wasdroger

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

evi
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:49

Re: wasdroger

Bericht door evi »

weet jij mij ging het er gewoon om dat het draadje voor zover ik lezen kon over wasdrogers ging, en niet over de samenstelling of grootte van de gezinnen.
om het dan maar bij de wasdroger te houden heb ik even voor jullie gezocht welke wasdroger energetisch gezien het best scoort alsook betreffende schadelijke uitstoot .

http://www.milieucentraal.nl/pagina?ond ... _wasdroger

evi
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: wasdroger

Bericht door Speksteenkachel »

Pagina van milieucentraal is ook aangepast zie ik, voorheen stonden hier de zuinigste apparaten vermeld.
Zelf heb ik de Blomberg tkf 1350 warmtepompdroger, als het slecht weer is gaat de was hierin :)
Altech Eclips
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: wasdroger

Bericht door Jan Zonnebrand »

Dutch John schreef:Wasdrogers en geboortebeperking. Zeker hebben deze met elkaar te maken..... Beperk je de geboorte, dan zijn er minder wasdrogers nodig. Logisch toch?

Gezinnen met veel kinderen zullen moeilijk buiten het huidige comfortabele "systeem" kunnen, zoals kinderloze "andersdenkenden" dat veel makkelijker kunnen, omdat ze weinig bagage mee voeren. En dan is het makkelijk roeptoeteren om geboortebeperking.

Het Nederlandse geboortecijfer is geen probleem. Het wereldgeboortecijfer daarentegen wel. Vanaf hier een nieuw draadje?

Groet,
DJ
Milieu centraal: Warmtepompdroger A-label (condens) Aanschaf € 950 € 177/jaar 228 kg CO2

heeft waarschijnlijk ten tijde van publikatie al het hoofd in de schoot gelegd. Er zijn nog hele volksstammen die met het zelfde klimaat als het onze zonder wasdroger, zonder auto, zonder vliegvakantie naar Thailand kunnen. Hiermee zeg ik niet dat Evi (en vermoedelijk nog een hele stapel anderen op dit forum) deze hoeveelheid energie verspillen. Maar 4 kinderen zouden best eens ook 4 kinderen willen als ze 'groot' zijn. Dat zijn ze van huis uit zo gewend.

Neem daarbij de ekologische voetafdruk, die voor velen in het westen al om 2 aardbolletjes vraagt en ik kan je de problemen in de toekomst haarfijn voorspellen. Hiermee kan ik concluderen dat ook op dit 'ecologieforum' mensen zitten die menen 'recht' te hebben op een bepaalde vorm van luxe. Want er is ook nog een hele lading die denkt 'recht' te hebben op een 'schone' auto. Ook die bestaat niet.

Ik zwerf op talloze forums rond en overal kom je hetzelfde tegen.: Meer, meer en meer! Ook hier. Het is nu bijna 2009. tijd voor de goede voornemens. En dat betekent dat ik afscheid ga nemen. De komende crisis zal met jullie afrekenen.
Susanne
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:10

Re: wasdroger

Bericht door Susanne »

Ook ik zie wel dat mijn draadje over wasdrogers logischerwijs kan veranderen in het bespreken van hoe groot gezinnen zijn.

Maar ik zou mij eerder bezwaard voelen over het bezitten van een wasdroger, terwijl ik slechts twee kinderen heb, dan dat ik mij bezwaard zou voelen over het feit dat ik kinderen op de wereld heb gezet. Mochten er meer kinderen komen, dan beloof ik echter bij deze dat ik niet als reden zal aanhalen dat dit was opdat ik mij minder schuldig zou voelen over het bezitten van een wasdroger ;-)

Een beetje OT: ik zou het jammer vinden als bewuste mensen vanwegen het milieu geen kinderen zouden krijgen. Ik begrijp allerlei beweegredenen wel, maar ik heb het gevoel dat juist mensen met een goed hart voor elkaar en voor de aarde zich zouden moeten/ mogen voortplanten! (Als zij die behoefte voelen) Dit gun ik hun, maar ook de aarde, de mensheid en het milieu.

Groeten, Susanne
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: wasdroger

Bericht door kockie »

Dames en heren,

Zou u bespreking over onze voortplanting, hoe interessant ook, in deze topic willen laten voor wat het is. Indien er behoefte aan is, mag er een nieuwe topic over dit onderwerp worden aangemaakt in het forum discussie, maatschappij, economie en ecologie. Hier verder over wasdrogers svp.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: wasdroger

Bericht door deleted »

Even een oud topic oprakelen.

Op de 12 ambachten werd een zonneboiler ontwikkeld, vooral voor groenten/fruit enz. dacht ik.

