Double Shoebox Rocket versie II, ofwel DSR2

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

rammstein
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2010, 23:22

Re: Double Shoebox Rocket versie II, ofwel DSR2

Bericht door rammstein »

Peter,
Alweer een geweldig kant en klaar design die DSR2.

Wat zeg jij ,met al je ervaringen tegen een shoebox waar de vlakke burntunnel naast de vuurbox ligt ?
zowel parallel er naast of in een L vorm ?

Dat zou de hoogte van de kern nog lager brengen.

Arjen
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Double Shoebox Rocket versie II, ofwel DSR2

Bericht door peterberg »

De richting van de double vortex ligt niet vast, hoewel de verticale vorm tot nu toe de beste kansen biedt.
Wat je voorstelt is al eens geprobeerd, met de tweede box horizontaal naast de eerste. Een gewone verticale poort gaf slechte resultaten, tegen de verwachtingen in. Totdat na enig heen en weer mailen ik me realiseerde dat over de riser gedacht moet worden als een zelfstandige unit met een ingang en een uitgang van gespecificeerde vorm en omvang. Neem in gedachten die riser achter de vuurkamer in de standaard layout weg en leg hem naast de vuurkamer. Je zult merken dat de poort nu horizontaal ligt, iets boven het midden van de vuurkamer wand.

Die laatste configuratie werkte inderdaad wel, met goed resultaat voor zover de persoon in kwestie kon beoordelen. Het bouwen van zo'n ding werd wel weer ingewikkelder omdat de hoogte van de eerste box groter is dan van de tweede en plaatsing van de uitgang van de tweede box problemen opleverde. Om die redenen ben ik er niet aan begonnen.

Alles wat ik tot nu toe met goed resultaat heb getest zijn variaties op het oorspronkelijke concept met de verticale riser achter de vuurkamer. Het is mogelijk om knelpunten zoals de minimum inbouw hoogte, diepte of breedte op te lossen, maar nooit allemaal tegelijk is na verloop van tijd gebleken. De sidewinder loste een probleem op, de DSR2 een andere. Een van mijn belangrijkste uitgangspunten was en is nog steeds een eenvoudige opbouw zodat het voor heel veel mensen te bouwen valt. Ingewikkeld maken is eenvoudig, hoewel dat met elkaar in tegenspraak lijkt.

Oh ja, jouw tweede idee om de vuurkamer en riser in een L-vorm te leggen gaat niet werken tenzij de poort zich in de achterwand bevindt in horizontale positie. De positie van de poort ten opzichte van de riser kan niet veranderd worden, doe je dat wel dan werkt het hele principe niet meer.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
rammstein
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2010, 23:22

Re: Double Shoebox Rocket versie II, ofwel DSR2

Bericht door rammstein »

Bedankt voor de uitleg. Ik wist niet dat de poort orientatie de richting van de riser bepaalt.
L-vormig gaat dan niet werken, omdat de horizontale poort het hele concept (vuurbox) veranderd.

Dan ga ik voor de open DSR2 uitvoering.
rammstein
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2010, 23:22

Re: Double Shoebox Rocket versie II, ofwel DSR2

Bericht door rammstein »

Het blijft fascinerend hoe simpel de open DSB2 is . klein vraagje, hoe open moet de voorkant zijn ?
Kan ik de bovenste helft afdekken met een glasplaatje (of 1/3 of zo ).
Meestal blijft de rook beter in de kachel richting de schoorsteen bij het aansteken als de bovenkant van de voorkant niet open is.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Double Shoebox Rocket versie II, ofwel DSR2

Bericht door peterberg »

Wat je zou kunnen doen is een spatscherm deurtje o.i.d. gebruiken. Ik heb zelf een knutseltje gemaakt van 10x10x10x1 U-profiel en Strekmetaal gaas. Dat verkleint de opening voor ongeveer 25%, en de binnenstromende lucht zorgt dat het spul niet te heet wordt. Korter hout gebruiken dan de diepte van de vuurkamer is ook een manier, als de brandstof wat verder naar achter ligt komt er in het begin van de stook geen rook uit.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Double Shoebox Rocket versie II, ofwel DSR2

Bericht door tobsie »

@Peter:
Dank voor de mooie uitgebreide beschrijvingen tekeningen in sketchup. Ik heb ook je hele website doorgelezen en dit geeft een bron van additionele informtie.
Ik heb nog wel een vraag. Op welke schoorsteenuitlaat zijn de maten van de sketchup tekeningen van de DSR2 gebasseerd? Ik heb namelijk een schoortsteenuitvoer van 150mm.
Kan ik er van uitgaan dat als ik de maten van de sketchuptekeningen gebruik dat ik dan de juiste kachel bouw?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Double Shoebox Rocket versie II, ofwel DSR2

Bericht door peterberg »

Ik heb de tekeningen opgeschaald naar een 150 mm systeem, mijn ontwikkel model was 125 mm. Het hele ding is uitstekend schaalbaar,net als de recht-toe-recht-aan batch box rocket. Check voor alle zekerheid de tekeningen, als de breedte van de vuurkamer 21,7 cm of daar dicht bij is dan is het een 150 mm systeem. Kan prima functioneren op een 150 mm schoorsteen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Double Shoebox Rocket versie II, ofwel DSR2

Bericht door tobsie »

peterberg schreef: 02 dec 2019, 14:09 Ik heb de tekeningen opgeschaald naar een 150 mm systeem, mijn ontwikkel model was 125 mm. Het hele ding is uitstekend schaalbaar,net als de recht-toe-recht-aan batch box rocket. Check voor alle zekerheid de tekeningen, als de breedte van de vuurkamer 21,7 cm of daar dicht bij is dan is het een 150 mm systeem. Kan prima functioneren op een 150 mm schoorsteen.
Thx. Nagemeten en de vuurkamer is 216,3mm dus perfect :D .
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Double Shoebox Rocket versie II, ofwel DSR2

Bericht door William »

Beste Peter,
Zou je in de bell, het bovenste olievat een spiraal kunnen zetten van 25m rvs leiding 22mm? Of zou je een betere manier weten om deze warmte aan water over te dragen?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Double Shoebox Rocket versie II, ofwel DSR2

Bericht door peterberg »

William schreef: 04 dec 2019, 20:06Zou je in de bell, het bovenste olievat een spiraal kunnen zetten van 25m rvs leiding 22mm? Of zou je een betere manier weten om deze warmte aan water over te dragen?
In het kort: wat je voorstelt zou misschien wel kunnen.
Maar, en nu begint het lange verhaal, door dat te doen gooi je de berekening voor een bell van een willekeurige kern overhoop. Dus moet die bell stukken kleiner worden en omdat de temperatuur van die spiraal altijd onder 100 ºC blijft is dat per gegeven oppervlakte meer dan dezelfde oppervlakte van een bell uit steenachtig of metalen materiaal.
Voeg je een spiraal gevuld met water aan de normaal al berekende ISA toe dan kun je er meteen al zeker van zijn dat de temperatuur van de rookgassen onder het dauwpunt zal blijven. Dat houdt het volgende in: als binnen 20 minuten na het koud opstarten van de kachel de afgas temperatuur niet boven 60 ºC is gekomen dan verzamelt zich zoveel condens (en CO2) in de schoorsteen dat al aanwezige trek ophoudt te bestaan en de kachel aan alle kanten rook gaat uitbraken. In het Engels is daar een mooie term voor: "chimney stall".

Pin mij niet vast op de exacte termijn en temperatuur, dit is wat ik heb ervaren met verschillende configuraties op dezelfde schoorsteen. Zodra de interne bell oppervlakte te groot wordt dan doet dit fenomeen zich voor. Het enige wat je er aan kunt doen is de interne bell oppervlakte verkleinen totdat opnieuw aan de voorwaarden voldaan wordt. Het is niet voor niets dat op de batchrocket website exacte maximum waarden worden aanbevolen. Hoeveel je de bell zou moeten verkleinen als gevolg van de installatie van een gegeven spiraal moet je dan zelf uitzoeken, daar is geen data van beschikbaar.

Dan is er nog een ander fenomeen dat een rol speelt met een relatief koud metalen object in de gas stroom. Dat is het feit dat er tijdens opstarten van de verbranding altijd een beetje roet gevormd wordt. Dat is maar gering vanwege omgekeerd stoken, na gemiddeld 5 minuten is dat voorbij en is kleiner naarmate de kachel warmer was tijdens opstarten. Maar die spiraal is altijd koud, dus daar gaat het grootste deel van de geproduceerde roet op condenseren. Het kan lang duren, mogelijk zelfs jaren, maar de capaciteit van die spiraal gaat afnemen door de koek die er op komt te zitten. Je moet er dus rekening mee houden dat die bell open moet kunnen om die koek er af te krabben.

