Larven in houtstapel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Prinske
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2019, 19:17

Larven in houtstapel

Bericht door Prinske »

Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen december een paar eiken gekapt en in grove stukken gezaagd. Een paar dagen geleden heb ik een begin gemaakt met de stukken op stooklengte te zagen. Ik kwam zeer veel larven tegen. Ik vrees dat dit larven zijn van de huisboktor! Wat doe ik in dat geval? Het gaat om een enorme berg lange takken en stammen die in de buitenlucht liggen, niet ver van mijn huis.
IMG_20190730_171950.jpg
IMG_20190730_171856.jpg
IMG_20190730_171815.jpg
IMG_20190730_170947.jpg
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Larven in houtstapel

Bericht door Albert van WdJ »

Waarschijnlijk wel houtwormen, maar of het nu de huisboktor is.....
Er zijn meerdere soorten boktorren in Nederland.
Eén daarvan is de huisboktor. Maar die kom je maar weinig tot zelden tegen. Die hebben we in het verleden zo geweldig bestreden met allerlei middeltjes en gifsoorten.

Dit zijn waarschijnlijk gewoon meelwormen, die meer van vers gezaagd hout houden dan van oud dood hout, zoals in woningen voorkomt.
In mijn houtstapel komen ook altijd meelwormen voor. Vooral essenhout zit vol gaatjes en boormeel.
Die stapel hout ligt op maar 10 meter van mijn huis.
Tot op heden heb ik echter nog nooit enige meelworm in het hout van mijn woning aangetroffen.

Wat ik wel doe is nooit meer hout voor het stoken mijn huis inbrengen dan dat ik in één avond kan opstoken.
Dus er "overnacht" geen stookhout in de woning, en het ligt er overdag ook geen uren.
Maar dat doe ik meer om te voorkomen dat ik ook 's winters last krijg van steekmuggen. Die overwinteren nl. graag in mijn gekloofd brandhout.
Naast allerlei spinnen, die ook rap wakker worden van het aangename warme binnenklimaat.
Change, before you have to.
Plaats reactie