Vraag welke ervaringen jij hebt met je Heimeier Mixventiel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Vraag welke ervaringen jij hebt met je Heimeier Mixventiel

Bericht door Atlas »

@ Bonkelaar.

Ik heb uit je stukken begrepen dat je met een Heimeier mengventiel werkt, deze;
http://www.heimeier.com/nl/PDF/Info_dutch/3.1-lq.pdf

Lezend op de site zie ik dat deze instelbaar zou zijn van 2-120 c.
Klopt dat inderdaad?
Ik ben op zoek naar een ander goed mengventiel voor mijn Hout-cv kachel. Ik heb er nu een mengventiel in zitten met een regelbare thermostaat van 30-70 c.
Doordat er in de retour een keerklep geplaatst is en er daardoor wat minder koud water naar mijn huidige mengventiel doorgelaten werd, ben ik er per ongeluk achter gekomen dat mijn kachel ook nog erg goed werkt wanneer de toevoer temperatuur naar de kachel toe ca 75-80 c. is.

Dit nu heeft een heel goede uitwerking op mijn verbrandingsgas-temperatuur. Daar ben ik al een keer vaker achter gekomen. Vandaar dat ik opteer voor deze qua temperatuur hoger instelbare mixer dan die ik nu heb.
Mocht de temperatuur van ca 80 c. inloop in de kachel te hoog zijn dan wil ik hem ook weer terug kunnen zetten naar een lagere temperatuur.

Is dat allemaal mogelijk is nu mijn vraag. En kun je vertellen wat je ervaringen zijn met dit mengventiel.
Heb jij trouwens een 28 mm of een lagere diameter doorsnede?
Heb begrepen dat jij er een hebt met een aanlegthermostaat?
En als laatste; wat koste die ongeveer.

Zou deze vragen allemaal direct aan Heimeier kunnen stellen maar ik hecht er waarde aan een ervaringsmening te horen.


Al vast bedank voor je eventuele medewerking.

han
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Vraag welke ervaringen jij hebt met je Heimeier Mixventiel

Bericht door bonkelaar »

Hallo Han,

Het is inderdaad het ventiel dat je laat zien. Er bestaan echter drieweg verdeelafsluiters en drieweg mengventielen. Ik heb van beide op de Heimeier site de technische beschrijving gelezen en volgens mij werken ze nagenoeg hetzelfde.
Die van mij is de verdeelafsluiter waarvan in de beschrijving staat dat hij temperatuur kan regelen in o.a. heaters en dergelijke.

De instelbaarheid komt naar mijn idee uit de thermostaatknop die je er op plaatst. het moet er een zijn met M30 x 1 schroefdraad, tamelijk standaard.
Ik heb een knop van Honeywell MNG, temperatuurbereik 20 tot 70 graden met afstandvoeler.
Met het ventiel en de voeler regel ik de retourwatertemperatuur. Het eventueel te koude retourwater wordt opgemengd met het warmere aanvoerwater uit de ketel.
zodat er altijd water met een minimum temperatuur van 65 graden de kachel in gaat. Er uit komt dan vanzelf warmer water, meestal ongeveer 80 graden.

De menger is niet altijd even precies. wordt het aanvoerwater warmer dan wordt de mengtemperatuur ook hoger ofschoon in de instelling niets is veranderd. Op zich niet verkeerd maar ook niet exact. Heb er echter geen probleem mee. Heb aan alle drie zijden van de menger een thermometer geplaatst zodat ik nauwkeurig kan zien hoe er gemengd wordt.

De maat is dacht ik DN 25, wartelmaat 1 1/4 duim. Past prima op mijn 28 mm leidingnet.

De thermostaatknop heeft een afstandvoeler die als insteek of als aanlegvoeler kan worden gebruikt. gewoon met een paar tyrips vastgetrokken en geisoleerd.

Prijs weet ik niet meer precies, ik dacht het ventiel ca 80 euro, de knop ca 60, er zijn internetverkopers die een prijslijst hanteren daar kun je kijken. Ik heb ze bij de plaatselijke loodgieter besteld, binnen 24 uur geleverd, dezelfde prijs, geen transportkosten.

Heb het ding nu meer dan 2 seizoenen in bedrijf en het is (nog) probleemloos. Had het ventiel eerst fout ingebouwd (stromingsrichting tegen de pijlen in) hetgeen een vibrerend geluid maakte in het leidingstelsel. Was echter snel opgelost, stond in de FAQ van Heimeier. Als (amateur) installateur maak je nu eenmaal fouten. Maar het maken en het herstellen van deze fouten kost niet veel en je bent weer een ervaring rijker.

Weet niet hoe je kachel verder opgebouwd is maar aan de meeste cv houtketels kun je de luchtklep automatisch regelen met de stookregelaar die je dan op een bepaalde watertemperatuur instelt. Dat is de eingenlijke regelaar voor de watertemperatuur. Het mengventiel is eigenlijk alleen om de retourwatertemperatuur op een minimum waarde te houden van zo'n 65 graden.
Vanzelfsprekend wordt daardoor de keteltemperatuur hoger, maar de stookregelaar smoort de luchttoevoer als de temperatuur te hoog oploopt en dat doet het mengventiel niet.
Je hebt naar mijn mening beide nodig.
Volgens mij is je oude ventiel prima voor zover je hem gebruikt waar hij voor is, nl. het ophogen van de retourwatertemperatuur. Ik weet niet hoe bij jouw kachel de luchttoevoer geregeld is.
Omdat het een gecombineerde kamerkachel is wordt er misschien van uit gegaan dat er (bijna) altijd iemand bij is om te regelen. De CV kachels staan meestal in een stookruimte en worden grotendeels alleen gelaten. Vandaar misschien de automatische regeling van de luchttoevoer.

Ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb uitgelegd.

groeten Jos
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Vraag welke ervaringen jij hebt met je Heimeier Mixventiel

Bericht door Atlas »

Dag Bonkelaar,

Erg bedankt voor je uitgebreide antwoord voor wat betreft het Heimeier ventiel/Mixer.
Jij schrijft dat je een Instelknop hebt die tot 70 c. maximaal gaat. Je weet dat mijn wens is een iets hogere ingangstemperatuur te krijgen zodat mijn kachel een nog wat betere verbranding gaat krijgen. Mijn argumenten daarvoor zie je hierboven beschreven.
Heb nog even kontakt gehad met Heimeier in Duitsland. Ze lieten me weten dat ze een knop hebben die ze speciaal voor de Franse markt hebben ontwikkeld maar die ze nu Europa breed gaan voeren. Deze heeft een instelbereik van 60-90c. Deze is dus precies wat ik nodig zou hebben.

Het probleem wat jij noemt
De menger is niet altijd even precies. wordt het aanvoerwater warmer dan wordt de mengtemperatuur ook hoger ofschoon in de instelling niets is veranderd. Op zich niet verkeerd maar ook niet exact
heb ik ook met mijn huidige menger. Ook dit kan ik exact meten met de temp. meters die ook ik rondom het mengventiel heb geplaatst. Aan de pomp lag het niet. Deze heeft n.l. 3 standen en op de laagste stand vertoont de temperatuur precies hetzelfde gedrag als op de hoogste stand. Aan de dikte van de leiding kan het ook niet liggen, ik heb net als jij 28 mm en 1" gebruikt. En dat voor maar een 12 KW vermogen waterzijdig van deze kachel.
Ik zelf denk dit probleem nu eindelijk gevonden te hebben. In de retour -en dat is in mijn geval een standleiding kon ik alleen maar een veerbelaste keerklep kwijt. Vanuit diezelfde retour moet, bij het opstoken van de kachel, er meer koudwater bijgemengd kunnen worden. Ik denk nu dat deze hoeveelheid door die veerbelaste terugslagklep wordt begrenst en dat er domweg te weinig retourwater bijgemengd wordt. Een andere verklaring kan ik er n.l. niet voor vinden. Wel vindt ik het raar dat het mengventiel (taca nova) consequent is; of nu laag (70c.) of hoge (79) ingangstemperatuur, het verschil in ingangstemp kachel en uitgangstemp kachel blijft ca 5 c.
Wat denk je wat in jou geval het probleem veroorzaakt? Terugslagkleppen? Ergens te nauwe doorgangen? Verschil in druk voor en net achter de pomp, dus dan ook in het mengventiel?

Nu ik de zaak toch los moet halen zet ik er een scharnierende terugslagklep in. Deze laat het water met hoegenaamd geen weerstand door. Nadeel is dan wel dat je ze alleen in een horizontale leiding kwijt kan. Bijgaand foto's van de kleppen.

groet, Han
Bijlagen
DSC08189jpg.JPG
DSC08187jpg.JPG
DSC08183jpg.JPG
Laatst gewijzigd door Atlas op 07 nov 2008, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Vraag welke ervaringen jij hebt met je Heimeier Mixventiel

Bericht door Atlas »

Nogmaals dag Bonkelaar,

Jij schrijft;
Weet niet hoe je kachel verder opgebouwd is maar aan de meeste cv houtketels kun je de luchtklep automatisch regelen met de stookregelaar
Mijn kachel heeft inderdaad een thermostatische luchtklep. De voeler hiervoor zit in een uitsparing van de watermantel van de kachel.
Deze heb ik er maar uitgehaald want hij ging akl dicht bij 50 en sloot helemaal zo rond de 60c. Deze komt er zeker weer in maar dan zo (de fabriek stuurt er eentje die instelbaar is tot 90c.) dat ie de luchttoevoer sluit bij zeg 80-85 c.
Ik hou niet zo van een smorende luchtinlaat vanwege roet en creosootvorming in de schoorsteen. En... het miljeu speelt ook nog mee.Geen knijpen dus bij een hout kachel. Die moet zijn verbranding optimaal hebben. Hij mag wat mij betreft de luchtinlaat wel sluiten maar dan alleen bij een calamiteit.
Bij jou werkt het geheel totaal anders; waarschijnlijk werk je ook nog met een lambda-sonde. Ook de uiteindelijk verbrandings- en vergassingstemperatuur ligt vele malen hoger. wat dat betreft is die van jouw vele malen geavanceerder. Heb bij een maatje van mij gezien hoe de schoorsteen en de roethoeveelheid was bij een dergelijke vergasser; Bijna teveel moeite om daarvoor de schoorsteenveger te moeten laten komen. (Maar ja die verzekering hé.)
Alhoewel dit voor een houtkachel niet te bereiken is wil ik wel een zo goed mogelijke verbranding. Dit regel ik dus met apperatuur en wat minder hout op het vuur. Smoren is uit den boze.
Het komt er dus op neer dat ik mijn temperatuur regel door het mixventiel. Met als zekerheden daarbovenop de thermostatische luchtinlaat (zie foto) een UPS (bij stroomuitval), een Buiskoeler (bij weigering mixventiel, valt in bij 85-90c.), een Thermostatische kookbeveiliging (valt in bij 95 c.) in samenhang met een overstortventiel en .........een zak soda (dooft de kachel direct).
Zoals -ik dacht dat jij het was- je moet zuinig zijn op je gezinsleden. Zij moeten kunnen vertrouwen op hetgeen er staat.
Bijlagen
Luchtklep.JPG
Plaats reactie