werkt vloerverwarming in een geïsoleerde zandlaag?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

eelcovanheerde
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jun 2012, 23:05

werkt vloerverwarming in een geïsoleerde zandlaag?

Bericht door eelcovanheerde »

Hallo,

Het plan is om onze schuur om te toveren tot yoga ruimte. Ik heb een idee over de vloer die ik wil toetsen. Ik heb mijn best gedaan en gezocht in de bestaande forum berichten, maar niet gevonden. Maar mijn moeder zegt dat ik niet zo goed kan zoeken :-)

Mijn vraag gaat over de vloer. Het moet uiteindelijk een houten vloer worden. Mijn idee is:
- vloer uitgraven
- laagje plastic tegen vocht
- isolatie materiaal
- een laag zand (15cm?)
- vloerverwarmingsbuis
- stoeptegels leggen
- laag vezelplaten
- parket of laminaat

En dus de vloerverwarmingsbuizen in het zand leggen in plaats van in beton. Dat is volgens mij nogal afwijkend.

Ik zie als voordelen:
- milieu vriendelijk (geen beton en bewapening) en zand en tegels is hergebruik
- flexibel, het gaat er net zo makkelijk weer uit als dat het erin gaat
- kostenbesparing

Uiteraard is een nadeel wat ik zie is dat tegels en plavuizen niet meer tot de mogelijkheden behoort.

Waar ik weinig van weet is of zand zich leent voor warmteopname en afgifte. Op het strand aan zee merk ik dat het werkt en lig ik altijd lekker.....
Maar dit is niet echt een goede wetenschappelijke onderbouwing.

Iets meer bijverwarmen in de ruimte en een radiator plaatsen in de ruimte is geen probleem. Dus als de vloer iets minder warmte kan afgeven dan een traditionele betonnen vloer, is dat prima.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Eelco van Heerde
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: werkt vloerverwarming in een geïsoleerde zandlaag?

Bericht door fireblade »

dit gaat volgens mij niet werken, waar zet je de slangen van de vloerverwarming op vast, in zand zit kucht, wat een slechte geleider is, je slangen liggen te diep tov het oppervlak, vezelplaat en parket of laminaat los op stoeptegels gaat niet werken omdat er ook weer lucht tussen zit, stoeptegels zijn nooit 100% vlak dus je krijgt nooit een vlakke vloer. Al met al een plan gedoemd te mislukken.
eelcovanheerde
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jun 2012, 23:05

Re: werkt vloerverwarming in een geïsoleerde zandlaag?

Bericht door eelcovanheerde »

Hi Fireblade,

Dank voor je reactie!

Ik geef nog niet op natuurlijk :-)

De praktische problemen lijken me oplosbaar.

Het eerste genoemde probleem van het fixeren van de vloerverwarmingsbuis. In het zand kan ik een kruis of ster van houten planken leggen. Het is daar immers kurkdroog. Daarop kan ik de slang in cirkels leggen en fixeren met van die beugeltjes waarmee je ook stroombuis kunt schroeven.

Het tweede praktische probleem, je krijgt geen vlakke vloer. Vermoedelijk worden de platen gelijk de uiteindelijke vloer. Met de platen vlak je de ongelijkheden van de stoeptegels uit. Met platen van 122 bij 244 met messing en groef, wordt de vloer vlak genoeg.

Dan de punten die inderdaad niet zo mooi zijn, in ieder geval theoretisch. In het zand zit lucht en tussen de stoeptegels en de platen zit lucht. Dit betekent wetmatig isolatie en minder warmteoverdracht. Maar is dit verlies in de praktijk te compenseren met:
- meer vloerverwarmingsbuis (10 cm en dan uitgaan van de vloerverwarming als bijververwarming)
- supergoed isoleren onder de vloer (dat niet de warmte in plaats van naar de vloer, naar de aarde gaat)
- water van de vloerverwarming een paar graden warmer zetten (in ieder geval krijg ik geen barsten in beton)

Volgens mij heb de de negatieve punten bloot gelegd. De vraag is of het met de compenserende maatregelen gaat werken.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: werkt vloerverwarming in een geïsoleerde zandlaag?

Bericht door kockie »

Het lijkt mij een leuk experiment, ik zou denk ik alleen de zandlaag dunner maken en de buizen redelijk bovenin de zandlaag leggen. op 1-2 cm diepte. Wat heb je te verliezen, behalve tijd. Alles is te hergebruiken als het misgaat. Denk ook aan het isoleren van de randen.

Zorg er voor dat er geen ongedierte door kan kruipen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: werkt vloerverwarming in een geïsoleerde zandlaag?

Bericht door bertocello »

En het isolerende effect van lucht "boven" de vloerverwarmingsbuis is geen argument. Die warmte is niet weg, maar komt wel vertraagd in de ruimte.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: werkt vloerverwarming in een geïsoleerde zandlaag?

Bericht door JantjeV8 »

eelcovanheerde schreef: 11 jun 2019, 09:19 Op het strand aan zee merk ik dat het werkt en lig ik altijd lekker.....
Ik denk dat het daar ook op scheef gaat. Het werkt juist niet. Door het ontbreken van bindmiddel tussen het zand, is het zand veel te isolerend.
Als je op een heet strand gaat liggen, is vaak niet prettig, je schuift een dun laagje zand opzij en het is lekker koel. Droog zand is zeer slecht geleidend.