Verder is een derde waarschuwing op zijn plaats en de hoofdreden waarom ik mij nooit aan water verwarmen heb gewaagd. Het blote feit dat als de spiraal heter wordt dan 100 graden het water in die buis in een tiende van een seconde stoom kan worden. Als dat water onder druk staat dan is dat "flash point" alleen maar hoger, een drukloos systeem is ook al niet helemaal veilig, persoonlijk heb ik gehoord van een geval waarbij een drukloos systeem alsnog ontplofte door slordig bouwen. Stoom neemt absurd veel meer plaats in dan water, als ik me goed herinner ongeveer 1500 keer. Elke liter wordt dus zo groot als 1,5 kubieke meter! Het wordt dus een echte ontploffing om nog maar te zwijgen van de gloeiend hete stoom die uit de gescheurde buis kan spuiten.

Ik ken zelf maar één systeem dat deze nadelen niet heeft. Maak van het bovenste vat een waterpan die open is, eventueel via een afvoerbuis naar het riool. In die waterpan een spiraal waarvan de inhoud onder druk staat, de rest van het systeem moet dan uiteraard ook onder druk. Het water in de open pan kan nooit meer dan 100 graden heet worden. Het water in de spiraal gaat afhankelijk van de druk pas koken bij een hogere temperatuur die dus nooit bereikt wordt zolang de wetten van de natuurkunde nog gelden. Tim Barker, de constructeur van dit schoons heb ik een paar maal ontmoet en kan dat beter uitleggen, hier is een link naar het verhaal.
https://permaculturenews.org/2012/11/23 ... hot-water/
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Double Shoebox Rocket versie II, ofwel DSR2

Bericht door William »

Bedankt Peter. Ik was al bang dat ik de Bell functie zou verstoren hiermee. Ik ben mij zeer bewust van de gevaren met water in een gesloten circuit. Jouw oplossing met een open deel water als afgiftepunt klinkt veilig, helaas gaat dat wel water gebruiken.
Overigens wil ik een nog te ontwerpen rocket batch op pellets laten werken, daar is ook gemakkelijk de brandstof te ontnemen.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord en link!
rammstein
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2010, 23:22

Re: Double Shoebox Rocket versie II, ofwel DSR2

Bericht door rammstein »

Eindelijk zo ver , natte DSB2 te drogen. de bedoeling is om er nog een verdieping op te zetten voor de uitlaat naar de vlampijp wisselaar die eerst naar beneden moet en dan vanaf het laagste punt de schoorsteen in gaat. 130 mm open batchrocket.
@ Peter, nog pointers voordat de brand er in gaat ?
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Double Shoebox Rocket versie II, ofwel DSR2

Bericht door tobsie »

rammstein schreef: 10 jan 2020, 00:50 Eindelijk zo ver , natte DSB2 te drogen. de bedoeling is om er nog een verdieping op te zetten voor de uitlaat naar de vlampijp wisselaar die eerst naar beneden moet en dan vanaf het laagste punt de schoorsteen in gaat. 130 mm open batchrocket.
@ Peter, nog pointers voordat de brand er in gaat ?
Ja, foto's plaatsen. We zijn benieuwd naar het resultaat. (maar ik ben natuurlijk geen Peter :fff )
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Double Shoebox Rocket versie II, ofwel DSR2

Bericht door peterberg »

rammstein schreef: 10 jan 2020, 00:50130 mm open batchrocket.
@ Peter, nog pointers voordat de brand er in gaat ?
Ja, het hele ding bevat nog ettelijke liters water als je voor het eerst gaat stoken. Zorg dus voor iets wat de opening van de vuurkamer kleiner kan maken, anders krijg je onherroepelijk rook in de kamer. Een verticale strook in het midden, ongeveer de helft van de oppervlakte van de vuurkamer opening en het gaat goed. Eenmaal droog en warm heb je daar geen last meer van, bij aanvang van het stook seizoen kan je het dus ook krijgen, afhankelijk van de weersomstandigheden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
rammstein
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2010, 23:22

Re: Double Shoebox Rocket versie II, ofwel DSR2

Bericht door rammstein »

Hier een paar foto`s
gas_flow-min[1].jpg
Bijlagen
IMG_20200110_003732-min[2].jpg
gas_flow-min[1].jpg
Plaats reactie