

Hallo Allemaal,

Ook ik zou graag wat hulp willen want ik zie door de bomen het bos niet meer. Waar ik naar op zoek ben is bv een bedrijf die tegen redelijke kosten een totaal advies kan geven of iemand die mij kan vertellen welke stappen ik het beste kan nemen en in welke volgorde, omdat alles ineens aanpakken financieel sowieso niet mogelijk is.

In het kort mijn situatie :
- Heel groot huis van 450 M2, waarvan 2/3 een bed en breakfast is.
- Hoog verbruik elektriciteit - 7000 Kwh per jaar
- Hoog verbruik gas - 5300 kub
- Zeer goed geisoleerd huis met gevel, dak en vloer isolatie en HR++ glas
- verwarming middels vloerverwarming op gas en een paar radiatoren
- Voor B&B aparte aansluiting vloerverwarming, aparte ketel met ( naar het lijkt) boiler op gas ? ( ik kan geen aansluiting op elektrisch vinden voor de boiler).
- Voor mijn eigen gedeelte ook aparte cv ketel voor warm water en verwarming
- in de winter is de b&B leeg dus dan zet ik de vloer verwarming uit. Ketel blijft wel aan. dit kost wellicht veel geld om de boiler warm te houden ?
- Apparatuur in huis :
- 2 koelkasten waarvan ik in het laagseizoen die van de B&B uit zet ( vrij nIeuw, A++)
- heteluchtoven op krachtstroom, wordt nauwelijks gebruikt
- vaatwasser ( vrij nieuw A+)
- droger (ouder)
- Wasmachine ( ouder)
- laptop
- twee kleine vriezers ( vrij nieuw A++)
- 3 oude lantaarnpalen die 's nachts de oprit verlichten. geen idee hoeveel dat kost, met van die TL lampen
- buitenverlichting, 4 spaarlampen die rondom het huis verlichten
- in huis alleen spaarlampen, maar daarvan zijn er eigenlijk altijd maar hooguit 2 aan
- Koken is op gas
- grote TV maar die staat altijd uit.

Nou lijkt dit allemaal heel veel maar feit is dat ik de afgelopen twee jaar de B&B nauwelijks heb gedraaid. In deze twee jaar is het verbruik wel gedaald maar minimaal eigenlijk. Ik ben verder een eenpersoonshuishouden.

Ik verbaas me over het hoge verbruik en mijn eerste vraag is dan ook hoe ik te weten kan komen waar dat hoge verbruik in zit ?
Ik vermoed zelf o.a het volgende :
- geen schakelaar vloerverwarming. dus van beide aansluitingen draait de pomp continue. zou dat kunnen ?
- lantaarnpalen buiten ?
- Het aanlaten van de CV ketel van de B&B met verwarming dus van de boiler in het lage seizoen ( oktober - april)

Iemand enig idee hoe ik daar achter kan komen en of ik die gewoon uit kan zetten ?

En dan tweede vraag

ik wil alles graag mileuvriendelijker maken, maar ik vind het moeilijk te bedenken waar ik moet beginnen. Bv zonnepanelen, maar wat moet ik dan met de boiler voor de B&B die nu nog op gas is. Kan ik dan later wel nog een zonneboiler aansluiten of moet ik dan nog weer meer panelen nemen ? Hoeveel moet ik er nemen, als mijn doel ook is het verbruik te verlagen.
Massakachel - zo ja waar moet ik die dan plaatsen. Ik heb in Italie eens een huis gezien en daar stond een behoorlijke massakachel in de gang, die verwarmde het hele huis, en dat was een heel groot huis. Mijn eigen woongedeelte is niet bijzonder groot als ik de B&B afsluit maar het is wel heel onprettig om door dat koude gedeelte te lopen, iets wat ik iedere dag moet als ik naar buiten wil bv of naar een andere kamer. maar om veel geld uit te geven aan een grote massakachel om ruimtes te verwarmen die ik nauwelijks gebruik, tsja.
Is een warmtepomp misschien beter
etc etc etc.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik moe beginnen en het resultaat is dat ik, behalve wat apparatuur vervangen, de laatste jaren niets heb gedaan.

heeft iemand wijze raad voor me ?

Alvast bedankt,

Lina
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd

Bericht door kockie »

Meten is weten. Wat voor een elektriciteits en/of gasmeter heb je? Als je een "slimme" meter hebt, is het redelijk eenvoudig om je verbruik te monitoren en om te zetten naar grafieken. Dat is een stuk gemakkelijker te beoordelen dan een rij getallen.

Indien langer niet gebruikt is het aan te raden om de cv uit te zetten. Misschien af en toe even aan om de pompen te laten lopen. Op de vloerverwarmingsunits ZEKER een pompschakelaar zetten oid, door laten lopen terwijl er niet verwarmd wordt is doodzonde.

Buitenlampen uit als ze niet nodig zijn, bewegingsschakelaars om ze automatisch aan te doen bij bezoek. M.i. hoort het buiten donker te zijn.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd

Bericht door Paul Joosten »

Dag Lina,

Zo te lezen heb je heel wat mogelijkheden om je energieverbruik te verminderen. In jouw geval zou ik me eens goed door een onafhankelijke partij laten voorlichten over de mogelijkheden. Je schrijft helaas niet waar je woont? Hier in het hoge noorden heb ik goede ervaringen met Groningen Woont Slim en de quickscan van Ecocert. Elders zijn ongetwijfeld soortgelijke organisaties actief. Ze kunnen je helpen met een goed persoonlijk advies, met in volgorde van rendement aangegeven top-zoveel van te treffen maatregelen. Investeringen kan je heel gunstig financieren door gebruik te maken van het Nationale Energiebespaarfonds dat speciaal hiervoor door de rijksoverheid in het leven is geroepen. Je bespaart doorgaans meer aan verlaagd energieverbruik dan de kosten van rente en aflossing dus je begint al meteen met verdienen.

Persoonlijke tip: kijk vooral naar isolatie. Van alle maatregelen die ik heb uitgevoerd heeft de isolatie verreweg de kortste terugverdientijd en het was goed voor meer dan de helft van mijn totale energieverbruik. Voor meer info klik op de link in mijn onderschrift.

De eerste twee zaterdagen in november zijn door het hele land een groot aantal huizen van energiepioniers te bezoeken (waaronder het mijne) tijdens de open dagen van de Duurzame Huizenroute. Hier kan je van de bewoners zelf horen en zien wat hun ervaringen zijn met de maatregelen die zij al hebben uitgevoerd.

Laat je goed voorlichten en luister met een gezond wantrouwen naar de verhalen van de bedrijven die je gaat vragen de maatregelen uit te laten voeren. Laat ze duidelijk maken wat de voordelen zijn voor je energieverbruik, welke kosten daar tegenover staan en welke alternatieven er eventueel voor zijn. Vraag altijd meerdere bedrijven offerte te maken en kijk goed of ze wel vergelijkbaar zijn.

Heb je nog specifieke vragen over bepaalde maatregelen kijk dan even wat er al over geschreven is op dit forum via de zoekfunctie rechtsboven en start daar desgewenst een apart draadje voor.

Veel succes!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie