Houtvergasser toepassen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tombix
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 apr 2019, 18:00

Houtvergasser toepassen

Bericht door tombix »

Hallo Allen,


Zoals ik al aangegeven had in mijn voorstel bericht zou ik nog een topic openen over mijn houtvergasser Attack SLX 55 en het werkbaar maken in de huidige situatie.

Heb al veel gelezen op het forum over houtvergassers echter zit ik met net een andere opbouw dan wat ik gelezen en gezien heb.

Bijgevoegd dan ook een schets van hoe ik het nu bedacht heb.


Bestaande installatie:


Hygiëne boiler (1000L) staat in de woning.

Op het onderste spiraal zitten de zonnecollectoren aangesloten.

Op de bovenste zit de pellet ketel om altijd warm water tot mijn beschikking te hebben om te kunnen douchen.

Dit alles is in gebruik voor de radiatoren (worden vervangen door vloerverwarming) en tapwater.


Nieuwe gedeelte:


De houtvergasser komt in een geïsoleerde schuur (5 meter) achter het huis te staan met een 2000Liter buffervat.

Het Expansievat wat daar getekend staat kon ik voor een mooi prijsje overnemen vandaar het kleine beetje overcapaciteit.

In de toekomst staat nog in de planning een tweede 2000liter erbij te plaatsen afhankelijk hoe dit stookt en hoelang ik ermee vooruit kan.



Mijn vraag aan de ervaren bouwers of het schema zoals bijgevoegd kan of dat het totaal anders (beter) zou moeten.

Het bestaande gedeelte wordt nu aangestuurd door een KSW (OEG) regelunit voor zonneboilers.

Ik moet nog even kijken hoe ik de transportpomp tussen de twee boilers aan de hand van de temperatuurverschillen moet laten draaien.
Bijlagen
schema hout cv.jpg
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtvergasser toepassen

Bericht door JantjeV8 »

Ik zie nergens keerkleppen in je schema om de tegenstroming te voorkomen.
Persoonlijk zou ik de vloerverwarming niet op de hygieneboiler aansluiten, maar op het buffer. Het is niet perse goed of fout.
Ik mis je noodkoeling op de verwarmingstoestellen.
tombix
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 apr 2019, 18:00

Re: Houtvergasser toepassen

Bericht door tombix »

Hallo Jantje,

Bedankt voor de reactie.

Waar moeten de keerkleppen moeten komen?
Aanvoerleiding heet water?

Wat is de reden van de vloerverwarming niet aan sluiten op de hygiëne boiler?

De noodkoeling van de houtvergasser zit intern.
Ben vergeten deze te tekenen.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtvergasser toepassen

Bericht door JantjeV8 »

Keerkleppen zijn nodig om de natuurlijk stroming tegen te gaan. Warmte zoekt altijd de koude op, ook op momenten dat je het niet wilt. Ik zou ze in de retouren zetten, ieder afzonderlijk circuit 1.

Vloerverwarming en hygieneboiler zijn 2 aparte zaken. Jij verwarmt je buffer, je buffer de HB en die weer de VV. Mijns inziens is dat 1 stap te veel met 1 stap te veel overdrachtsverliezen. Ik denk ook dat je HB op gezette tijden, het ritme van het gezin, vol geladen moet zijn. Het zou zonde zijn als dat ongelukkig beïnvloed wordt door de warmtevraag van de vv. Nu is 1000L best veel, dus als die op 70grC staat kun je wel een paar dagen onder de douche, maar het gevoel zegt me dat je dat beter uit elkaar kunt houden.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtvergasser toepassen

Bericht door LeaD »

Keerkleppen zijn nodig bij zeer slecht ontworpen installaties. :lol:
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtvergasser toepassen

Bericht door JantjeV8 »

Dan heb ik een zeer slecht ontworpen installatie die ondertussen 12 jaar probleemloos draait, en met heel basic componenten. Of komt nu de drukloos discussie weer??
Plaats reactie