finoven in nieuwbouw ipv warmtepomp

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bakkie
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 aug 2018, 13:32

finoven in nieuwbouw ipv warmtepomp

Bericht door Bakkie »

Goeden dag,

Al diversen topics gelezen op dit forum maar wil toch nog een beroep doen op jullie kennis en ervaring.

Wij gaan een nieuwbouw huis laten bouwen met een WTW installatie en hoge rc waardes (plus rietenkap).
Daar dit een gasloos huis word staan we voor een aantal keuzes mbt verwarming en tapwater opties.
gezin grote : 5 waarvan een aantal lang douche fanaten.

130m2 woon opervlakte beneden die word voorzien van vloerverwarming.
boven geen vloerverwarming muv badkamer ( wel + elec radiator)
Verder komen er 16 pv panelen.
Een zonne boiler willen we niet op de rietenkap en de afstand tot schuur zou een te grote afstand worden qua warmte verlies ( is ons verteld)

We denken aan een finoven gekoppeld aan de VV / buffervat , plus daarbij een voorziening voor tapwater zijnde warmteboiler incl elektrisch element.
plus evt infrarood panelen als backup

Nu probeert onze installateur ons natuurlijk nog een warmtepomp te slijten maar we denken dat dit een dubbele investering is....


Nu de daadwerkelijke vraag:

we twijfelen tussen de volgende opties qua accumulerende kachel :

Finoven van tichel met w.w.
finoven rocket van vuur en leem
andere optie ...berg ?,....

Tussen de verschillende aanbieders zit behoorlijk wat prijsverschil waarbij we qua capaciteit en rendement zoveel mogelijk een gelijk veld hebben gehouden als vergelijk.

maw hebben jullie advies en waar moeten we nog meer op letten ?. of moeten we toch een (kleine) warmte pomp als backup aanhouden,..... etc

jullie mening / advies word gewaardeerd.


mvg
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: finoven in nieuwbouw ipv warmtepomp

Bericht door Geertje »

Dag Bakkie,

Echtgenoot en ik zijn bezig met ongeveer dezelfde zoektocht. Wij zijn maar met twee en tamelijk bescheiden douchers. Anderzijds willen we zo af en toe ook wel eens een heet bad nemen, na een dag buiten werken in de kou.

Wat voor isolatienorm houd je aan? Ons huis is ontworpen met dak Rc 8,5, muren 6, vloer 5 (hoewel volgens mij de Rc van de vloer iets hoger uitvalt). Wij kiezen alleen voor een accumulerende kachel, vooralsnog geen warmtepomp. De kachel wordt geplaatst tussen de woonkamer, de keuken en de badkamer. Slaapkamer, hal en bijkeuken worden niet verwarmd (denk dat die voldoende op temperatuur blijven door warmteverspreiding dóór het huis).

Ik twijfel ook of vloerverwarming nodig is, maar denk dat het sterk afhangt van de vloerafwerking. In ons vorige huis hadden we gewoon een goed geïsoleerde betonvloer (maar bij lange na geen Rc 5) op zand. In de woonkamer zat ik heerlijk op de eiken afwerkvloer en miste ik geen vloerverwarming. Maar in de keuken hadden we wel vloerverwarming onder de tegels. Mogelijk willen we in het nieuwe huis overal tegels of iets dergelijks, in verband met schoonhouden en huisdieren. Dan is vloerverwarming wel comfortabel.

Een vergelijkbaar huis als het onze van dezelfde architect heeft het minimaal twee jaar zonder verwarming gedaan, met enkel een infraroodpaneel boven de keukentafel (zie grijzemassa.blogspot.com). Ik weet niet hoe ze dat nu nog doen, de bewoner houdt zijn blog niet meer bij. Ik ben er najaar 2017 langs geweest en moet zeggen dat ik het er niet echt comfortabel vond (17 graden). Maar met een accumulerende kachel moet het dan m.i. zeker lukken om een aangename temperatuur te handhaven.

Warm water is een ander verhaal en daar zijn wij ook nog aan het zoeken.

Heb je deze draadjes ook gezien? http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=6875
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=6482
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: finoven in nieuwbouw ipv warmtepomp

Bericht door Lieve »

Al diversen topics gelezen op dit forum maar wil toch nog een beroep doen op jullie kennis en ervaring.

Heb je ook al iets gelezen over consuminderen??
Wat je hier voorstelt is nog, nog, +
Het gaat helemaal niet over een kleinere voetafdruk, maar over hoe krijg ik meer financiering.
Slophoos
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 feb 2017, 09:58

Re: finoven in nieuwbouw ipv warmtepomp

Bericht door Slophoos »

Hoi Bakkie,

Wij zijn met iets soortgelijks bezig en hebben voor dezelfde vragen gestaan. Ik ben het met je eens dat de warmtepomp dubbelop is. Is naar mijn bescheiden mening sowieso een overhyped instrument om je epc te verbeteren. Het nadeel van een warmtepomp is ook dat het in de praktijk vaak veel meer elektriciteit gebruikt dan voorspeld.

Daarom lijkt een massakachel me dus een prima idee, wij gaan dat ook als verwarming gebruiken. De vraag is dan alleen waarom je de warmte van de finoven via je vloerverwarming wil verspreiden? Je zegt dat je al wtw (ventilatie neem ik aan) gaat aanleggen, in theorie zou je daarmee de warmte van je finoven dus al door het hele huis gaan verspreiden. Als je je vloer goed isoleert zijn koude voeten ook geen probleem...

Wij waren in eerste instantie ook van plan om de warmte van de finoven op te vangen in een buffervat, maar dat werd hier sterk afgeraden vanwege warmteverlies en meer kans op technische problemen. Daarom hebben we er voor gekozen om de massakachel (zelfbouw rocket) in de woonkamer te zetten en de wtw moet dan de warmte gaan verspreiden door het huis. Omdat we alles zelf bouwen duurt het helaas nog wel een tijdje voor alles af is, dus kan nog geen ervaringen delen over hoe het in de praktijk werkt...

Wat het water betreft; omdat we geen gas hebben gaan we dat met een elektrische boiler verwarmen. We gaan wel een douche wtw installeren, ik zou zeker aanraden om dat ook te doen. Met een simpel systeem en relatief lage kosten kun je daarmee zo'n 50% van je warmte terugwinnen.

16 pv panelen is trouwens wel echt heel erg veel. Als dat echt is wat je verbruikt zou ik inderdaad als eerste je verbruik eens onder de loep nemen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: finoven in nieuwbouw ipv warmtepomp

Bericht door Pietje »

Een zonnecollector is kennelijk een ondergewaardeerd item, dat voor het uiterlijk van het huis opeens geen plaats mag krijgen.

In de zomer kun je douchen met een oppervlak van een kwart vierkante meter per persoon, dus als je 2m2 collector hebt krijgen je kinderen het bijna niet op. Financieel komen deze dingen met de huidige lage energieprijs bijna niet uit, maar energetisch gezien zijn ze heel waardevol (hoge EROEI). En als de energieprijs wel een keer gaat stijgen, heb je tenminste een half jaar per jaar genoeg warm water. Bijna gratis.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie