Bijna geen Gasverbruik en dan plotseling meter-ijking?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Bijna geen Gasverbruik en dan plotseling meter-ijking?

Bericht door Atlas »

Tja... heb ik eindelijk bereikt van wat mijn bedoeling was maar voel ik toch enige schroom het hier te melden; Niettemin......eigenlijk ben ik er ook heel trots op.

Door het installeren van een hout cv kachelhttp://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=688en http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=691 in begin september namelijk is mijn gasverbruik in de afgelopen 17 dagen welgeteld 3!! (drie!!) kuub geweest. Dit verbruik schrijven wij volledig en alleen toe aan het koken.
De hout-cv kachel houdt niet alleen onze woning op temperatuur maar ook het warme douche en tapwater.

Heerlijk; ik hoor het telefoontje van het energiebedrijf al weer binnen komen. Wellicht dat ze weer gaan denken dat mijn gasmeter kapot is. Zo hebben ze die de vorige geruild met het argument dat deze geijkt moest worden. Kan natuurlijk waar zijn, echter opvallend was wel dat dit gebeurde in het jaar volgend op mijn eerste seizoen branden met een houtkachel. Hierdoor was mijn gasverbruik destijds met de helft afgenomen. (zijn er meerdere mensen trouwens op dit forum met dergelijke ijk-ruil-meters?)

Hopen dat het verbruik zo blijft. Nu nog een zonnecollector tussen de installatie bouwen -zomers brand onze kachel immers niet- en dan zijn we bijna volledig zelfstandig en onafhankelijk in onze energievoorziening voor wat betreft verwarming van huis en warm water.

Hierbij nog maar eens een foto van ons trots bezit; de kachel.

Han
Bijlagen
de kachel erin.JPG
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: Bijna geen Gasverbruik en dan plotseling meter-ijking?

Bericht door Speksteenkachel »

Ha ha ik ken dat gevoel.
Na installatie van onze speksteenkachel gingen we in stadsverwarmingsverbruikt terug van 50GJ op jaarbasis naar 12GJ.
Kwamen ze onze GJ meter ook nakijken of er iets defect was :)
Altech Eclips
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Bijna geen Gasverbruik en dan plotseling meter-ijking?

Bericht door Atlas »

Zou dat ijken of nakijken of wat dan ook, standaard zijn/vaak voorkomen vraag ik mij af?
meer ervaringen?

Han
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bijna geen Gasverbruik en dan plotseling meter-ijking?

Bericht door kockie »

Dat ijken is normaal als je gasverbruik plotseling daalt. HIer is dat gebeurd toen mijn ouders stopten met het fokken van varkens. en overgingen tot het houden van vleesvarkens. Bij die eerste moet de schuur warm zijn, bi de 2e groep alleen maar de eerste paar dagen. Gasverbruik daalde met 75%. Na de opnemen van de meter stond de nuon hier om de meter te verwisselen....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bijna geen Gasverbruik en dan plotseling meter-ijking?

Bericht door Dutch John »

Reken er maar op dat ze komen. Ik heb zo in 5 jaar tijd 3 keer een nieuwe watermeter gehad. Eerste keer toen we de woning betrokken. Tweede en derde keer na schommelingen in verbruik, zowel omhoog als omlaag. "Ben je er nou al weer?!" vroeg ik de nurkse watermeterman de tweede en derde keer. Maar kreeg geen antwoord op het waarom....
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Bijna geen Gasverbruik en dan plotseling meter-ijking?

Bericht door mark »

ze zijn hier ook al twee keer geweest. Blijft altijd leuk.

gr Mark
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Bijna geen Gasverbruik en dan plotseling meter-ijking?

Bericht door chathanky »

Hier zijn ze nooit langs geweest, van 2600m3 naar 800m3 per jaar.
Een huisje van 1906, tja dit is wel verdacht maar er is nog niet naar gekeken. :mrgreen:
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Bijna geen Gasverbruik en dan plotseling meter-ijking?

Bericht door bonkelaar »

Bij mij zijn ze nog niet langsgeweest. Stook nu het derde seizoen met hout.
Normaal gasverbruik in de winter ca 70 m3 in de week. Nu ca 13 m3 in de maand.
Maak warmte en warm water met de houtvergasser.

Heb wel het verhaal gehoord dat hier in de buurt de meteropnemer eens bij bekend erg zuinige mensen als grap verkondigde dat hij van het energiebedrijf de opdracht had de elektriciteitsmeter te smeren. Dat er een luid protest kwam valt te raden.

We hebben gas van Cogas uit Almelo, een klein regionaal energiebedrijf, (is door een Belg overgenomendacht ik). Geen meterruil of andere vragenlijsten gehad, gewoon zonder kommentaar het geld teruggestort en het maandbedrag tot twee keer toe verlaagd uit eigen beweging. Redelijk correct dat bedrijf.

met vriendelijke groet Jos
rebellion
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 sep 2009, 20:48

Re: Bijna geen Gasverbruik en dan plotseling meter-ijking?

Bericht door rebellion »

Moet je eens een heel hoog verbruik hebben en vermoeden dat je meter niet goed is ,dan kan je betalen voor het ijken als de meter wel in orde is .

Beste excuus ooit : u heeft altijd een beetje verlies van gas voor de meter ,dat betaald u ook!
Aldus het antwoord van nuon op de vraag waarom er verschil zat tussen de nota en de opgenomen meterstand.

Mijn antwoord zal ik maar achterwege laten want daar krijgt menigeen rooie oortjes van.
Plaats reactie