Ik denk dat de warmteoverdracht naar je vloer heel erg slecht zal zijn.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: werkt vloerverwarming in een geïsoleerde zandlaag?

Bericht door kockie »

Wat maakt dan beton beter warmte-overdragend?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: werkt vloerverwarming in een geïsoleerde zandlaag?

Bericht door LeaD »

Het is de straling die het hem doet, en niet de geleiding.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: werkt vloerverwarming in een geïsoleerde zandlaag?

Bericht door remco d »

Aan de ene kant zeggen dat beton niet milieuvriendelijk is, en aan de andere kant zeggen dat je wel wat heter stookt mocht het zand teveel isoleren. Hou je dan niet jezelf voor de gek? Dan wellicht beter het hele vloerverwarming idee laten varen en alleen isolatie onder het hout maken en de rest ook goed isoleren. Radiator erin en klaar. Zeker als de ruimte niet iedere dag gebruikt wordt en je dus snelle verwarming zoekt.

Mvg Remco
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: werkt vloerverwarming in een geïsoleerde zandlaag?

Bericht door ritsaert snijder »

Eelco,
Je kan de vv buis ook op een stuk bouwstaalmat vast zetten.

Droog zand heeft veel massa en een vrij lage warmtegeleidingscoefficient (0,19-0,25). Je kan de korrelopbouw van het zand optimaliseren; dus heel fijn zand (zilverzand) en grover zand gebruiken en dit verdichten door het aan te stampen, of te trillen. Je kan ook grind toevoegen. Verdichting zorgt voor meer massa en minder lucht.

Een dikkere zandlaag maakt de vloer trager, het is maar wat je wil!

Je kan ook de vloer afwerken met een laag leem, toevoeging van leem aan de zandlaag zorgt ook voor een betere warmtegeleiding. Dus dan zou je eerste een laag zand nemen (tussendoor elke keer verdichten) dan de buizen, daaroverheen een laag leem.

Ik heb wel mijn twijfels bij hout als toplaag (laminaat daar twijfel ik niet eens aan).

Ik ben benieuwd!
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: werkt vloerverwarming in een geïsoleerde zandlaag?

Bericht door kockie »

ritsaert snijder schreef: 12 jun 2019, 08:55 Je kan ook de vloer afwerken met een laag leem,
Da's een goeie! Past ook mooi bij de doelstelling van de ruimte!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: werkt vloerverwarming in een geïsoleerde zandlaag?

Bericht door Ramon »

Ik denk dat het experiment gewoon werkt.

Ik zou wel zgn ophoogzand gebruiken. Dat is niet gezeefd zand en bevat kleine fracties en grote fracties. Dat zand kan extreem hard worden en wordt ook in de wegenbouw toegepast. Nat maken, en mechanisch verdichten.

Als je het project secuur aanpakt en realiseert, gaat het (bijna) net zo goed werken als beton. Alleen je nazak/verzak kan onregelmatig worden. Ik zou ook de slang zo hoog mogelijk houden. Hoe meer massa, hoe trager de verwarming. Leem is mijn beleving niet nodig.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: werkt vloerverwarming in een geïsoleerde zandlaag?

Bericht door JantjeV8 »

Volgens mij houdt het die verdichting niet vast. Door de verwarming droogt het zandpakket helemaal uit en laat de verdichting los. Het ontbreekt aan blijvend bindmiddel en weinig neerwaartse druk.
Leem houdt dat wel vast.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: werkt vloerverwarming in een geïsoleerde zandlaag?

Bericht door Ramon »

Volgens mij houdt het die verdichting niet vast.
Ik zie niet in waarom de verdichting minder zou worden als het vocht eruit gaat.

Wel dat de warmtegeleiding dan minder wordt...

De clou van een goede verdichting is, nat maken (niet te nat, anders gaat het zand soort van 'drijven', mechanisch verdichten, en dan droogtrekken van het zandbed.

Wordt al jaren in de wegenbouw toegepast, en ik spreek ook uit ervaring.

Wel heb je onsamenhangend zand. Valzand, drainzand, m3dzand.

M3czand is alweer iets beter, maar is nog steeds goed waterdoorlatend.

Klapzand (ophoogzand) is zeer goed verdichtbaar, en laat nauwelijks water door. Daar blijven gewoon plassen op staan.
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: werkt vloerverwarming in een geïsoleerde zandlaag?

Bericht door Paide »

in mijn jonge jaren speelde ik beachvolleybal. Om in de winter ook te kunnen trainen zijn er enkele indoor-hallen in Nederland waar ze een paar vrachtwagens strandzand in gestort hebben. Ik denk 30-50cm hoog. In hallen zonder vloerverwarming was amper te spelen, veel te koud aan je voeten. Wanneer er vloerverwarming onder lag dan ging het prima. Dus die warmte van de vloerverwarming trekt echt wel door het zand heen.
Voor de afwerking lijkt me aantrillen en dan stoeptegels helemaal niet zo gek. Die tegels zorgen voor de drukverdeling en bieden wat stabiliteit. Wat er dan nog bovenop moet zou ik dun houden. Leem zou kunnen, laminaat krijg je niet strak denk ik. Misschien gewoon een mooie klinker kiezen ipv tegels?
Plaats reactie