Zonneboiler leiding en isolatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Zonneboiler leiding en isolatie

Bericht door Sandman79 »

Welk type leiding raden jullie aan voor een aanvoer en retour afstand van een 45-50 meter?
Zou uitgegloeid koperen buis op rol ene ok oplossing zijn? ook voor door een technische schacht (oude schoorsteen) 6 meter omhoog te leiden zonder mogelijkheid tot bevestiging? of is daar een normale buis beter geschikt voor?
Welke isolatie is goed? :)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Zonneboiler leiding en isolatie

Bericht door Ruuben »

Ik zou een frame maken dat je in je schoorsteen kan laten zakken, modulair. En daar alle leidingen en kabels prachtig in verwerken, dus op de grond prefab draagbare onderdelen van 75 cm bijvoorbeeld.

Of op de grond een frame in zijn geheel maken en in laten hijsen. De kosten vallen echt reuze mee. Je zou zelfs een kolom fundering staal kunnenlaten aanrukken. Sommige vrachtwagens met aangebouwde laadbak kan soms wel tot 18 meter reiken en kost 75-100 euro voor een uur.

Koperen leidingen met lekkere dikke hogere temperaturen isolatie
erin hangen. Wel de boel solderen IPV knelkoppelingen in je leidingkanaal,
Waar de vogels er bij kunnen speciale vogelkous overheen schuiven.
Als je onderdak plek hebt kun je overwegen een platenwisselaar te gebruiken en daarna met water en CV staal verder te gaan. Scheelt ook veel dure isolatie en Solar vloeistof. Rendement technisch vermoedelijk ook beter.

https://www.ebay.de/itm/Hochtemperatur- ... SwVq9cp9G-

Ribbelbuis is ongeschikt voor deze enorme afstand.
Zachtkoper is erg duur. Ik vind dat het minder prettig verwerken, nooit lekker rond aan de uiteinden, en kwetsbaar.
Alexander75
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2020, 15:23
Locatie: Utrecht

Re: Zonneboiler leiding en isolatie

Bericht door Alexander75 »

Ik haak even aan, want ik heb een soortgelijke vraag. We gaan de vloer isoleren met schuimbeton. Is schuimbeton een goot van 30x30cm een 30 cm onder de grond een oplossing? Ik wil de boiler en collector plaatsen op een tuinhuis.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Zonneboiler leiding en isolatie

Bericht door Ruuben »

Alexander75 schreef: 23 sep 2020, 15:27 Ik haak even aan, want ik heb een soortgelijke vraag. We gaan de vloer isoleren met schuimbeton. Is schuimbeton een goot van 30x30cm een 30 cm onder de grond een oplossing? Ik wil de boiler en collector plaatsen op een tuinhuis.
Open eigen draadje aub
Plaats reactie