tigchelkachel of bergkachel?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Je hebt hem toch voor julie 2007 gebouwd. :lol:
Zelfbouw zonder het doel om het te verkopen is volgens mij niet verbonden aan een CE keur, zoek dit even op er zal vast wel wat info over te vinden zijn.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

exroom schreef:bron:
http://www.senternovem.nl/mmfiles/Statu ... 201876.pdf
verplicht is het zeker, en de de sancties die er zijn zijn echt helemaal niet leuk. maar goed lees maar eens vermelde pdf door
Je hebt me ongerust gemaakt, dus heb ik het ding geprint en doorgelezen, maar daar kwam ik niet veel verder mee. Het is een studie over warmteproductie uit 2005. Er wordt wel verwezen naar de verwachting dat in 2006 de CE-norm verplicht zou worden.

Na wat spitten op internet kom ik terecht op de site van VROM. Die heeft een dossier over kachels en haarden. Daar is een wetsontwerp gepasseerd die de verplichte keuring vanaf eind 2004 opheft.
Zie: http://www.vrom.nl/pagina.html?id=18375
en http://www.vrom.nl/get.asp?file=docs/ka ... 72779b.doc
voor het betreffende kamerstuk.

Daarin staat onder meer:
"Hoewel er door het intrekken van het besluit geen nationale emissiegrens meer bestaat voor koolstofmonoxide mag verwacht worden dat in Nederland geproduceerde houtkachels tenminste zullen voldoen aan de (vrijwillige) Europese normen voor houtgestookte toestellen EN 13229 en EN 13240 waarin een emissiegrenswaarde van maximaal 1 volume % koolstofmonoxide wordt voorgeschreven."

De Bergkachel blijft daar nog ver onder, hoewel niet officieel. Verificatie van de cijfers uit 2002 gaat deze winter gebeuren.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

beste peter, dit is oude informatie

het gaat hier over nationale wetgeving die had moeten vervallen (concurentie precies wat ik je al zei) ivm de oversteigende europese norm, open grenzen, een kachel boer uit duitsland mocht hier geen kachel verkopen! :cry:

zie dit is de wet: de europese norm:, de overgangs datum is per 01-07-2007 verlopen. je moet nu voldoen aan de eisen.

kachel inladen en hop naar apeldoorn :wink:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/sit ... 010035.pdf

ingangsdatum precies wat chathanky zegt 01-07-2007

EN 13240:2001 — 1.7.2005 1.7.2007
Met vaste brandstof gestookte ruimteverwarmingen — Eisen en
beproevingsmethoden
EN 13240:2001/A2:2004 1.7.2005 1.7.2007
EN 13240:2001/AC:2006 1.1.2007 1.1.2007
EN 13240:2001/A2:2004/AC:2006 1.1.2007 1.1.2007

en ja chathanky, ik als particulier, heb hem natuurlijk al lang staan in iedergeval voor juli 2007 :wink:
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

Omdat op het BBL forum (energieforum) het altijd over speksteenkachels gaat en nooit over finovens.
Probeer ik ze daar warm te maken voor een (goedkopere) finoven.
Daar zijn mensen die een speksteenkachel van 15000 euroa als bijverwarming gebruiken, of voor slechts enkele kamers.
Vind dit een beetje er over.
Op het BBL forum doen sommige alsof de finovens zelfs met 2 keer stoken, belange niet kunnen tippen aan een speksteenkachel.

Er zijn wel mensen die daar toch wel meer info willen hebben over finovens, dus zou zeggen tegen de mensen hier die er wat van weten (hoop dat PETERBERG eens probeer op dat forum :) ) dat ze eens op dat topic ingaan:


http://www.bondbeterleefmilieu.be/agora ... eplies=234


(onderaan deze topic zijn we een discussie bezig of een finoven een goed alternatief zou zijn)


Denk dat vele van het BBL forum het leuk zouden vinden

Nog een vraagje over de bergkachel, zie dat hun site nu vernieuwd is, echt geen plannen om er een model te maken met WW??

Denk ech tdat het een gat in de markt is, vele van het BBL forum zoeken kachel met WW en met gesloten luchtoevoer (voor balansventilatie)

Als je zo iets kan ontwerpen , gaan ze goed verkopen.

Ik ga zeker een bergkachel kopen, maar als hem ook nog met ww en apparte luchttoevoer zou zijn , dan zou het nog beter zijn :P
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Een update betreffende mijn gemodificeerde Bergkachel. Hij ligt inmiddels thuis, helaas nog in een groot aantal delen. Binnenkort wordt hij opgebouwd door de ontwerper en ondergetekende. I houd u op de hoogte!

Afbeelding
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Veel bouw plezier Kockie en Peter. Graag een foto van het eindresultaat. Tussen door mag ook maar ik denk dat peter dat misschien liever niet heeft.

groet mark
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Voor welke versie hebben jullie gekozen,

mark
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

mark schreef:Voor welke versie hebben jullie gekozen.
Hallo Mark,
Voor de kern van een grote variant van de Bergkachel.
Zie ook mijn reactie onder "Finoven/tegelkachel"
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: tigchelkachel of bergkachel?

Bericht door Krelis »

http://www.bergkachel.nl/index.html

Is the place to be voor de massakachel die Peter in zijn passiefhuis heeft?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: tigchelkachel of bergkachel?

Bericht door kockie »

Nee, Peter heeft een Rocket-bell. Volgens mij wel gebruik gemaakt van de buitenmantel van een bergkachel.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie