Houtcv probleem in de Franse Jura, wie kan helpen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ria39
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 feb 2019, 14:20

Houtcv probleem in de Franse Jura, wie kan helpen?

Bericht door Ria39 »

Hallo, wij wonen in Frankrijk en zijn enthousiast begonnen aan een systeem met zonnecollectoren, buffervat, vloerverwarming en een houtgestookte cv kachel. helaas hebben wij iemand gehad die de hele boel niet goed heeft geïnstalleerd en niet bereid is dit te herstellen. Is er misschien iemand die het leuk vindt om dit hier met en bij ons te komen oplossen en die verstand van zaken heeft?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: CV houtkachel, zonneboiler, buffervat. Wie helpt ?

Bericht door kockie »

Frankrijk is nogal groot, misschien moet je even een plaats/streek aangeven waar je huis staat.

Welkom op dit forum overigens!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ria39
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 feb 2019, 14:20

Re: CV houtkachel, zonneboiler, buffervat. Wie helpt ?

Bericht door Ria39 »

Hallo Kockie, bedankt.
Inderdaad niet handig om niet te vermelden dat wij in de Franse Jura wonen. Bij deze dus.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: CV houtkachel, zonneboiler, buffervat. Wie helpt ?

Bericht door JantjeV8 »

En wat bedoel je met 'niet goed geinstalleerd'? Lekken de koppelingen en de leidingen, staat de kachel te wiebelen, komt de rook naar binnen in plaats van de pijp in?
Wat verwacht je van iemand, dat ie een buigijzer mee brengt en nieuwe buizen aan gaat leggen, of de zaak nog wat inregelen met een kraantje hier en een klepje daar?
Ria39
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 feb 2019, 14:20

Re: CV houtkachel, zonneboiler, buffervat. Wie helpt ?

Bericht door Ria39 »

Beste JantjeVB,
Bedankt voor je reactie, maar er moet het nodige aangepast en veranderd worden, er ontbreken veiligheidsonderdelen, er zijn verkeerde buizen gebruikt en er zijn verkeerde aansluitingen gemaakt op het buffervat plus dat de boel niet ingeregeld is. Dus idd buigijzer en diverse tangen;
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtcv probleem in de Franse Jura, wie kan helpen?

Bericht door kockie »

Ik heb het topic afgesplitst. Is hier beter op z'n plaats.

Maak eens een paar foto's en een verslag wat er allemaal fout is.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Houtcv probleem in de Franse Jura, wie kan helpen?

Bericht door GTV6 »

Weekje vakantie met het gezin in de Jura wel leuk. Maar veel meer informatie nodig.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Houtcv probleem in de Franse Jura, wie kan helpen?

Bericht door Ruuben »

Ja, misschien is er wel een oorspronkelijk hydraulische plan? Of offerte met de toegepaste materialen om vast een beeld te kunnen maken?
Ria39
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 feb 2019, 14:20

Re: Houtcv probleem in de Franse Jura, wie kan helpen?

Bericht door Ria39 »

Hallo, Bedankt voor uw reactie. Ik kan u meer informatie sturen met schema's en foto's, maar misschien is het handig om dat via persoonlijk e-mail te doen, krijg de foto's hier niet geladen
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtcv probleem in de Franse Jura, wie kan helpen?

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ria39
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 feb 2019, 14:20

Re: Houtcv probleem in de Franse Jura, wie kan helpen?

Bericht door Ria39 »

Dit is wat ik weet van het buffervat: Kit système solaire combiné:
Kit SSC FCS 600-150 / 800-200 - Volume ballon solaire combiné : Ballon solaire multifonction 600L dont 170L ECS, Nombre de panneaux solaires thermiques : 4 panneaux solaires plans
connexion sortie poêle 1.jpg
connexion sortie poële bouillant.jpg
zitten aan de bovenkant van de kachel in de kamer, er zijn 2 leidingen achter op de kachel aangesloten, een boven een onder
derriere le mur connexion poële boullant.jpg
Foto 1 is de "installatie" van de kachel aan de andere kant van de muur. hier is dan ook het probleem, hoe zit het met de beveiligingen? we kunnen geen temperatuurvoeler bespeuren, leiding voor heet water in Per en veel te kleine afmeting (16 buitenmaat). Hier zal dus wel het nodige moeten gebeuren. We hebben het plafond open gelaten en de leidingen kunnen via het plafond naar de technische ruimte geleid worden. Hierbij ook 2 aansluitschema's voor deze kachel
Detail-CV-Houtkachel-aansluiten-op-zonneboiler-onderdelen.png
schema kachel.jpg
photo nstallaton .JPG
photo nstallaton 2.JPG
photo nstallaton 3.JPG
de installatie in de technische ruimte
photo panneaux.JPG
zonnepanelen, zoals je kunt zien zijn de koppelingen aan de panelen erg slecht gemaakt en wij vragen ons ook af of daar niet iets moet zitten om bij oververhitting de zonnepanelen te legen, of zit dat misschien in de technische ruimte?

foto's van vloerverwarming in een volgende reactie
Bijlagen
Zonneboiler-met-Houtkachel-zonder-cvketel-met hygiene-buffervat-met-drinkwaterboiler-zonder gas-2014 (1206x1600).jpg
Ria39
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 feb 2019, 14:20

Re: Houtcv probleem in de Franse Jura, wie kan helpen?

Bericht door Ria39 »

De bijlage connexion plancher chauffante.jpg is niet meer beschikbaar
Bij de vloerverwarming vinden wij nergens een voeler of thermostaat. Is dit op te lossen om een thermosstaat kraan tussen te monteren?
De bijlage thermostaatkraan vloerverwarming1.jpg is niet meer beschikbaar
En dan nog een overzicht van aansluiting van het geheel
Dit is wat ik weet van het buffervat: Kit système solaire combiné:
Kit SSC FCS 600-150 / 800-200 - Volume ballon solaire combiné : Ballon solaire multifonction 600L dont 170L ECS, Nombre de panneaux solaires thermiques : 4 panneaux solaires plans
Dit is het voor dit moment.
Bijlagen
connexion plancher chauffante.jpg
Ria39
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 feb 2019, 14:20

Re: Houtcv probleem in de Franse Jura, wie kan helpen?

Bericht door Ria39 »

connexion plancher chauffante.jpg
Bij de vloerverwarming vinden wij nergens een voeler of thermostaat. Is dit op te lossen om een thermosstaat kraan tussen te monteren?
thermostaatkraan vloerverwarming1.jpg
thermostaatkraan vloerverwarming1.jpg (15.61 KiB) 3717 keer bekeken
En dan nog een overzicht van aansluiting van het geheel
schema verwarming.gif
Dit is het voor het moment
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Houtcv probleem in de Franse Jura, wie kan helpen?

Bericht door guus »

Zie ik het goed dat er uponor leiding aan de kachel zit ( kunstof leiding) ?
Uit ervaring weet ik dat deze leiding rond de 100 graden dermate verzwakt dat deze uit de koppeling kan komen :shock:

Ik kan het niet goed zien in de foto's maar het lijkt er op dat de zonneboiler met dezelfde leiding is aangesloten.
En de zonneboiler kan zelfs nog warmer worden......
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
Ria39
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 feb 2019, 14:20

Re: Houtcv probleem in de Franse Jura, wie kan helpen?

Bericht door Ria39 »

Hallo Guus,

Bedankt voor uw bericht.
Ja dat is dus ook een van de grote problemen die kunststof leidingen aan de houtkachel, bovendien zijn die maar 16 buitenmaats en blijkbaar moeten die 22 buitenmaats zijn. De leidingen van de zonneboiler zijn uitgevoerd in roestvrij staal, dus dat is wel goed.
Plaats reactie