tigchelkachel of bergkachel?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

Dirk Bauwens schreef:Al een aantal dagen is een erg onvolledige http://www.bergkachel.nl online.
Dirk
Die site begint nu ergens op te lijken. hoewel er nog wat typ-fouten in zitten. Maar het ziet er in elk geval beter uit.
Overigens ben ik niet de beheerder van de site.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

De site ziet er netjes uit. Een hele vooruitgang wat mij betreft.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Inderdaad al een mooie site. En je weet nu ook hoe Peter eruit ziet.

groet Mark
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Dat wist ik al; we hebben 2 weken geleden al even handjes geschud... en een kachel pre-ontworpen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

ik heb je "eigen andere site" bezocht, en qua verbouwingen ziet er bijna hetzelfde uit als bij ons 3 jaar geleden.

echter ik zie nog geen begin van een kachel/finoven of iest dergelijks

ben je in de tussentijd al verdergekomen dan een tekening?
ik was eigenlijk wel benieuwd

groet
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ja, ik ben al een heel stuk verder gekomen met de kachel. Dhr van den Berg heeft een prachtige tekening gemaakt en is nu twee betongieters aan het instrueren hoe de kachel gegoten dient te worden.

Tekeningen laat ik hier nog even niet zien, dat is aan Peter van den Berg, op dit forum ook wel bekend als Peterberg.

Foto's van de bouw zullen tzt op de website verschijnen. Ik houdt jullie op de hoogte.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

beste kockie, en dan peter van de berg,

zouden we wl een ruwe schets mogen zien, zodat we een voorstelling kunnen maken, van welke vorm zij ongeveer krijgt? een exacte tekening. hoef ik nou ook niet te krijgen.

ikheb zelf cia heatkit.com een tekening van de binnekachel gekocht. en de formaten vande binnen kachel.

de neergaande kanalen zoals je ook op de website kan zien daar heb ik vande zomer gietmallen van gemaakt en ondertussen zijn deze gestort

ik moet zeggen dat het makkelijk leek echter na het maken van het derde gietstuk en 2 soorten vuurbeton verder gaat het nu beter.
ik had gewoon beter moeten lezen. maar ik was zo overtuigd dat ik vuurbeton moest gebruiken dat ik niet goed gelezen had.

achteraf een stome dure fout.

ik moest namelijk geen duur vuurbeton gebruiken maar goedkoop vermiculietbeton moest ik maken erg goedkoop, en enorm veel vodelige eigenschappen:

hoog isolerend vermogen
niet toxisch
irriteert niet
onbrandbaar
licht gewicht
wordt niet aangevreten
Scheuren en barsten zijn onmogelijk wegens de elasticiteit van de materialen

tevens wil ik je graag wijzen op de site http://www.brula.de/index.shtml?heiztueren hier kan je vind ik dan goedkoop deuren aslade en inspectieluiken kopen tevens hebben zij zeer veel voorgevormde delen

mer de herfst vakantie ga ik dat bedrijf weer bezoeken met een busje
dus als je wat nodig hebt of mee wilt laat maar weten de bus heeft ruimte voor 3 :)

tevens ga ik deze masonery voorzien van een warmtewisselaar.

echer over de aansluiting van de warmetwisselaar op de cv ben ik nog niet uit gan binnekort eerst eens experimenteren met een "gewone cv kachel"
groet,erik
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

exroom schreef:beste kockie, en dan peter van de berg,

zouden we wl een ruwe schets mogen zien, zodat we een voorstelling kunnen maken, van welke vorm zij ongeveer krijgt? een exacte tekening. hoef ik nou ook niet te krijgen.
Hallo Erik,

Concrete is bezig met uitbreiding van het aantal modellen van de Bergkachel. De afgelopen paar maanden ben ik bezig geweest om het bestaande ontwerp uit te bouwen. Twee van de mogelijkheden zijn bredere en zwaardere exemplaren. De mallen zijn nog niet allemaal klaar, daarom worden ze nog niet op de website genoemd.

De binnenkachel van een van deze twee gaat gebruikt worden voor de kachel van Kockie. De mantel wordt er aan 3 kanten omheen gemetseld, de achterkant staat tegen een muur. Het formaat van het ding wordt dan hxbxd 240x110x75 cm. Gewicht, bij gebruik van hardgrauw bakstenen, in deze uitvoering 2350 kg. Kockie en Yvette willen een kachel die gestuct is, vandaar dat de normale mantel niet gebruikt kan worden.

Voor het overige wordt gebruik gemaakt van de bestaande vuurkamer en deurstel. Maar het geheel heeft een grotere (en hogere) expansiekamer met drie tegenstroomkanalen i.p.v. eentje. Ferme uitspraken over de afgastemperatuur kan ik nog niet geven, maar het ziet er naar uit dat die ongeveer 110 graden C zal zijn bij een gewone stookbeurt.

Ik wil wel een tekening van de langsdoorsneden op mijn website zetten. Helaas kan ik er op dit moment niet bij. Zodra het weer lukt, laat ik het hier weten.
ik heb zelf cia heatkit.com een tekening van de binnekachel gekocht. en de formaten vande binnen kachel.
Heel goed, die kachel is al jaren in productie. Zal toch niet meevallen om dat allemaal voor de winter klaar te krijgen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

Deze kachel die we gaan bouwen van de tekening van heatkit.com

moet van de kerst branden! en dat moet wel lukken

De core wordt 1 meter breed en 80 cm diep hoogte 2.20
in de core komt de vuurhaard uitterraard en een oven.
deze core wordt bedekt met een hittebestendige dikke deken, die eigelijk als voornaamste functie heeft de core te scheiden van de buitenmantel, ivm krim/uitzetting
aan de voorzijde en naar links komt een verwarmde bank/arabische sofa (rookkanaal) van in totaal 2 meter lengte
deze bank bestaat uit 2 kanalen nl 1 vanuit het rechtste neergaande kanaal vorolangs de core.
(deze is trouwens inwendig aan de onderzijde (onder/achterin de vuurhaard) met elkaar gekoppeld
en 1 vanuit het linkse neegaande kanaal.
hierdoor onstaat een brede bank
op 2 meter afstand vanuit linkerzijkant gemeten gaat dit kanaal
over in een verticale dubbelwandigepijp van methalotherm

Al dit wordt bekleed met home made leemstenen (inderdaad die maak ik zelf) :shock:
waarna alles op een rustieke (lees ik stuc hemzelf, maar ik kan eigenlijk
niet stuccen :cry: , echter een "rustieke look" lukt me nog wel)
wijze wordt gestuct met hennep/leem

luchttoevoer:
buitenlucht wordt gebruikt zoals in amerika en canada eigenlijk altijd wordt gedaan.
dit gaat via een gat in de grondplaat.
ik gebruik een put (oude waterput) dit is een gat van 80 x 80 cm en 2 meter diep centraal in het huis.
vanuit deze put heb ik een buis (van 20 cm) naar beide langsgevels gespoten. dat was het een hele leuke klus (not)
De buizen heb ik aan een zijde op 3 meter vanaf het huis omhoog laten komen.
aangezien ik geen lelijk rooster wou tegen me gevel
en aan de andere zijde heb ik hem dan wel in de gevel laten komen,
met een lelijk rvs rooster tegen me mooie klooster moppen (maar dat ziet alleen me buurman)

vanuit deze put heb ik een buis van 25 cm (2.5 meter lengte) richting de kachel fundatieplaat geschoven/gespoten.
de lucht toevoer vormt dus een soort kruis met de put als een soort buffer, waarin in de deksel ook een
kleine schuif zit om nog wat te kunnen regelen indien nodig.

deze fundatieplaat is trouwens 1.20 x 1 meter en 10 cm dik deze ligt op de cementdekvoer (gemaakt van krimpvrijbeton/gewapend met glasvezel draadjes)
in deze plaat die tegen een zeer dikke binnenmuur (60 cm) ligt, heb ik een kanaal lopen.
ik kon helaas niet meer in de cement dekvloer een gat maken aangezien daarin mijn
vloerverwarming loopt! als je alles van tevoren weet!! :roll:
kocki was dus wel slim voorbereid bezig toen hij dat ging doen voor dat de vloern gestort werden (ik weet natuurlijk niet of het daadwerkelijk gedaan is)


en dus was ik genoodzaakt een enorm gat te maken in mijn veel te dikke binnenmuur (echt 60 cm)
en een enorm gedeelte van de fundering te verwijderen.
maar goed dat gaf in iedergeval de minste schade, anders had ik mijn betonvloeren en dekvloeren er weer uit moeten slopen waarin vloerverwarming zit) (de lucht toevoerbuizen heb ik dus onder de betonvloeren door gespoten)
tegen dit gat (wat ik dus gemaakt heb in die dikke muur) komt de core te staan dus vanuit de woonkamer zie je er straks niks meer van.
aan de ander kant van het gat. (gat is nu 1.50 x 1 x 0.60) maak ik een deurtje. tevens ga ik het
gat gebruiken voor de technische installatie.

zie mijn ander topic over hout cv

wat heb ik tot nu toe daadwerkelijk gedaan:

- teveel gelezen (ik kan moeilijk beslissingen maken en als ik ze maak zijn ze vaak te duur om
direct uittevoeren! maar gelukkig hebben meer mensen dit probleem)

- Luchttoevoer, in julli volgde ik dit forum echter helaas liep het
geloof ik een beetje uit de hand, wat ik echt betreur, ik mis echt de diepgaande discussies
op dit forum en wat ik nog meer mis zijn de markante figuren die een leuke kleur gavene aan dit forum.

- fundatieplaat

- leemstenen 300 liggen er nu, nu nog zo'n 50 tegaan

- ronde oven vorm gegoten uit vuurbeton (bestaat uit 2 delen)

- vuurplaat (bodemplaat gegoten uit vuurbeton)

- heat exchange channel ik metsel dus niet het neergaande kanaal, maar heb daar dus kant en klare kanalen voor gegoten,
van een mix van vuurbeton en vermiculiet waarom ik dit gedaan heb lijkt me duidelijk als je veel leest bij heatkit.com
wanddikte heb ik ruimer genomen als werd aangegeven, waarom nou daarom, dat zei me gevoel! haha,
zij zijn ook commercieel leek me en zij verkopen normaliter deze kanalen, en hoelichter hoe goedkoper er gefabriceerd wordt.
de wanddikte van deze kanalen is nu 5 cm, ipv de 1.5 inch
het voordeel van deze methode is legio, veel minder kans op lekkage.

- heatkit.com gebruikt een metalen steunbalk voor bovenzijde vuurhaard, ik heb echter een vuurbetonnen latei gegoten,
waarom, nou omdat ik van mening ben dat de core het best zo homogeen mogelijk is om cracks te voorkomen

ik heb helaas uit tijd gebrek/ afstand nooit deelgenomen aan een workshop of iets dergelijks wel heb ik ik denk bijna
elke website bezocht die over dit onderwerp gaat. en met name heb ik heikki hyytianen zoveel mogelijk "gestalked" :oops:
ik heb echt alles maar dan ook alles gedaan omzoveel mogelijk van zijn uitzonderlijke werk te volgen. :shock:
zie bijvoorbeeld de zeer gedetailleerde foto verslag uit http://www.ekodum.cz/menu/zmeny.php

- tevens heb ik 2 balken gegoten met daarin een 22 mm kanaal, en vandaaruit kleine kanaaltjes die de bedoeling heeft om
lucht toetevoeren aan de bovenzijde van het vuur, deze 22 mm kanalen moeten lucht krijgen uit de omgevings ruimte,
deze kanalen komen uit naast de deur, dit om circulatie en een optimale verbranding te krijgen
dit was ook niet het geval bij heatkit.com

wat heb ik nog niet:

Een heleboel, ik neem de tijd, in september ga ik dus naar brulla, om "goedkoop" de deur, ovendeur, inspectieluiken en de aslade deur / luchtschuif (ja hier maak ik ook een lucht toevoer),
en nog wat verschillendeandere materialen. (een zwitserse kennis van me heeft met dit bedrijf erg goede ervaringen)
echter sta ik open voor andere leveranciers, ik wil echt niet met een dubbeltje vooraan zitten, maar als het met een kwartje kan, dan doe ik dat :P


Vuurvaste stenen heb ik voor een grootgedeelte via marktplaats gekocht, echter ik heb er nog een hoop nodig.

woon situatie / warmte wisselaar

Aangezien we in een oude woonboederij wonen, met allemaal relatief kleine
oppervlaktes, wel allemaal door zeer brede openingen verbonden. zocht ik een manier om de warmte op de plaatsen te
krijgen die ik wil. dat kan eigenlijk in mijn geval alleen met de cv. echter gas wil ik niet of nauwelijk gebruiken.

we hebben nu een morso kachel staan echt perfect!!echter afgelopen jaar hebben we een dikke 30 kuub eiken/berken verstookt
(en het was niet eens echt koud, alhoewel me vrouw het zelfs nu koud heeft, en bij ons brand de kachel echt waar, niet normaal))
in de woonkamer (waar ook deze finkachel komt) was het heerlijk onderbroeken weer (30 graden), hiermee zorgden we ervoor dat het in
de rest van het huis een 20 graden was (huis heeft een bruto inhoud van 900 m3, 11 x 16 meter buitenzijde, binnenzijde 9.5 x 14.5)
en dan nog tussen muren van 60 cm! dan weetje het dus wel kachel staat enorm te loeien, op warmte vliegt de schoorsteen uit.

