Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Ontwerp spiraalwarmtewisselaar voor water (CV)

Bericht door Bufferboost »

Mensen, moderators (?),
is het misschien een idee om deze topic opnieuw te benoemen? Resultaat van het ontwerp van de spiraalwarmtewisselaar heb ik inmiddels klaar. Misschien "Ontwerp, plaatsing en monitoring houtvergassers i.c.m. buffervaten"?

Van mij uit kunnen jullie er op rekenen dat dit nog wel even doorgaat en afhankelijk van mijn vorderingen graag een en ander deel met dit forum.

mvg Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ontwerp spiraalwarmtewisselaar voor water (CV)

Bericht door kockie »

Hans,

Volgens mij kun je als topicstarter zelf je beginpost en daarmee het onderwerp aanpassen. Omdat ik het niet helemaal zeker weet, zal ik het voor je doen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door Bufferboost »

Ja sorry Kockie,
in ieder geval bedankt!

mvg Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door kockie »

Hier kun je de buitentemperatuur die ik meet zien. Het geheel wordt gemeten door een nagasaki.

Mijn schakeling hangt nu aan internet en is te bekijken op: http://boiler.kockie.nl:19999/dtgraph

Het bestaat uit een ds1820 en een simpel electronisch schakelingetje. Met wat software is de data in een database te plakken. Dtgraph kan er dan weer leuke grafieken van maken.

Het schijnt ook onder windows te kunnen, maar dat heb ik zelf niet geprobeerd. Ik probeer juist van windows af te komen….

Systeem is uit te breiden met meerdere sensoren. Het systeem hangt bij mij aan een nagasaki, een computersysteempje dat volgens mijn energiemeter 5,7Watt gebruikt.

In principe zou de nagasaki de grafieken kunnen genereren, maar dat wordt nu overgelaten aan een andere server, die dat iets sneller kan.
Laatst gewijzigd door kockie op 07 okt 2012, 20:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Nogmaals adres dtgraph aangepast
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door Bufferboost »

Gewoon even wat nieuws van het "bouwfront". Afgelopen weekeinde zelf 12 beugels gemaakt om een RVS flexibele pijp aan de kraanmast te bevestigen. Isolatie wordt komende week aangebracht. Apendages, T-stuk en dakdoorvoer laten wat lang op zich wachten. Ik hou jullie op de hoogte, heb ontwerp voor aansturing bijna af. mvg Hans.
IMG_2230 Setje beugels gemaakt Small.jpg
IMG_2241 RVS Flex bevestigd Small.jpg
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door Atlas »

Bufferboost,
Heel erg interessant om jouw proces van werken met je foto's te kunnen volgen.
Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt en meer van je laat zien.
Bedoel je met isoleren trouwens dat je de RVS flexibele pijp gaat omwikkelen met isolatie?
Wat was trouwens de reden om hier flex-buis te gebruiken ipv elementen van een meter lengte?


Atlas
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door Bufferboost »

Atlas,

laat ik eerlijk zijn, de hoofdreden waarom ik de flexibele buis heb toegepast was voornamelijk gebaseerd op het feit dat ik hem al had liggen, ..:-). Ruwweg toch een besparing van zo'n 1.600 euro. Overigens, na enig rekenwerk ben ik er achter gekomen dat het allemaal nét kan, vanuit mijn kachel (80 kW) kom ik straks met rond 200 mm. (aansluitstuk, 1 schuin omhoog lopende sectie van 1 meter, T-stuk 45 graden) en ga dan recht omhoog met 180 mm. Boven in de nok plaats ik weer een sectie van 1 meter 200 mm. en voer de dakdoorvoer etc. geheel uit in 200 mm. Alles van Metaloterm MF (overdruk). Mocht het rendement van de kachel hinder ondervinden van de 180 mm. kan ik dat altijd nog vervangen.

Zéker van plan alles te laten zien, in stapjes uiteraard. Binnenkort de aansluiting (mét regeling) op het CV-systeem.

Met vriendelijke groet,
Hans
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door John O »

Bufferboost schreef:... vanuit mijn kachel (80 kW) kom ik straks met rond 200 mm. (aansluitstuk, 1 schuin omhoog lopende sectie van 1 meter, T-stuk 45 graden) en ga dan recht omhoog met 180 mm. Boven in de nok plaats ik weer een sectie van 1 meter 200 mm. en voer de dakdoorvoer etc. geheel uit in 200 mm.
...
Afgezien of de kachel er last van heeft: een rookgaskanaal mag je op geen enkele manier verkleinen.
Groetjes, John
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door Bufferboost »

Ja John,

je hebt helemaal gelijk, echter het is een overdruksysteem waarvan ik weet wat de noodzakelijk druk is. Conform berekeningen kom ik uit op een rookgasversnelling van ca. 10%. Dat moet de ventilator aankunnen, vandaar.
Maar, .. als het niet lukt dan zeker zal ik weer even aan je denken :-)

mvg Hans
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door John O »

:D

Als je het maar weet, ik zou niet willen dat je uit onwetendheid risico's nam. En als het berekend risico is... ik doe thuis ook dingen die ik op een ander niet zou doen ;)
Groetjes, John
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door Bufferboost »

Lange tijd stil geweest, een en ander qua verbouwing (en tuin, én houtvoorraad) eist ook z'n tijd :-). Inmiddels begonnen aan het opzetten van de spiraalwarmtewisselaar, 7 lengtes koper 28 mm. in een cirkel moeten buigen met een diameter van 1.20 m. Zoals je kan zien buigijzer tijdelijk aan bankschroef vastgelast. Wordt binnenkort aan elkaar gesoldeerd (hardsoldeer) waarvoor ik een dubbele mal heb gemaakt om het zaakje te fixeren. Geheel wordt daarna via mangat in de tank "gedraaid" (diameter mangat 60 cm.). Daarbinnen wordt de wisselaar opgehangen en aangesloten op de tankdoorvoernippels (62 mm.). Maand geleden besteld, zit ik nog op te wachten. Laat jullie zo gauw mogelijk meer zien.

Vriendelijke groet Hans
IMG_2300 (Small).jpg
IMG_2305 (Small).jpg
IMG_2307 (Small).jpg
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door JantjeV8 »

Misschien mis ik iets, maar wat voor een vergasser heb je staan om met 1 stook die 8,5kuub water heet genoeg weg te zetten?
Ik heb een 35kW vergasser, 1500liter tank en stook 2x per dag...
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door Bufferboost »

JantjeV8 schreef:Misschien mis ik iets, maar wat voor een vergasser heb je staan om met 1 stook die 8,5kuub water heet genoeg weg te zetten?
Ik heb een 35kW vergasser, 1500liter tank en stook 2x per dag...
Misschien mis ik iets, maar wat voor een vergasser heb je staan om met 1 stook die 8,5kuub water heet genoeg weg te zetten?
Ik heb een 35kW vergasser, 1500liter tank en stook 2x per dag...
JantjeV8,
een 80 kW vergasser wordt geïnstalleerd, 6.900 liter buffer (nu exact bekend) en (... en dat is de grootste winst) CV-systeem is ruim drie maal overgedimensioneerd. Let wel: geen (!) tapwaterverwarming vanuit de buffer. Stooklijn afgelopen (koude) winter was (25)31 - 43 graden (gas CV) voor twee woningen. Enkele kleine radiatoren zijn opgenomen aan het einde van het retourcircuit en "verwarmen" bijvoorbeeld onze (lange en hoge) gangen (ca. 40 m. en 3.70 hoog). Belangrijkste in mijn systeem is het thermostatisch mengventiel dat moet vookomen dat er tóch te heet water vanuit de buffer (via de spiraalwarmtewisselaar) naar het CV systeem gaat. 85 Graden door de huidige CV installatie betekent zweten! :D Het mengventiel zal er dus voor zorgen dat de "aanvoer" vanuit de wisselaar vanuit het buffervat direct wordt bijgemengd met de CV retour. Hydraulisch wordt daar nog aan gerekend om een en ander goed te regelen.

Overigens, ik vind een 35 kW en twee maal per dag opstoken wel ernstig, een maat van mij hier in het noorden stookt met 40 kW Vigas met 2.200 liter buffer 2x in de drie/vier dagen en verwarmd ook nog zijn tapwater?

T.a.v. dat tapwater maak ik nog een escape in het regelsysteem wanneer de bufferstilstandverliezen in de tijd groter worden dan het beoogde rendement dat het tapwater (voor)verwarmd wordt. Pas dán zal de gasboiler en/of zonneboiler die nu in combinatie opgesteld staan, voorverwarmd worden. Echter, ik schat in dat dat in mijn situatie nauwelijks zal voorkomen.

groeten Hans
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Ontwerp spiraalwarmtewisselaar voor water (CV)

Bericht door Bufferboost »

kockie schreef:ALs je aan 8 sensoren genoeg hebt, kun je je geen buil vallen aan het projet systeem.

Ik ga binnenkort m'n buurjongen eens vragen of hij een programma kan schrijven dat kan schakelen naar aanleiding van de inhoud van de database. Hij heeft al een printerpoort-relaiskaart. Daar schakelt hij nu verlichting mee en via z'n telefoon kan hij het schrikdraad apparaat aan- en uitzetten. Helaas heb ik het nog niet gehackt :mrgreen:
Kockie, dat Projetsysteem is eenvoudigweg niet te bestellen. Slordig van die jongens. Uit de draad van "Buffertanks voor warm water" kwam de geweldige suggestie naar voren van Pigion: hij attendeerde ons op de site van http://www.ta.co.at waar een goede regeling te vinden was. Daar ben ik even ingedoken en heb mijn wensen uitgewerkt in bijgaand fotootje. Zeker wil ik straks toch wel zo'n 8 temperatuursensoren hebben waarvan ik de data op mijn PC (Excell Dbase niveau) zélf kan analyseren. Dat biedt het systeem van "Technische Alternative DE", overigens met gratis software die ik al een beetje getest heb. Daarnaast wil ik ketelwatertemperaturen kunnen meten én een voeler in de schoorsteem hebben. De regalaar is goed via menu te programmeren. Als ik het hele zaakje heb staan overweeg ik sterk deze set aan te schaffen. Het is ook nog uitbreidbaar met een GSM-module waardoor je via SMS diverse functies kunt bedienen. Kosten van de materialen op onderstande foto ca. 700 euro. excl. BTW. Is een plons geld maar je hebt dan wel in één keer de interface e.d. geregeld. Ik hoor graag van anderen die nóg betere suggesties hebben maar hier wel op lijken.

Vriendelijke groet,
Hans
Basisopzet UVR 1611K regelunit copy.jpg
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door Bufferboost »

Meivakantie gebruikt voor eenzame opsluiting in buffertank. Vraag me niet hoe je een koperen spiraal, 35 meter lang van buismateriaal rond 28 mm door een mangat met een maximale doorsnede van 50 cm. krijgt. :) Ik ben nu bezig het laatste gedeelte van de schoorsteen te isoleren en heb eindelijk de appendages voor de tankdoorvoeren binnen. Binnenkort weer nieuws.

mvg Hans
IMG_2785 (Small).jpg
Plaats reactie