Gemiddeld vochtgehalte Nederlands stookhout

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Gemiddeld vochtgehalte Nederlands stookhout

Bericht door Dutch John »

Niet voor m'n stookhout, maar voor het autohout. Autohout om te vergassen bevat meer dan genoeg chemisch gebonden water voor het vergassingsproces. Het fysische water is dus niet gewenst. Ik kan het hout drogen in de boilerruimte tot een vochtpercentage van 10%.

Vraag is, als ik het van daaruit naar een open schuurtje breng voor opslag, neemt het dan weer water op tot een bepaald gemiddeld percentage? Ik sla het op en droog het in ademende papieren zakken.
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Gemiddeld vochtgehalte Nederlands stookhout

Bericht door Brit »

Dat vroeg ik me laatst ook af.

Het is te testen door een blok hout te wegen die ook extra gedroogt is, voor en nadat hij bv. 4 weken in de schuur heeft gelegen.
Ben er zelf nog niet aan toe gekomen om dat uit te proberen.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Gemiddeld vochtgehalte Nederlands stookhout

Bericht door willem »

D.J.

Als je het in je open schuurtje verder bewaard mag je er van uitgaan dat het dat het vochtpercentage weer toeneemd, en dan heb ik het niet over één week maar een wat langere tijd, denk aan +/- 15% vochtgehalte.
Jij praat over 10%, dus mag ik aannemen dat je een vochtmeter hebt. Zaag het eens doormidden en meet het daar ook eens, dan heb je waarschijnlijk een andere waarde.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Gemiddeld vochtgehalte Nederlands stookhout

Bericht door Atlas »

@ allen,

Zo'n vochtmeter; hoe ziet die eruit? is dat er een met 2 van die steeltjes en dan ca 2 cm uit elkaar?
Van die apparaten die stukadoors en andere bouwvakkers ook geb ruiken om b.v. het vochtpercentage in stucwerk te meten?

Hoe meet je trouwens dat percentage bij hout? De oppervlakte geeft wellicht een mindere waarde dan de binnenkant. Zaag je die open dan heb je denk ik ook geen goede waarde omdat er door de zaag-wrijving ook al vocht verdampt.

Han
Ps bedenk me nog dat met een bijl splijten de beste optie is om het vochtpercentage te meten binnen in het hout.
Ps 2: heeft iemand een dergelijk apparaatje te koop?
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Gemiddeld vochtgehalte Nederlands stookhout

Bericht door Leon »

Moet je eens op de site van conrad kijken.
Ze zijn niet zo verschrikkelijk duur.

Groet Leon
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Gemiddeld vochtgehalte Nederlands stookhout

Bericht door Dutch John »

Ik heb geen vochtmeter. Lijkt me ook niet werken, omdat je alleen de buitenkant kunt meten. Ik gebruik een iets omslachtiger, maar wel zeer nauwkeurige methode. Weeg een hoeveelheid hout. Zet het in een oven bij 200 graden, gedurende een aantal uren, totdat het gewicht niet meer afneemt. Weer wegen en rekenen, waarbij het nieuwe gewicht het uitgangspunt 0% fysiek water is. Het hout voelt overigens keihard aan als het uit de oven komt en "rinkelt". Maar als je het zo vasthoudt, dan bekruipt mij het gevoel dat het na verloop van weken/maanden weer vocht opneemt.

Je kunt tot ongeveer 270 graden ongestraft drogen, daarboven ontsnappen zowel chemisch gebonden water als vluchtige teren.
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Gemiddeld vochtgehalte Nederlands stookhout

Bericht door willem »

atlas schreef:@ allen,

Zo'n vochtmeter; hoe ziet die eruit? is dat er een met 2 van die steeltjes en dan ca 2 cm uit elkaar?
Van die apparaten die stukadoors en andere bouwvakkers ook geb ruiken om b.v. het vochtpercentage in stucwerk te meten?

Hoe meet je trouwens dat percentage bij hout? De oppervlakte geeft wellicht een mindere waarde dan de binnenkant. Zaag je die open dan heb je denk ik ook geen goede waarde omdat er door de zaag-wrijving ook al vocht verdampt.


Ps 2: heeft iemand een dergelijk apparaatje te koop?
marktplaats, 39 resultaten vochtmeter
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Gemiddeld vochtgehalte Nederlands stookhout

Bericht door willem »

Dutch John schreef:Ik heb geen vochtmeter. Lijkt me ook niet werken, omdat je alleen de buitenkant kunt meten.
Zoals ik al zei: Zaag het eens doormidden en meet het daar ook eens, dan heb je waarschijnlijk een andere waarde.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Gemiddeld vochtgehalte Nederlands stookhout

Bericht door Dutch John »

Zoals ik al zei: mijn methode is nauwkeuriger en vergt geen investering in, waarschijnlijk Chinese, prulzooi. En hoe moet ik de waardes middelen? Gewoon op elkaar delen is iets te eenvoudig.

Niemand die weet wat het gemiddelde vochtpercentage doet? Dan zal ik zelf een jaar lang metingen moeten doen?
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Gemiddeld vochtgehalte Nederlands stookhout

Bericht door mark »

Vrees van wel John. Bij ons gebruiken wij wel af en toe een vochtmeter. Maar wij gebruiken hoofdzakelijk hout briketten waarbij de meter niets aangeeft ook niet als we een briket en de lengte in plakjes hebben gezaagd. Bewaren deze in afgesloten kunststof tonen en het neemt dan geen vocht op. Want dat kunnen ze goed als ze in contact komen met de vochtige buitenlucht. Zijn hout briketten niet bruikbaar voor jou?

Groeten Mark
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Gemiddeld vochtgehalte Nederlands stookhout

Bericht door Dutch John »

Vraag is hoe briketten zich gedragen in de vuurhaard. Als ze verpulveren, dan verstopt de reductiezone. Als ze te hard geperst zijn, kan ruw hout in de reductiezone komen, met alle gevolgen van dien. Kwestie van een keer proberen. Wat kosten houtbriketten per ton?
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Gemiddeld vochtgehalte Nederlands stookhout

Bericht door mark »

Hoi,briketten tussen de 25 en 35 euro de big bag meestal op marktplaats. Als je in de buurt van mij woont kun je er wel een probeersetje halen. Ik kan ze bij een klein bedrijfje gratis op halen. Voor hun afval wat ze moeten afvoeren en betalen.

gr Mark
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Gemiddeld vochtgehalte Nederlands stookhout

Bericht door Brit »

Hoi Allemaal,

Ik ben maar even met een proefje begonnen. In de oven houtblokken drogen en daarna kijken of het gewicht weer toeneemd.
Mijn eerste conclusie is dat het gelijk weer vocht opneemd. maar dat is na 1 dag.

Ik hou jullie op de hoogte.

Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Gemiddeld vochtgehalte Nederlands stookhout

Bericht door Brit »

Hoi hoi,

Na een week is het vochtpercentage met 1,5 tot 3 % toegenomen. Wat wel opvalt is dat het stuk hout wat waarschijnlijk echt droog was, het minst in % is toegenomen bij de wilde Kers. Bij de Sierkers is dat precies andersom.

Groeten Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie