Smal buffervat met hygiënespiraal

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

Smal buffervat met hygiënespiraal

Bericht door appelblauwzeegroen »

Ik ben op zoek naar een buffervat met drinkwaterspiraal met een diameter (inclusief isolatie) van niet meer dan 65 cm, liefst nog iets smaller.

Het geheel wordt aangesloten op een zonneboiler en pelletkachel en dient voor verwarming van een niet al te groot huis en er moet mee gedoucht kunnen worden i.c.m. een douche-WTW-installatie. Ik dacht aan iets van 300 liter.

De meeste vaten die ik kan vinden op het internet zijn echter 70 of 80 cm breed. Weet iemand een hygiënevat met een kleinere diameter?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Smal buffervat met hygiënespiraal

Bericht door Paul Joosten »

Heb even gezocht op pufferspeicher 65 cm en vond o.a. deze.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

Re: Smal buffervat met hygiënespiraal

Bericht door appelblauwzeegroen »

Bedankt, maar dat is exclusief isolatie ;)

Is het eigenlijk mogelijk om het buffervat in een soort inbouwkast te plaatsen? Ik heb een 60 cm diepe inbouwkast. Wordt het vat breder dan dat dan kan ik wel een stukje van de achtermuur uitfrezen. In ieder geval komt het vat volledig tegen de muur aan te staan.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Smal buffervat met hygiënespiraal

Bericht door kockie »

Ja, dat kan.... Heb er ervaring mee.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

Re: Smal buffervat met hygiënespiraal

Bericht door appelblauwzeegroen »

Ok, mooi! Ik heb er inmiddels een gevonden van OEG:
diameter 61 cm incl. isolatie (energielabel A+ zelfs)
300 liter
https://www.oeg.net/drinkwaterboiler-oe ... -516008294
(details hier)

(Ik vond er ook nog een van Econo, maar dat is gewoon een doorverkoper van OEG zo te zien, zie https://www.econo.nl/info/pdf/econo-boi ... uffers.pdf.)

Ik heb eigenlijk twee plaatsen om het buffervat te plaatsen. De nauwe ruimte is beneden en is wat toegang tot leidingen betreft wat gemakkelijker. De andere plek is op de eerste verdieping en is wat minder makkelijk voor leidingen toegankelijk. Bovendien moet ik het vat dan de trap op zien te krijgen. Maar de plek zelf is wel ruimer.

Wat zijn overwegingen voor het kiezen van de plaats van je buffervat? Maakt het uit, boven of beneden? Kan ik maar beter gaan voor de plek waar de leidingen overal het kortste zijn? Of beter maar boven plaatsen waar meer ruimte is voor misschien zelfs een 500 liter vat of meer? Ideeën welkom!
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Smal buffervat met hygiënespiraal

Bericht door benthuis »

als je het vat te klein kiest is hij te snel vol....
dit overkomt mij persoonlijk te snel met mn 300 liter vat aan zonnepanelen en hout cv
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Smal buffervat met hygiënespiraal

Bericht door Ruuben »

Ik zou kiezen voor een plek waarbij de leidingen het kortst zijn.
Stel je zet hem in die kast boven; wordt het dan een industriële leidingnet door woonvertrekken?
Ik denk dat je de buffer wel naar boven krijgt met wat duwen en trekken. Als je trap het houdt, hij is rond de 100 kg afhankelijk van de spiralen. En anders wat uitgeven aan een verrijker of mobiele kraan.
Maar realiseer je je dat de aansluitingen aan beide kanten zitten? Dus 180 graden tov elkaar? Je hebt wel werkruimte rondom nodig.
Ik denk dat de kast een moeilijk verhaal wordt
appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

Re: Smal buffervat met hygiënespiraal

Bericht door appelblauwzeegroen »

Ik weet inderdaad niet of ik aan 300 liter wel genoeg heb. In ieder geval kan het vrijwel nooit teveel zijn, zolang je vloer het aankan. Ik heb houten vloeren dus ik moet wel zorgen dat de vloer het vat kan dragen. Boven, bij de grotere ruimte (ook een soort inbouwkast), zit vlak onder de houten draagbalken een betonnen vloer met draagmuur ernaast, dus gewicht daarop zal geen problemen opleveren. Ik denk dat dat dan toch de beste optie is.

Ik kan in principe alle leidingen wel wegwerken. Tussen de vloer en het plafond kun je een hoop kabels kwijt (voordeel van houten vloeren). Het is alleen wel wat werk want je moet de houten vloer deels openbreken. Haha, nee geen industriële bedoening hier, past niet in mijn interieurstijl ;).

De trap zal zo'n leeg vat toch zeker wel houden? Laat het 150kg zijn, dat is evenveel als een zwaarlijvig persoon. Het gaat mij vooral om de breedte van de trap. Ik denk dat hij wel treetje voor treetje omhoog zou kunnen. De breedte van de trap is zo'n 80-85 cm en dat is mét het demonteren van de trapleuningen.

In ieder geval moet het met die OEG van 61 cm diameter allemaal zeker lukken. Groter dan 300 liter lijkt me even teveel gedoe. Sjouwen naar boven niet alleen, maar ook de installatie in een tamelijk nauwe ruimte. En ik kan altijd nog op de plek beneden een tweede vat installeren. (Hoe je die dan weer moet koppelen aan je eerste vat in cascadeopstelling is weer een discussie voor een ander topic.)

De aansluitingen zitten inderdaad aan twee kanten bij de OEG. Er bestaan ook vaten die de aansluitingen 90 graden ten opzichte van elkaar hebben. Bij OEG kun je wel voor zulke vaten kiezen, maar dan moet je een vat-op-maat laten maken. Dat is waarschijnlijk duurder en je krijgt dan de demonteerbare isolatie die niet energielabel A+ heeft (wel weer handig met vervoeren). De normale isolatie wordt onder druk in de voering geperst (is ook te zien in een reclamefilmpje van OEG).