vandaar dus dat ik toen ik in italy was en toevalig goedkoop een hout cvketel kon kopen, heb dat ding ingeladen en hiermee ga ik testen
zie ander topic. het is eigenlijk de bedoeling dat als dit bevalt en dat denk ik wel komt er in de vuurhaard van de finoven core
een dikwandige rvs buis telopen. die dan ook "rechtstreeks" op de cv aangesloten word

totzover mijn verslag.
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

exroom schreef:Deze kachel die we gaan bouwen van de tekening van heatkit.com

moet van de kerst branden! en dat moet wel lukken

De core wordt 1 meter breed en 80 cm diep hoogte 2.20
in de core komt de vuurhaard uitterraard en een oven.
deze core wordt bedekt met een hittebestendige dikke deken, die eigelijk als voornaamste functie heeft de core te scheiden van de buitenmantel, ivm krim/uitzetting
Als ik vragen mag: waar haal je die dikke deken vandaan? Uiteraard ben ik ook op zoek, en het spul is behoorlijk duur. Dus vraag ik me af of jij soms een bereidwillige en goedkope leverancier hebt gevonden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

http://www.moorsovenbouw.nl/media/image ... ool607.pdf

echt perfect bedrijf, kan je altijd terecht en schappelijke prijzen
voor goede prijs moet je niet telefonisch doen 8) :lol:

wat vindt je ervan peter?

(van mijn beschrijving) gaat hij een beetje trekken of heb je twijfels :?
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

exroom schreef:http://www.moorsovenbouw.nl/media/image ... ool607.pdf

echt perfect bedrijf, kan je altijd terecht en schappelijke prijzen
voor goede prijs moet je niet telefonisch doen 8) :lol:

wat vindt je ervan peter?

(van mijn beschrijving) gaat hij een beetje trekken of heb je twijfels :?
Twijfels? nou nee. Moors ovenbouw ben ik al eerder tegengekomen. Ik heb in het verleden al eerder bij Insulcon in Steenbergen gekocht, en bij Plibrico in Oosterhout. Beide bedrijven deden toen al moeilijk over (voor hen) kleine orders. Blijkbaar is Moors wat toeschietelijker.

Als alternatief zou glasmat ook kunnen, maar dan zijn al gauw 3 lagen nodig om aan de juiste dikte te komen. Ik ga maandag eens bellen voor prijzen. Er heen gaan om persoonlijk te praten gaat niet lukken. En wie weet, afhankelijk van de prijs wordt het misschien toch glasmat.

Heel veel succes met je project!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

de zwitserse kennis, die een goede ervaring heeft met brulla, heeft voor zijn grondoven/tegelkachel
ook glasmat gebruikt,

echter altijd spijt van gehad naderhand.

wanneer hij de kachel echt heel erg heet stookt, ruikt hij de mat en dat vindt hij enorm stinken.

ik weet niet hoeveel je nodig hebt maar eventueel kunnen we de deken gezamelijk inkopen.

eventueel ook nog andere materialen??


een complete rol is altijd beter qua prijs dan een stuk !?

indien intresse laat dan wat weten via pb
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

Mocht iemand geinteresseerd zijn in foto's van de opbouw van vier kachels: http://picasaweb.google.nl/Uffe.Donker/ ... urmeesters
Ook de volgende is van dezelfde workshop van de Vuurmeesters in mei.
http://picasaweb.google.nl/transpieter/FotoSAlfred
De volgende is de blog van een man in Brussel die een kachel heeft gebouwd aan de hand van een ontwerp van Heikkii Hyyittiainen.
http://www.diymasonryheater.blogspot.com/
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

als het goed is is dit kachel "2"
voorkant:

http://picasaweb.google.nl/transpieter/ ... 7444719714

http://picasaweb.google.nl/Uffe.Donker/ ... 2376332034

en dan is dit de achterkant:

http://picasaweb.google.nl/transpieter/ ... 8919556226

http://picasaweb.google.nl/Uffe.Donker/ ... 7089722546

echter dan is dit de stookkamer als ik het goed bekijk??

http://picasaweb.google.nl/transpieter/ ... 0573807042

is best klein of is het de bedoeling om te stoken en dan te bakken??
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Plaats reactie