Sorteren Hakselhout.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Sorteren Hakselhout.

Bericht door Sandman79 »

Ik heb een paar weken geleden een grofhakselaar aangeschaft, en ben tot nu erg tevreden over het hakselresultaat en de snelheid die het apparaat me geeft.

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen heb ik een zak of 70 gehakseld, en ik vroeg me af of er misschien mensen tips hebben om het proces een beetje te versnellen, ik kan er takken ingooien tot een cm of 8 dik, en dit wordt netjes tot stukken van 15 cm lang gehakseld.

Ik kan er hele takken ingooien, enkel heb je dan natuurlijk een deel heel dnne twijgjes over. Mocht ik teveel dunnen twijgjes erinhebben voor een goede verbranding, zou ik ze er met een (aangeaste) aardappelsorteerder wellicht nog kunnen uithalen.
Zie bvb https://www.youtube.com/watch?v=Zjoqw2b3GYc&t=189s

Maar bij naaldbomen zitten er natuurlijk ook nog veel dennennaalden aan de twijgjes vast, na hoeveeltijd zouden deze er vanaf vallen / makkelijk lossen? Of hoe zijn deze eventueel eruit te sorteren zonder superveel moeite te doen? Iemand ideeën? Voorlopig heb gewoon de takken opgeschoond voor het hakselen, en dit werkt ook, maar kost wat tijd natuurlijk.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Sorteren Hakselhout.

Bericht door JantjeV8 »

Bij een kerstboom duurt het een week of 3, als je dan aan de boom schudt vallen praktisch alle naalden er af.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Sorteren Hakselhout.

Bericht door Sandman79 »

Grove den blijkbaar toch iets langer. :)
Plaats reactie