Het is best wel een puzzel om de meest geschikte leidingloop te bepalen in huis. Bovendien wil ik ook nog op termijn gaan koelen als ik daarvoor een goede warmtepomp kan vinden (zie mijn andere topic: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=7085). Ik zal eens proberen om een schema te maken waar alles in samenkomt voor jullie om feedback op te geven :)
appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

Re: Smal buffervat met hygiënespiraal

Bericht door appelblauwzeegroen »

Oké, stukje bij beetje kom ik erachter waar mijn vat allemaal aan moet voldoen. Ik zit alleen nog met de aansluitingen. Het vat komt in een hoek te staan en zoals gezegd heeft die smalle OEG de aansluitingen op 180 graden zitten. Volgens mij is dat in mijn geval dus echt onhandig. Heeft er iemand misschien tips waarmee het misschien toch zou lukken? Zo'n vat is rond, dus kun je er misschien wel een beetje achter komen? Aan de andere kant lijkt het me niet echt handig als je er niet goed bij kunt. Anders aansluitingen voor-monteren en het hoekje om laten komen?

Anders is de TWL KER-2 Hygiene Kombi-Speicher 90° misschien iets. Naast 90°-aansluitingen zitten de drinkwateraansluitingen bovenaan, wat ook best handig is. Het enige is dat dit type er alleen vanaf 500 liter is. Met isolatie type B heeft deze een diameter van 89 cm. Eigenlijk een beetje teveel, alhoewel het wel zou passen, maar dan moet ik een muurtje wegbreken.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Smal buffervat met hygiënespiraal

Bericht door Ruuben »

Heb je de aansluitingen aan de achterkant echt nodig? Maar je kan de water en druk dichtheid niet goed testen van tevoren.

De regel is toch wel dat je overal ten alle tijden bij moet kunnen. En je hebt gewoon werkruimte nodig. Een muurtje wegbreken is wel een forse ingreep met terugbouwen en afwerken. Maar misschien de uiteindelijke functionaliteit ten goede. Ik zou zeker voor de 500 gaan met werkruimte rondom, je kunt hem met de 90 graden aansluiting natuurlijk lekker strak erin zetten.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Smal buffervat met hygiënespiraal

Bericht door Paul Joosten »

Mijn vat heeft ook aan twee kanten aansluitingen maar in mijn geval kon ik volstaan met alleen die aan één kant. Aan de achterkant is dus alles afgedopt. Zou dat bij jou ook niet kunnen? Zo niet: kan je dan niet voordat je het buffervat op zijn plaats zet alvast wat stukken leiding monteren en die bovenlangs naar de 'goede' kant halen?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

Re: Smal buffervat met hygiënespiraal

Bericht door appelblauwzeegroen »

Ruuben schreef: 30 jun 2019, 16:27 Heb je de aansluitingen aan de achterkant echt nodig? Maar je kan de water en druk dichtheid niet goed testen van tevoren.
Ja, de OEG heeft de drinkwater-hygiënespiraal en het verwarmingselement aan de ene kant en de rest (vrije openingen en gewone warmtewisselaars) aan de andere kant (zie plaatje onderaan).
Ruuben schreef: 30 jun 2019, 16:27 De regel is toch wel dat je overal ten alle tijden bij moet kunnen. En je hebt gewoon werkruimte nodig. Een muurtje wegbreken is wel een forse ingreep met terugbouwen en afwerken. Maar misschien de uiteindelijke functionaliteit ten goede. Ik zou zeker voor de 500 gaan met werkruimte rondom, je kunt hem met de 90 graden aansluiting natuurlijk lekker strak erin zetten.
Dat is zeker waar allemaal. Een andere mogelijkheid zou nog zijn om een vat op maat te laten maken: OEG biedt die mogelijkheid. Je kunt dan precies opgeven wat je nodig hebt. Bij TWL kan dat trouwens ook (alleen ze leveren niet aan particulieren). Het enige is dat je dan geen isolatie meer kunt krijgen van PU-hardschuim en dan heb je geen isolatie met energielabel A+, maar iets van C. En dat zal stukken duurder zijn dan een standaard vat, lijkt mij.
Paul Joosten schreef: 01 jul 2019, 10:35 Mijn vat heeft ook aan twee kanten aansluitingen maar in mijn geval kon ik volstaan met alleen die aan één kant. Aan de achterkant is dus alles afgedopt. Zou dat bij jou ook niet kunnen? Zo niet: kan je dan niet voordat je het buffervat op zijn plaats zet alvast wat stukken leiding monteren en die bovenlangs naar de 'goede' kant halen?
Ik heb dus echt beide kanten nodig. Maar ik wil sowieso een dun muurtje wegbreken en mogelijk kan ik de muur vervangen door een hoge houten kast. die kan ik dan wegschuiven als er iets met de buffertank moet gebeuren. En mogelijk kan ik 'm met de 180 graden aansluitingen een beetje gedraaid 'schuin' zetten, zodat je er misschien toch een beetje bij kunt aan beide zijden.

Afbeelding
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Smal buffervat met hygiënespiraal

Bericht door Ruuben »

Welke keuze heb je gemaakt? Hoe gaat het met de technische inpassing?
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: Smal buffervat met hygiënespiraal

Bericht door gergeurtjens »

hallo

zou je me kunnen vertellen op welk nummer je welke leiding hebt aan gesloten aangezien ik hetzelfde buffervat heb aangesloten op zonnepanelen en pelletkachel CV maar met problemen, zie mijn mail gisteren op deze side

groet Ger
Plaats reactie