cv niet comfortabel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
peter twigt
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 nov 2008, 03:07

cv niet comfortabel

Bericht door peter twigt »

heb een cv instal
sinds 3 maand
intergas combi hr
probleem
het word in huis wel warm maar de meubels en het banstel blijven koud aan voelen
kamer thermostaat was modulerend is vervangen door aan/uit thermostaat
bevalt iets beter maar het probleem met het klam aanvoelen is niet verholpen
als je binnen komt is het lekker warm maar als ik ga zitten voelt de bank koud en klam aan
huis is zelf niet vochtig
flat eerste etage
voorheen nooit probleem
collectief verwarming
hoe kan het dat het warm is in huis
en dat de spullen toch koud en klam aanvoelen niet comfortabel dus
wie weet wat er aan de hand kan zijn
mvg
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: cv niet comfortabel

Bericht door bonkelaar »

Hallo Peter,

Misschien heb je het grootste deel van de nacht en van de dag de CV op nachtverlaging staan omdat je er niet bent.
Schakel je dan als je thuis komt de verwarming op dagprogram, handmatig of automatisch, dan wordt welliswaar de lucht in huis
snel opgewarmd maar de rest van de inrichting is nog koud en heeft langer nodig om op te warmen.
Schakel je dan 's avonds weer uit dan heeft de verwarming amper zes uurtjes gedraaid en gaat de boel weer op nachtverlaging.

Je kunt het temperatuursverschil tussen dag en nacht, hoog en laag, kleiner maken.

Een ander probleem kan zijn dat je een te hoge vochtigheid in huis hebt vanwege het drogen van was, minder goede afzuigkap, mindere ventilatie.
Vochtige lucht heeft meer energie nodig om op te warmen.

Het blijft gissen maar ik hoop een paar ideetjes te hebben aangedragen.

groeten Jos.
peter twigt
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 nov 2008, 03:07

Re: cv niet comfortabel

Bericht door peter twigt »

bedankt voor je reactie
als ik het goed begrijp
zou een oplossing kunnen zijn
s nachts de verwarming te laten branden op
zeg maar 20 graden??
als ik naar bed ga zet ik verwarming op 18 graden
mvg peter
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: cv niet comfortabel

Bericht door bonkelaar »

Hallo Peter,

Als bij jou de nachtverlaging inhoudt dat je van 20 naar 18 graden gaat dan is dat geen grote temperatuursprong.
Me dunkt dat daarvan niet dat koude gevoel zou mogen ontstaan.

Bij moderne, goed geisoleerde woningen wordt wel geadviseerd om geen nachtverlaging meer toe te passen.
De besparing ten opzichte van het elke morgen weer opwarmen van de woning is te verwaarlozen.
Je laat dan de verwarming dag en nacht op dezelfde temperatuur.

Heb begrepen dat je voordien een collectieve verwarming had?

Stookte je toen ook 20 graden? Of liepen er warme leidingen door het huis die je niet af kon sluiten, om andere flats te verwarmen?
Misschien zorgden deze extra leidingen voor dat beetje extra behaaglijkheid.

Denk dat je moet nagaan wat er allemaal is veranderd vanaf dat de nieuwe ketel in bedrijf is.

groeten Jos.
peter twigt
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 nov 2008, 03:07

Re: cv niet comfortabel

Bericht door peter twigt »

Bedankt voor de reactie
voor heen kon ik mijn verwarming niet zelf regelen
en had altijd een comfortabel warm huis
wat ik niet begrijp is dat de cv de hele bag brand en dat de spullen in huis klam blijven aan voelen
voorheen nooit het geval
ervaar ook een gevoel van tocht (koude val?)
ook daar had ik nooit last van
van de nieuwe ketel mag men toch verwachten dat het huis comfortabel verwarmd word
ik snap er niets meer van
woon al sinds de jaren 70 in huizen met cv
nooit echt problemen
af en toe bijvullen ect
wie heeft een oplossing?
wat kan ik zelf doen/proberen??
peter
max.enschede
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 nov 2008, 23:29
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: cv niet comfortabel

Bericht door max.enschede »

Hoi,

Misschien is het zo dat je in de tijd van de collectieve verwarming zeer heet water in de radiatoren kreeg en dat de huidige installatie op een beduidend lagere water temperatuur staat ingesteld waardoor de koudeval van slecht geisoleerde ramen en muren niet meer voldoende gecompenseerd wordt.

Ik stook hier met een weersafhankelijke regeling die ik zeer vrekkig ingesteld heb en heb al doende ook wel ervaren dat op een bepaald punt de luchttemperatuur nog wel juist blijft maar "warmtestraling" van radiatoren niet meer opweegt tegen de "koudestraling" van de muren e.d. waardoor ik het toch koud had.

Dat zou ook verklaren waarom de aan/uit thermostaat prettiger is dan de modulerende, je hebt nu wat hogere temperatuur pieken in het water ipv meer gelijkmatig en gemiddeld verloop.

CV ketel thermostaat iets hoger zetten zou de oplossing kunnen zijn.

(Daarbij ga ik er even vanuit dat bij de ombouw alles goed aangesloten is en ook de thermostaat op een goede plek hangt.)

succes Max
"De apparaten om dingen sneller te kunnen doen waren verdwenen. Wat we overhielden, was tijd.."
Plaats reactie