houtkachel met cv aansluiting thermosifon

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ArjanW
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 feb 2019, 14:32

houtkachel met cv aansluiting thermosifon

Bericht door ArjanW »

Beste forumleden, afgelopen tijd heb ik al veel gelezen over het aansluiten van een houtkachel op een cv. Helaas gaat het dan vaak over veel uitgebreidere systemen dan waar ik aan zit te denken.

De situatie is als volgt; in de garage van zo'n 70 vierkante meter wil ik een houtkachel plaatsen. Daarnaast wil ik de bovenliggende verdieping verwarmen. Het gaat om incidenteel gebruik en verwarmen tot 20 graden is niet nodig.
Het liefst plaats ik alleen een houtkachel met cv-aansluiting en verwarm ik de bovenverdieping door thermosifonwerking. Het zal dan gaan om een open systeem met plaatsing van een open expansievat op de bovenverdieping. Als veiligheid voor oververhitting zit ik te denken aan bijvoorbeeld een extra radiator op de begane grond. Ik weet dat de diameter van de leidingen bepalend is voor een goede werking maar hoe dat precies aan te pakken weet ik nog niet. Kan ik op de bovenverdieping een gewone radiator plaatsen of remt die de stroming teveel af? Wat is het gewenste vermogen van een houtkachel voor deze situatie? Kan ik de radiator op de begane grond parallel schakelen aan de radiator boven?

Ik heb al gezocht naar aansluitschema's maar ook deze zijn steeds veel uitgebreider dan ik zou willen. Graag jullie inzichten!

Dank alvast.

Arjan
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: houtkachel met cv aansluiting thermosifon

Bericht door Paul Joosten »

Als ik je goed begrijp wil je met je hout-CV zonder buffer of pomp één radiator aansluiten en eventueel een tweede als noodkoeling? Reken eens uit hoeveel water dat systeem maximaal zou kunnen bevatten en hoeveel energie je nodig zou hebben om die hoeveelheid aan de kook te brengen...

Heb je overwogen om gewoon wat ventilatiebuis te gebruiken om (al of niet met een simpel ventilatortje) warme lucht van nabij de kachel (zonder CV aansluiting) in de bovengelegen ruimte te blazen? Lijkt me een stuk simpeler en veiliger.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
ArjanW
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 feb 2019, 14:32

Re: houtkachel met cv aansluiting thermosifon

Bericht door ArjanW »

Beste Paul dank voor je reactie. Het idee met een ventilator en een buis is ook langsgekomen maar ik verwacht een betere en stabielere warmteafgifte van een radiator (of meerdere) gevuld met water. Nu is er in de garage ruimte genoeg om ook op andere plekken radiatoren te gebruiken maar het simpele systeem lijkt me dan niet langer haalbaar. Wat zijn dan minimale vereisten?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: houtkachel met cv aansluiting thermosifon

Bericht door Paul Joosten »

Vergeleken met een gewone houtkachel en ventilatiebuizen is elk systeem met water aanzienlijk ingewikkelder en onvermijdelijk duurder.

Mocht je die weg toch willen bewandelen: Je zult te allen tijde moeten zorgen dat de kachel zijn warmte kwijt kan, ook wanneer de stroom eens mocht uitvallen (stroom nvt bij uitsluitend thermosifon?). Een flink buffervat kan je daarbij helpen. Daarnaast is een open expansievat aan te raden omdat je daarmee onmogelijk te hoge drukken kunt opbouwen. Om alles uitsluitend op thermosifon aan de praat te krijgen lijkt me een behoorlijke uitdaging. Daarmee heb ik zelf onvoldoende ervaring.

Zelf heb ik een op hout gestookt fornuis met open expansievat, dat via een platenwarmtewisselaar (PWW) is aangesloten op een buffervat van 1000 liter inhoud. Daarmee houd ik mijn eigen huis al een aantal jaren comfortabel warm. Naast een elektronische besturing zijn er diverse pompen nodig; voor het fornuis, voor het buffer en twee voor de beide vloerverwarming verdelers. Wat overkill voor jouw situatie maar wellicht doe je nog wat ideeën op in mijn draadje. Helaas zijn aan het begin een aantal afbeeldingen verdwenen, de belangrijkste heb ik achterin weer toegevoegd.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: houtkachel met cv aansluiting thermosifon

Bericht door jwardenier »

