Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door jwardenier »

Ik overweeg nog een 3e mogelijkheid ,ik heb nog een 80 l boiler staan met 1 spiraal en 1 directe ingang voor collectoren .
1 collector op het dak, 1 collector aan de muur , de 3 e hou ik dan om later te gebruiken bij de r b .
Dat zou dan een dubbel collector vermogen geven in voor en na jaar ,zomer, zou allen de collector op het dak moeten werken en de winterzon wordt door de collector op de muur opgevangen .
De collectoren zouden dan aan het spiraal gekoppeld kunnen worden zodat er minder anti vries gebruikt kan worden ,de r b kan dan later op de directe ingang aan gesloten worden .
veder heeft de boiler nog een k w ingang en uitgang voor warm w en overdruk beveiliging ,we hebben nu ook 80 l w water en daar reden we ons mee ,veder komt er nog een na verwarmer aan .
Wie wil er me denken .
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door JantjeV8 »

LeaD schreef: 28 mar 2020, 21:52 300L gevuld met antivries wordt toch wel een kostenplaatje.
Ik geloof dat hij 300L sww bedoelde, niet het volume van het medium waarmee hij die 300L wil verwarmen.

Ik heb geen ervaring met natuurlijke stroming, behoudens dat je de warmte van overdag in de nacht weer kwijt raakt. Heb er toen een keerklepje tussen gezet, en dan heb je ook al gauw een klein pompje nodig om de weerstand te overbruggen. Ik heb niet veel hoogteverschil tussen de collectoren en het boilervat, amper een meter.

Opbrengst in de winter blijft een eeuwige discussie. Afgelopen winter was niks met al dat grijs. Maar evengoed komt er een weer een vorstwinter vroeg of laat en schijnt de zon volop. Zodra er wat zonlicht is, hoor ik mijn pompje aanslaan.

Volgens mij werkt het altijd. De een wat beter dan de andere, maar het brengt altijd wel wat op.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door LeaD »

@jv8 . Ik heb begrepen hygiëne boiler, dus sww door de spiraal . Boiler zelf zal een stalen versie zijn .

Voor de periodes nu met kans op nachtvorst doet de nachtvorstbeveiliging mooi zijn werk . Zit standaard ingebouwd in de regelaar . 's Ochtends als alles nog wit is van de vorst zijn de panelen al ontdooid . Tot op heden nog geen schade gehad door vorst, en dat al meer dan tien jaar .

Dit seizoen een circulatiepomp geplaatst met hoger vermogen ( hoger debiet/druk ) samen met een elektrische afsluiter om leegloop te voorkomen . Werken met terugslagkleppen gaat meestal goed maar ook soms totaal fout . Ook vervuilde terugslagkleppen door aanslag gaven soms een probleem .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door jwardenier »

Klopt 300 l hygiëne boiler tapwater gaat door de spiraal ,dus om tegen vorst te beschermen zal er 300 l water vermengt moeten worden met een antivries ,moet nog uitzoeken hoeveel vloeistof aan het water toegevoegd moet worden en welke antivries geschikt is en wat de kosten zijn .
Propyleen glycol zal niet giftig zijn ,geef ik wel aan dieren om even een snelle energie te geven vaak ten gevolge van melkziekte ,maar hoeveel er op 300 l toegevoegd moet worden weet ik dus ook nog niet .
Het ging me in eerste instantie om een goede plek voor de collectoren en of het misschien slimmer is om in plaats van 300 l hygiëne 80 l met w w te gaan gebruiken en hoe eventueel later een r b er bij aan gekoppeld kan worden .
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door JantjeV8 »

Aha, duidelijk, 300L dat is nog al.
Je kunt dat niet andersom doen? Dus de antivries/het medium door de spiraal laten lopen, je sww gewoon door die 300L? Of is dat bij een hygiëne boiler bewust zo gemaakt?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door jwardenier »

Dit is bewust zo gemaakt ,ik denk om beestjes te voorkomen bij lagere temperatuur ,water stroomt sneller door de spiraal .
Dit was ook mijn bedoeling om later naar voorbeeld van D J er een fornuis of r b bij op aan te sluiten .
Bij de kleinere boiler 80 l loopt het medium wel door de w wisselaar en kan de r b later op de andere aansluitingen geplaatst worden ,vraag me wel af of een dubbele collector niet tot oververhitting zal leiden .
Bij een verhouding van 1 op 40 verwarmt het water tot ong 85 gr ,bij 1 op 20 dus kokend water ,1 collector tegen de muur de andere onder een hoek op het dak .
Er zal altijd een overgang s periode zijn dat beide collectoren gaan werken ,maar als dat tot een totaal van 1 collector is zou het moeten kunnen lijkt me
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door LeaD »

Met een paneel op het dak, kan je dan nog met thermosiphon werken of staat de boiler dan buiten en nog hoger ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door jwardenier »

Met collectoren op het dak kan de boiler er nog ruim boven ,op de vliering heb ik daar een vloer voor gemaakt zodat deze beloopbaar is .
De boiler zou daar liggend op een paar steunen kunnen .
Plaats reactie