Heeft misschien al iemand een exemplaar gezien/gebouwd voor de was? Een wasdroger dus!
Of eventueel andere toepassinegen, ik denk aan brandhout bv.
Gebruikerservaring zou interessant zijn ...
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: wasdroger

Bericht door ligth011 »

Mijn ouders hadden TWEE kinderen. En dat in 1948. Zonder wasdroger en aanvankelijk zelfs zonder wasmachine. Ging ook. ;)

Je ziet wat er van komt.
Was beter voor iedereen geweest als ze der maar 1 hadden genomen. (grapje kon het niet later, Sorry)
Herbert
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jul 2010, 10:01

Re: wasdroger

Bericht door Herbert »

Gandalf schreef:Even een oud topic oprakelen.

Op de 12 ambachten werd een zonneboiler ontwikkeld, vooral voor groenten/fruit enz. dacht ik.

Heeft misschien al iemand een exemplaar gezien/gebouwd voor de was? Een wasdroger dus!
Of eventueel andere toepassinegen, ik denk aan brandhout bv.
Gebruikerservaring zou interessant zijn ...
een zonneboiler?bedoel je een luchtzonnecollector?
Moet je voor de grap eens googlen op "air solar collector"Kom je er heel gauw achter dat het niet echt door 12 ambachten is "ontwikkeld".
Mocht je iets anders bedoelen ,ben ik benieuwd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: wasdroger

Bericht door deleted »

Herbert schreef:een zonneboiler?bedoel je een luchtzonnecollector?
Moet je voor de grap eens googlen op "air solar collector"Kom je er heel gauw achter dat het niet echt door 12 ambachten is "ontwikkeld".
Mocht je iets anders bedoelen ,ben ik benieuwd.
Inderdaad een typfout. Ik bedoelde "zonnedroger".
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: wasdroger

Bericht door mark »

Hij werkt hier al tijden goed. Tekening twee verkleind. Droog er denneappels mee voor perfect aanmaakhout voor de houtkachel. Alleen na twee jaar de bovenste pijpen vervangen door een 11watt ventilator en een thermostaat die in de zomer over hebt. Als het boven de 45 graden wordt springt hij aan.Dat is meestal snel.

groet Mark
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: wasdroger

Bericht door deleted »

Dag Mark,

Een beetje gebruikerservaring is altijd handig.
Denk je dat het iets kan worden als wasdroger ? Hoeveel dagen krijg je een "voldoende drogende temperatuur" (hoeveel dat eigenlijk ook mag zijn) in de winter ?
Is een paar keer per week haalbaar ?

Ook het misverstand met die "zonneboiler" is misschien nog vruchtbaar, want voor een wasdroger zou ik misschien beter een hermetisch gesloten en geisoleerde droogkamer koppelen aan een "air solar collector" die ervoor staat, maar dus de isolatie niet doorbreekt. Kwestie van hogere temperaturen te halen?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: wasdroger

Bericht door Tim »

Gandalf schreef:Hoeveel dagen krijg je een "voldoende drogende temperatuur" in de winter?
Gandalf,

In de winter is de lucht veel droger. De was op de waslijn droogt dan sneller als op een drukkende zomerdag. Zo zou je lucht zonnewarmte systeem in de winter, met een lagere dT, maar wel super droge opgewarmde lucht, het wel eens beter kunnen doen dan in de zomer.

Tim
Herbert
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jul 2010, 10:01

Re: wasdroger

Bericht door Herbert »

Ik heb het systeem niet kunnen vinden en kan dus geen eerlijk oordeel geven .
gaat het om een gewone lucht zonne collector ,of is ie aangepast?
Herbert
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jul 2010, 10:01

Re: wasdroger

Bericht door Herbert »

mark schreef:Hij werkt hier al tijden goed. Tekening twee verkleind. Droog er denneappels mee voor perfect aanmaakhout voor de houtkachel. Alleen na twee jaar de bovenste pijpen vervangen door een 11watt ventilator en een thermostaat die in de zomer over hebt. Als het boven de 45 graden wordt springt hij aan.Dat is meestal snel.

groet Mark
waar kan ik die tekening vinden?
zaerum
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 aug 2010, 18:46
Locatie: Sevenum

Re: wasdroger

Bericht door zaerum »

Wij hebben een miele aardgas wasdroger die in verbruik en aanschaf overal boven staat.
De verbranding van het aardgas is zeer schoon.
Een zeer laag stroomverbruik dus minder slecht voor het milieu.
En heeft een warmte vermogen van 5 kW ,stroom 0.3 kW
Laef um te laeve
Plaats reactie