Thermostaat gestuurde houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bort0
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2019, 17:50

Thermostaat gestuurde houtkachel

Bericht door Bort0 »

Ik bezit een vermont vigilant houtkachel
Deze heeft een thermostaat aan de zijkant
Met een bimetaalnwordt er een klep op de luchtinlaat geregeld wat perfect werkt.
Bij het naar bed gaan gooi ik hem helemaal vol en hij brandt op dezelfde wijze door.

Dit wil ik nu ook toepassen op mijn hark houtkachel op de cv
Hierbij maak ik dan een regelklep op de centrale inlaat die aangesloten is op de buitelucht
Dan moet ik een regeling hebben die je aansluit op de uitlaat van het warme water van de kachel.
Die stel ik in op 55 graden
Dat betekend dat als ik de kachel aanmaak hij volop lucht krijgt en snel start.
Zodra het water 55 graden is sluit langzaam de inlaat klep gedeeltelijk en tempert het vuur.
Ik weet dat die kleppen met een kettingkje er zijn maar kan ze nergens vinden.
Wie helpt mij

Overigens loopt mijn cv leiding eerst naar boven
De kachel zit in een apart circuit met een warmtewisselaar nasr de vloerverwarming.
Bij het opstarten staat alles uit.
Door natuurlijke stroming in het primaire circuit schakelt de pomp pas in als de thermostaat boven 60 graden ziet.
Pas dan gasn we asn de vloerverwarming leveren. Uitermate simpel, veilig, betrouwbaar en goedkoop.
Mijn vloerverwarming is dus tevens mijn buffer.
Wie kan mij helpen aan leveranciers van deze kleppen.

Ben overigens ook van het gas af.
Heb de gas cv en een klein gaskacheltje omgebouwd naar lpg.
Met ern snelkoppeling sluit ik zo de gasfles van 27 kilo aan.
Heb afgelopen seizoen in totaal 3 flessen gas verbruikt a 16,50 euro per vulling.
Daar wil,ik ook vanaf vandaar de thermostaat in de houtkachel.
Toch is het een goed gevoel dat mocht er iets fout gaan ik altijd nog op gas kan stoken zonder al die vaste ladten.
En lpg is zelfs nog goedkoper all in dan aardgas
In de keuken een 10 liter boiler en voor de douche een doorstroom en klaar is het.
Met 15 kw aan zonnepanelen hou ik de hele tent gaande ondanks een matig geisoleerde woning.
Bert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Thermostaat gestuurde houtkachel

Bericht door kockie »

en nu graag het ecologische gedeelte....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Thermostaat gestuurde houtkachel

Bericht door JantjeV8 »

Bort0 schreef: 25 apr 2019, 18:11 Zodra het water 55 graden is sluit langzaam de inlaat klep gedeeltelijk en tempert het vuur.
Hmm, dit is niet wat je graag wilt.. Je hebt nog niet veel op dit forum rond gesnuffeld. :idea:
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Thermostaat gestuurde houtkachel

Bericht door pelletpower »

Ja dat was ook mijn gedachte. Toch zijn er een aantal kachels die zo werken. Beetje ouderwets. OEG verkoopt ze nog wel geloof ik.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Thermostaat gestuurde houtkachel

Bericht door jwardenier »

De altech heeft een zuurstof geregelde inlaat ,ook de nieuwste jotel heeft een bi metaal geregelde zuurstof inlaat .
De bedoeling hierin is dat je een goed vuur stookt ,daarna het gloei bed minder zuurstof geeft om zo langer een warmte benutting te hebben .
Of dit gaat werken met een volgeladen vulling waarmee je de nacht door wil betwijfel ik , ik heb het idee dat je voor veel onvolledig verbrande rook gaat zorgen
Je zou beter tijdens de verbranding de warmte opslaan in b v steen om dan na de stook deze als accu te gebruiken .
Plaats reactie