Beperken gasverbruik CV ketel icm met Hout CV Kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

markdem
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 feb 2019, 19:14

Beperken gasverbruik CV ketel icm met Hout CV Kachel

Bericht door markdem »

Ik heb sinds enkele weken een hout CV kachel met 500L buffervat in ons huis staan. De bedoeling is hiermee de woonkamer + keuken (ca 120 m2) te verwarmen. In deze vertrekken zit vloerverwarming. In de keuken staat verder nog een losse houtkachel.

Na de eerste weken stoken vind ik ons gasverbruik enorm. Mijn idee was dat het water dat verwarmt wordt door de hout CV kachel via het buffervat naar de vloerverwarming gaat (of evt andere te verwarmen vertrekken). Op het moment dat het vat redelijk warm is (35 graden +), warm genoeg om naar de vloerverwarming te gaan, en ik de thermostaat omhoog zet, slaat de CV pomp aan. Toch blijft deze behoorlijk gas verstoken. Op koudere dagen 30-40 kuub per dag, iets warmere dagen 10-20 kuub/dag. Daarnaast stoken we ook nog ca 1 kuub hout per week, waardoor er van enige besparing geen sprake is.

Is het mogelijk om het water dat verwarmd is in de houtkachel rond te pompen zonder dat de CV dit nog met gas extra verhit? Ik begrijp dat bovenstaand verhaal wellicht te weinig info bevat, stel gerust vragen.
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Beperken gasverbruik CV ketel icm met Hout CV Kachel

Bericht door LeaD »

Wat is het gasverbruik zonder hout te stoken ?
Hoe zit het met de isolatie en de ventilatie, ramen en deuren ?
Op welke temperatuur is de vloerverwarming afgesteld ?
Hoe warm is het in de woning, 18° of 24° is een wereld van verschil. Wordt er snachts aan temperatuurverlaging gedaan ?
Merk en type van de houtcv en welke regelaar (ladomat?) ? Wat voor hout gebruik je, en op welke wijze wordt er gestookt ?

Als nieuw lid, ook nog eens welkom.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
markdem
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 feb 2019, 19:14

Re: Beperken gasverbruik CV ketel icm met Hout CV Kachel

Bericht door markdem »

Bedankt voor de reactie en het welkom!

Wat is het gasverbruik zonder hout te stoken ?
Dit ligt iets hoger, schat ca 5 kuub per dag
Hoe zit het met de isolatie en de ventilatie, ramen en deuren ?
Muren zijn goed geïsoleerd, ramen dubbelglas. Kamer koelt ook niet snel af als hij eenmaal op temperatuur is.
Op welke temperatuur is de vloerverwarming afgesteld ?
Ik heb gekeken, maar zie geen meter oid waar ik dit kan aflezen. Er zit enkel een radiatorknop.
Hoe warm is het in de woning, 18° of 24° is een wereld van verschil. Wordt er snachts aan temperatuurverlaging gedaan ?
4 dagen per week is er overdag niemand thuis. Dan stoken we alleen vanaf 17 uur tot ca 22.30. De overige 3 dagen wordt er de hele dag gestookt. 's Avonds is het dan ca 19 graden. Ik heb verschillende dingen uitgeprobeerd, de thermostaat 's nachts op 17 graden / 15 graden / helemaal uit. Ik merk hierin per saldo weinig verschil. Als de CV ketel aanslaat, dan duurt het enorm lang voordat de temperatuur in de kamer omhoog gaat.
Merk en type van de houtcv en welke regelaar (ladomat?) ?
De houtcv is van het merk Nordic fire. Type weet ik niet. Wellicht dat de foto je iets zegt.
Afbeelding
De regelaar is een Laddomat LM-6A.
Afbeelding
Wat voor hout gebruik je, en op welke wijze wordt er gestookt ?
We stoken voornamelijk eikenhout, 15-20% vochtigheid. Wijze van stoken zie bovenstaand.
Bijlagen
IMG_20190209_233812.jpg
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Beperken gasverbruik CV ketel icm met Hout CV Kachel

Bericht door JantjeV8 »

Poewee, da's niet mals, heb je Paleis Soestdijk gekocht?

Dus samengevat:
- redelijk goed geisoleerde woning met vloerverwarming in de hoofdvertrekken.
- Hout-cv in de woonkamer
- gas-cv
- houtkachel keuken
Een verbuik van >20m³ gas en 2 kruiwagens hout per dag.
En nadat je dat weg gestookt hebt is het 19grC binnen.

Hoe groot is het te verwarmen gebouw?
Wat weet je over de isolatie die er in zit?
Hoe ervaar je het zelf? (warm, kil, tocht etc)
ooievaar
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:04
Locatie: noord oost grunn

Re: Beperken gasverbruik CV ketel icm met Hout CV Kachel

Bericht door ooievaar »

De kachel is een thermo isotta. Heeft een nominaal vermogen van iets meer dan 14kw. Wij gebruiken de kachel nu ongeveer 6 jaar met tevredenheid als hoofdverwarming, ook ons huis is ongeveer 120m2
Wat je niet moet vergeten is dat als je kachel er 14kw uitgooit je er natuurlijk forse hoeveelheden hout in moet stoppen. Uit het hoofd:
1 kg hout is 4.5 kw rendement (haal je alleen met SCHONE ww en met DROOG hout) 80% . komt neer op 4.5 kg ? uur. Als je tien uur per dak stookt is dat 45 kg Dag.
ooievaar
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:04
Locatie: noord oost grunn

Re: Beperken gasverbruik CV ketel icm met Hout CV Kachel

Bericht door ooievaar »

Zie op de foto dat je de bovenste luchtschuif dicht hebt staan. Deze moet altijd open. Ook de vieze ruit laat zien dat je niet optimaal stookt.
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Beperken gasverbruik CV ketel icm met Hout CV Kachel

Bericht door LeaD »

Nordic-Fire Isa, 15kW nominaal , 6kW ruimte en 9kW naar cv , per kg hout levert 4kW op. Info gehaald uit Klaver haardencentrum Friesland.

1m3 hout weegt zo een 500 tot 750 kg, stel 500kg maakt dus 1390 kWh, 4 avonden a 3h en 3 dagen a 10h = 42uur is een gemiddeld vermogen van 33kW. Ik ga er van uit dat beide kachels branden om 33 kW te genereren.

S'avonds een houtcv aansteken, al eens gevoeld hoelang het duurt vooraleer deze effectief warmte naar het buffervat overbrengt ? (zal tegenvallen). Toevoer van de houtcv naar de buffer moet minimaal 60 graden halen, anders is er iets fout met de laddomat.

Kun je ook iets meer vertellen over de buffer, is het met spiralen en zo ja hoeveel en op welke hoogte of is het een oplaadbuffer, dus verschillende aansluitingen op diverse hoogtes en hoe werden deze dan aangesloten met de kachel, gascv en vloerverwarming . Hoe ver staat de buffer van de houtcv, en staan deze op dezelfde hoogte ?

Behalve vloerverwarming, heb je ook nog radiatoren ?

Welke ruimten bevinden zich boven de keuken en woonkamer ?
Hoogte van het plafond, al of niet geïsoleerd ?

En ooievaar was me voor. :D
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Beperken gasverbruik CV ketel icm met Hout CV Kachel

Bericht door LeaD »

@ooievaar , ik heb ook de positieve ervaring dat een houtcv als hoofdverwarming veel efficienter werkt dan als bijverwarming.
Voorheen als bijverwarming hadden wij 10 m3 hout nodig per jaar, er zat geen regelaar op zodat alle cv water onmiddellijk naar de radiator werd gestuurd en deze kwam nooit boven de 35°C . Nu als hoofdverwarming met een PID regelaar (als vervanger voor een laddomat) op het cv-gedeelte nog 4m3 hout, nul mazout en de boiler van 110L wordt daarbij op 60°C gebracht, ja en ook nog wat extra isolatie natuurlijk en leren stoken .

Drie maand het sanitair water opwarmen kost mij 1m3 hout extra, voorheen was dat 100L mazout gedurende een half jaar. Nu doet de zon dit voor 9 maanden. Ik droom natuurlijk van 12 maanden zon, maar die wolkjes in de winter hé.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
ooievaar
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:04
Locatie: noord oost grunn

Re: Beperken gasverbruik CV ketel icm met Hout CV Kachel

Bericht door ooievaar »

Wat ik door de jaren heb geleerd is dat deze kachel( waarschijnlijk geld dit voor alle cv kachels ) ,pas goed rendement leverd als hij goed wordt opgestookt. Als je denkt dat de kachel heet is, denk dan nog een keer en voeg nog wat extra hout toe. Als ie niet heel heet is geeft ie weinig vermogen aan het water toe. Dus beter kort en hard stoken dan lang en matig. De kachel kan hard stoken goed hebben, is nog goed als nieuw.
Natuurlijk is plaatsen in een nis niet optimaal, vraag me dan ook af hoe makkelijk het is om zo de ww schoon te houden.... Als die ruit er al zo uitziet vraag ik me af hoe schoon die ww zal zijn...
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Beperken gasverbruik CV ketel icm met Hout CV Kachel

Bericht door LeaD »

Hard hout mengen met zacht hout kan soms ook een positieve invloed hebben, zelf heb ik geen goede ervaring met uitsluitend hard hout (eik , beuk,...). Momenteel is het hier 3/4 hout van paletten en 1/4 wilg of populier. Nog 5 jaar en de voorraad palethout is opgestookt. Mag de houtworm eens een nieuw smaakje uitproberen.
Fijner gekliefd hout kan soms ook tot betere verbranding leiden.

Ik zie geen magneetthermometer op de schouwbuis en ook niet op de kachel. Meten is weten .

Het is altijd zoeken naar de beste oplossing, en het is voor iedereen verschillend.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
markdem
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 feb 2019, 19:14

Re: Beperken gasverbruik CV ketel icm met Hout CV Kachel

Bericht door markdem »

Bedankt voor alle reacties en het meedenken!

Hoe groot is het te verwarmen gebouw?
de woonkamer + keuken is ca 120 m2. Dit zijn de enige vertrekken die we verwarmen
Wat weet je over de isolatie die er in zit?
Het betreft een gerenoveerde woonboerderij uit ca 1900. Renovatie is een jaar of 12 terug gedaan. Destijds is muur / vloer / dak / tussenvloer / geïsoleerd.
Hoe ervaar je het zelf? (warm, kil, tocht etc)
Als het 19 graden is ervaar ik het als aangenaam. Er is geen tocht.

Over het stookgedrag: de schuif staat normaal open, deze stond echter dicht op de foto, de kachel was ook uit. Over de kachel heb ik wel het idee dat hij goed brandt en warmte levert. Rondom de kachel voel je de stralingswarmte, en het buffervat is na ca 6 uur goed stoken rond de 60 graden. Er zit wel ca 15 meter leidingwerk tussen de houtcv en het buffervat. De leidingen lopen via de verdiepingsvloer (2 slaapkamers + badkamer) naar het de cv ruimte. Hier zit uiteraard een stuk warme verlies, maar daardoor zijn deze kamers ook iets verwarmd, dus op zich geen probleem. Daarnaast wordt het buffervat wel warm na een tijd stoken. De pomp slaat aan zodra de watertemperatuur bij de houtcv de 60 graden heeft bereikt.

Het buffervat staat op de begane grond, naast de cv keter. Buffervat is een OEG hsp 500-1. Zie foto:
Afbeelding

Naast de vloerverwarming staan er in 2 vertrekken nog 2 kleine radiatoren open. In de kamer / keuken zijn geen radiatoren. Het plafond is op de meeste plaatsen vd woonkamer / keuken 2.60 meter hoog. Aan de zijkanten van de woonkamer loopt de hoogte schuin mee met het dak, tot ca 4 meter.

Overigens op dagen als deze waarop het buiten 10 graden is, dan kan ik de thermostaat laag laten staan en de warmte warm stoken met de houtcv + kachel in de keuken. Gisteravond was het 18.5 graden toen we naar bed gingen, vanmorgen was dit 17 graden. Het warmteverlies valt hier dus wel mee. In koudere dagen is dit 2-2.5 graad als alles uit staat. Punt is dat ik nu een buffervat warm stook, wat vervolgens weer afkoelt. Hier heb ik dus weinig aan. Op het moment dat ik de thermostaat omhoog zet en de warmte vraag, om bijvoorbeeld de kamer sneller warm te stoken, of andere vertrekken mee te warmen, dan gaat de CV pompen maar ook gas verstoken.
Bijlagen
IMG_20190210_202014.jpg
ooievaar
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:04
Locatie: noord oost grunn

Re: Beperken gasverbruik CV ketel icm met Hout CV Kachel

Bericht door ooievaar »

Waarschijnlijk staat de ketel afgesteld op een hogere temperatuur dan je buffer dan leverd. Werk je met een open verdeler?
markdem
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 feb 2019, 19:14

Re: Beperken gasverbruik CV ketel icm met Hout CV Kachel

Bericht door markdem »

De temperatuur van de cv ketel heb ik al lager ingesteld, op ca 40 graden staat die nu. Verder nog wat extra foto's van VVW en andere onderdelen installatie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bijlagen
IMG_20190210_220402.jpg
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Beperken gasverbruik CV ketel icm met Hout CV Kachel

Bericht door LeaD »

Als het in de ketelruimte aangenaam warm is , wordt het hoog tijd om de leidingen en de buffer te isoleren .
De overige foto's zijn niet meer zichtbaar.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Beperken gasverbruik CV ketel icm met Hout CV Kachel

Bericht door JantjeV8 »

Dus je buffer staat op 60grC, vervolgens zet je beneden de ruimtethermostaat omhoog en begint de gas-cv te stoken. Die gas-cv doet dus niets met het aangevoerde 60grC water?
Plaats reactie