Wat ik me afvraag ,is elke hout c v kachel aan te sluiten in thermosifon ,van een rayburn weet ik dat deze daarvoor gemaakt is .Andere kachels zie ik aangesloten met pomp en beveiligingen .
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: houtkachel met cv aansluiting thermosifon

Bericht door Paul Joosten »

Dat zal vooral afhangen van de situatie. Thermosifon is gebaseerd op de natuurkundige wet dat warm water lichter is dan koud water en daardoor wil stijgen. Er ontstaat alleen vanzelf voldoende stroming wanneer de leidingen voldoende kort, dik en zonder scherpe bochten aangelegd kunnen worden en de verbruiker(s) zoals buffer of radiatoren op voldoende hoogteverschil zijn aangesloten. Er lijken me dan geen principiële bezwaren te hoeven bestaan maar je moet wel heel zeker weten dat de kachel te allen tijde zijn warmte kwijt kan.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
LeaD
Berichten: 1169
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: houtkachel met cv aansluiting thermosifon

Bericht door LeaD »

Voor incidentieel gebruik van de garage en de ruimte erboven zou ik geen houtcv aanraden wegens veel te traag . Water opwarmen vraagt namelijk veel energie. Het is wel een goed medium om warmte over een langere afstand te verplaatsen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: houtkachel met cv aansluiting thermosifon

Bericht door jwardenier »

De werking van thermosifon is me bekend ,ik vraag me af of elke hout cv kachel geschikt is om zo te laten werken ,lopen de warmte wisselaars zo dat het water welke opwarmt vrij uit de kachel kan lopen .
Bij de Rayburn is het een gietijzeren boiler t je met 2 aansluitingen ,ik vroeg laatst bij een handelaar naar de werking van een houtfornuis c v kachel en kreeg het antwoordt dat daar een noodkoeling bij in zat en deze alleen werkte met pomp ,en beveiligingen ,klein fabriekje achter de kachel .
Dat de kachel ten alle tijde zijn warmte kwijt moet kunnen lijkt me wel verstandig .
Het uitrekenen van het aantal k w welke je kwijt moet in de buffer /cv installatie moet daarom goed berekend worden ,een kokende boiler is niet leuk en je kan de stekker er niet even uit treken voor hij boem zegt .
Ik de situatie van Arjan vraag ik me ook af of het niet verstandiger is om met warme lucht de boven verdieping te verwarmen ,er zijn warmte wisselaars voor ,die zet je om de afgaspijp en sluit je met lucht verwarming buizen zo aan dat je de andere verteken mee verwarmt ,kachel uit is de rest dus ook koud .
Andere mogelijkheid is een gemetseld kanaal die langzaam opwarmt en gedurende vele uren zijn warmte afgeeft in de boven vertrekken,indien deze in combinatie met warme lucht gemaakt wordt heb je de boven verdieping warm zonder dat het extra hout kost .
Wij hebben de slaapkamers op de manier van verwarmde schoorsteen mee verwarmt ,in de woonkamer staat een kleine speksteen ,kun je veel warmte uit een paar kg hout per dag halen ,in dien mogelijk aanvullen met passieve zone warmte ,ben je op zonnige dagen helemaal geen kachel meer nodig .
En helemaal mooi is een r b met dubbele bell ,stook je ook nog eens schoon en erg zuinig .
LeaD
Berichten: 1169
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: houtkachel met cv aansluiting thermosifon

Bericht door LeaD »

Elke cv ketel kan werken op basis van thermosyphon, zolang de randvoorwaarden maar vervuld zijn : leidingen van voldoende diameter, geen luchtbellen in de leidingen, de cv-ketel staat lager dan het toestel die de warmte ontvangt ( koelt ), hoewel op dezelfde hoogte ook nog wil werken. De drijvende kracht is het hoogteverschil tussen de aansluitingen van de in en uitgang van de ketel en het temperatuurverschil.

Ontploffende ketel door stoom zal niet zo snel gebeuren omdat water omzetten naar stoom (vloeibaar naar gas) nogal veel energie vraagt en er is nog altijd de verplichte overdrukklep.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
ArjanW
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 feb 2019, 14:32

Re: houtkachel met cv aansluiting thermosifon

Bericht door ArjanW »

Allen weer bedankt voor de reacties. De mogelijkheden die jwardenier beschrijft kunnen ook interessant zijn. Ik ga me daar eens wat verder in verdiepen.

Wordt vervolgd.....😉
Plaats reactie