Tapwater verwarmen met pv-panelen en stadsverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Leendert_S
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 apr 2019, 23:02

Tapwater verwarmen met pv-panelen en stadsverwarming

Bericht door Leendert_S »

Hallo, mijn huis is aangesloten op stadsverwarming en daarnaast ik heb een vrij grote installatie zonnepanelen van 6.1kWp. Nu zou ik graag een buffervat wllen installaren die het Tap water voorverwarmt met behulp van mijn PV panelen overdag. Uiteraard wil ik daarnaast dat mijn stadswarmte bij springt op minder zonnige dagen om zo het water in het vat op temperatuur te houden.

Heeft iemand van jullie ervaring met een dergelijk systeem? Ik kan er weinig voorbeelden van vinden.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Tapwater verwarmen met pv-panelen en stadsverwarming

Bericht door fireblade »

Hoe krijg je het warm tapwater binnen, wordt het koude water door een warmtewisselaar gestuurd en dus door het cv water opgewarmd of krijg je rechtstreeks warm water binnen, je hebt dan 2 watermeters, zowel warm als koud water.
Leendert_S
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 apr 2019, 23:02

Re: Tapwater verwarmen met pv-panelen en stadsverwarming

Bericht door Leendert_S »

We krijgen het water direct warm binnen
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Tapwater verwarmen met pv-panelen en stadsverwarming

Bericht door Paul Joosten »

Waarom wil je het dan nog verwarmen? Misschien moet je even wat duidelijker uitleggen wat de huidige situatie is, wat je daar precies aan zou willen veranderen en welk doel je daarmee zou willen bereiken.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Tapwater verwarmen met pv-panelen en stadsverwarming

Bericht door Ruuben »

Een buffer op temperatuur willen houden met stadsverwarming is enorme energie verspillen. Ik ben benieuwd naar je wens hiervoor

Ik vermoed dat je niet aan je warmwatervoorziening mag knutselen. Dus op basis van je buffer temperatuur met aanleg thermostaat een driewegklep het water rechtstreeks in je sanitair circuit leiden.
Maar Als je dit zelf technisch niet beheerst kun je beter wat hulp inschakelen.

Misschien heeft hij wel een zonneboiler keur. Dan kun je het water door je hygiëne spiraal rechtstreeks erdoorheen sturen aan de koudwater zijde. Uiteraard een inlaat combinatie toepassen op je buffer. Wel de temperatuur terugmengen naar 65 graden dan. Aanlegthermostast voor de nood koeling, naast je ketel beveiliging set.
Een verwarmingselement in de buffer schroeven en klaar. Leuk project.

Hoeveel kg buffer kun je kwijt? Groter is beter.

Er is wel eerder over geschreven met dergelijke toepassingen hier.
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Tapwater verwarmen met pv-panelen en stadsverwarming

Bericht door dormos »

Als je warm water wilt maken mbv PV dan zou ik gewoon een electrische boiler ophangen en die door gewoon koud water laten vullen.

Je kunt eventueel werken met een thermostaat en een driewegklep om er voor te zorgen dat wanneer de boiler een te lage temperatuur heeft je overschakelt op warm water van de stadsverwarming.

Maar hoe ga je bepalen dat het geen zonnige dag is, en de boiler dus niet op mag warmen?

Groet,

Hans
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Tapwater verwarmen met pv-panelen en stadsverwarming

Bericht door fireblade »

wat is de afstand tussen het vat en de meetunit v/d stadsverwarming? Als je al warm water binnenkrijgt is het zinloos om dat op deze manier het verbruik van warm water te verminderen. Wanneer laat je je boiler opwarmen, dit is niet te voorspellen wat de opbrengst van de panelen zullen zijn. In de winter al helemaal niet, dan ben je toch weer afhankelijk van je stadsverwarming. Je gaat een hoop kosten maken om enkele m3 warm waterverbruik uit te sparen.....door dit via pv op te warmen.
Leendert_S
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 apr 2019, 23:02

Re: Tapwater verwarmen met pv-panelen en stadsverwarming

Bericht door Leendert_S »

Dank voor de reacties! De huidige situatie is nu dat ik dus gewoon de stadswarmte heb die warmte levert voor zowel tapwater als verwarming.
Maar het is natuurlijk zo dat er overdag veel stroom wordt opgewekt wanneer wij meestal aan het werk zijn en die stroom wordt nu allemaal teruggeleverd aan het net.

Ik zou graag die stroom dus willen gebruiken om eerst water op te warmen die ik savonds bijvoorbeld weer kan gebruiken en daar zoek ik dus een systeem voor waarbij de stadswarmte eventueel kan inspringen als er niet voldoende temperatuur is bereikt. Maar tot nu toe heb ik niet echt voorbeelden gevonden van zulke projecten. Het voorstel van ruuuben klinkt wel een beetje als wat ik in gedachten heb. Is dat samen te stellen van bestaande componenten? Ik heb genoeg ruimte voor een groot buffervat in huis
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Tapwater verwarmen met pv-panelen en stadsverwarming

Bericht door Ruuben »

Wat bedoel je met bestaande componenten?

Alles is te koop.
Om beetje mee te denken; wat is het merk type van je warmtewisselaar van je stadsverwarming? Als je warmwater sanitair kan aanvoeren in de koude leiding van je stadsverwarming wordt het een eenvoudig verhaal.
Je buffer zou ik louter gebruiken al opwarmvat voor je electra. En niet het vat naverwarmen. Dat zou dan via de CV kant moeten lijkt me. En anders via een driewegklep in je CV circuit via platenwisselaar je sanitair water naverwarmen. Allemaal wel kostbaar om te maken. Hoeveel mensen wonen er ?
Maar alles is mogelijk. Leuk project.
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Tapwater verwarmen met pv-panelen en stadsverwarming

Bericht door dormos »

Misschien handig om te weten hoe "stadsverwarming " bij jou werkt.

Ik ken een versie waarbij zowel warm CV water als warm tapwater bij de meterkast het huis binnenkomen. In de zelfde gemeente ken ik iemand die alleen warm CV water binnenkrijgt, en waarbij met CV water een grote boiler verwarmd wordt.
Wat heb jij?

Hoe ga je zorgen dat tapwater alleen door PV opgewarmd wordt? Als je het verwarmen van water electrisch gaat doen, hoe wil je dan zorgen dat dat alleen gebeurt als er een overschot van PV is? Je PV systeem hangt gewoon aan je 230V huisinstallatie, en je "boiler" ook. Ik ken nog geen regeling die er voor zorgt dat een boiler alleen opwarmt als je een stroom overschot hebt.

Wellicht een simplele oplossing: Gewone boiler ophangen, aangesloten op je 230V. In de aansluiting neem je een relais op. Op je dak leg je een extra, klein, PV paneeltje dat bv 12V op wekt. Dit paneeltje zorgt ervoor dat het relais schakelt waardoor de boiler alleen aan gaat als de zon schijnt.
Op het boilervat monteer je een aanlegthermostaat, en je monteert een driewegklep. Op deze drieweg klep monteer je de aanvoer vanuit je boiler en de aanvoer vanuit je "stadsverwarming".

Is het water in de elektrische boiler warm genoeg dan laat je de driewegklep zo schakelen dat je warme water uit je e-boiler komt, en is dat niet het geval dan gebruik je warm water van je stadsverwarming.


Groet,

Hans
Plaats reactie