Wat is een circulatieretour?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

Wat is een circulatieretour?

Bericht door appelblauwzeegroen »

Ik kwam dit tegen:
https://www.oeg.net/circulatieretour-1-516002900
Wat is het en heb ik dit nodig voor het installeren van een buffervat met RVS-hygiënespiraal?
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Wat is een circulatieretour?

Bericht door guus »

Je hebt dit alleen nodig als je het sanitair warm water met een pomp laat circuleren door het huis.
Dat wordt meestal gebruikt als je een grote afstand tussen de boiler en het laatste tappunt hebt,
dan ga je van het laatste tappunt met een dunnere buis terug naar de boiler waar een pompje in zit die het water rond stuurt.

Op sommige boilers zit een circulatie aansluiting bijna bovenin , maar als je een spiraal hebt kun je dat t stuk gebruiken zodat je niet de complete spiraal hoeft te laten circuleren.
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wat is een circulatieretour?

Bericht door JantjeV8 »

En is dan de achterliggende gedacht om direct warm water op alle punten te hebben, of heeft dat nog een legionella functie of iets dergelijks?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Wat is een circulatieretour?

Bericht door LeaD »

In een hotel is het wel tof om onmiddellijk warm water te hebben in elke kamer, afstanden tot de boiler kunnen aanzienlijk zijn.
Ook in rusthuizen wordt dit toegepast.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

Re: Wat is een circulatieretour?

Bericht door appelblauwzeegroen »

Aha, dus het principe is dat door dat pompje en de circulaire waterleiding het water altijd stroomt, en als er niemand iets gebruikt dan gaat het gewoon terug. Zo blijft de hele warmwaterleiding eigenlijk warm. Ik snap alleen niet waarom daar dan een speciaal ding voor nodig is. Het is toch eigenlijk gewoon een T-stuk? En waarom moet je niet de spiraal meenemen in de circulatie? Als je dat niet doet wordt het water toch langzaam koud? Of gaat het er alleen maar om dat vanwege het pompje het water ook sneller stroomt bij warmwatergebruik?
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Wat is een circulatieretour?

Bericht door guus »

Als je de gehele spiraal mee laat circuleren dan gebruik je meer energie dan nodig is om de ringleiding warm te houden.
Ik heb in de boiler op een 10 centimeter van boven een circulatie aansluiting zitten hier zit de pomp op aangesloten die het hete water rondpompt.
De pomp draait niet constant 's nachts staat hij uit en overdag draait hij op temperatuur verschil tussen de boiler en het verste tappunt.
Daardoor hoeft de boiler niet zo vaak op te warmen , het verlies is minimaal en overdag heb je snel warm water.
Tussen de boiler en het verste tappunt zit ongeveer 25 meter Als iemand het pompje uit trekt merk je dat vrij snel....
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

Re: Wat is een circulatieretour?

Bericht door appelblauwzeegroen »

Bedankt voor de uitleg. Ik begrijp het principe nu, maar hiervoor moet je dus wel je leidingen isoleren, anders zijn ze zo koud. Allemaal prima zolang het pompje draait, maar als hij uitvalt heb je kans op vermenigvuldiging van legionella.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Wat is een circulatieretour?

Bericht door Ramon »

hiervoor moet je dus wel je leidingen isoleren
Niet alleen daarvoor hoor...
Allemaal prima zolang het pompje draait, maar als hij uitvalt heb je kans op vermenigvuldiging van legionella.
Een gewone leiding koelt toch ook gewoon af?
appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

Re: Wat is een circulatieretour?

Bericht door appelblauwzeegroen »

Ik dacht dat je waterleidingen niet mocht isoleren i.v.m. legionella? Een gewone leiding zeker niet, omdat het water daarin vaak stilstaat. Bij stromend water is er geen risico, vandaar mijn opmerking. Ik vraag me af hoe het nu precies zit met het isoleren van leidingen en legionella.
Plaats reactie