Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door Arnold »

Hallo,
In een vorige post heb ik vermeld dat ik een zonnecollector wil bouwen van 2 bij 1 meter. Nu komt het aan op de finesses....Het gaat me om de absorberplaat. Ik heb de keuze uit een ijzeren plaat van 1mm (plm. 16 kilo) of een aluminium plaat van 0,5 mm (oprolbaar en slechts een paar kilo). Wat zouden jullie kiezen?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door jwardenier »

Aluminium zal de warmte beter geleiden,onze collector was uit stalen c v radiatoren met koper gekoppeld ,niet zelden liep de temperatuur op tot boven de 80 gr zelfs op zonnige winterdagen liep de temp behoorlijk op .
Voor mijn collector denk ik ook aan ijzer ,heb dit liggen en ik werk graag met gebruikt ,hout de kosten ook mooi laag .
Zou ik moeten kopen, denk ik dat het aluminium zou worden ,het moet nog wel het dak op .
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door Arnold »

Ok en wat denk je van de dikte (of liever gezegd dunte)? Ik zag op een filmpje hoe een professionele zonnecollector werd gemaakt en daar werd flinterdun koper gebruikt.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door jwardenier »

In de tekening geven ze 3 m m aan , maar ik heb hier geen ervaring mee .
De staal plaat die hier ligt ,is 3 m m dik ,was ooit een giertank ,later watertank tot dat de afsluiter lek ging ,de beide uiteinden gebruik ik als vuur schalen met een rooster, er passen veel b b q worstjes op .
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door Arnold »

Als je het al hebt is dat wel handig natuurlijk, maar inderdaad: het moet wel het dak op. Ik denk nog even na...
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door Arnold »

Ik lees dit bij een zonnecollector-aanbieder:
'De absorber in de collector is geconstrueerd met laser gelaste aluminium sheets met een dikte van 0,40 mm.'
0,5 is nog dik dus :o
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door JantjeV8 »

Ik denk dat de dikte niks uit maakt. Als het plaatje onder de buizen komt, dan moet het zo veel mogelijk reflecteren. Komt het boven de buizen, dan moet het absorberen, dan zou wat massa wel iets doen.

Corrosie wil je niet, dan is alu makkelijker. Bij buizen collectoren zit soms ook een spiegelend golf plaatje onder, dat is dan ook meestal aluminium.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door LeaD »

Hoe dunner de absorptieplaat , hoe heter die zal worden. Dikke plaat ijzer van 3 mm weegt 18 keer meer als 0,5mm alluminium. Hiervoor is 9x zoveel invallende energie nodig om dezelfde oppervlaktetemperatuur te bekomen.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door incus »

Ik zou hier zeker de voorkeur geven aan aluminium. Koper is nog beter. De warmtegeleidingscoëfficient van aluminium (237) is veel hoger dan die van staal(79). De absorberplaat wordt gekoeld door het langsstromende water in de koperbuizen. Bij gebruik van aluminium wordt de warmte uit de absorber sneller getransporteerd naar de plek waar de warmte onttrokken wordt.
In het boek van Charles Kiely "Zonne-energie" wordt een aluminiumplaat van 1,5 mm dik gebruikt.
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door incus »

Zie net dat de warmtegeleidingscoëfficient van ijzer 79 is. Die van staal is 50. Dus nog iets minder goed.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door JantjeV8 »

Ja, maar een ijzeren plaat zul je nergens vinden. Door er koolstof aan toe te voegen ontstaat er staal, dat is wel te koop. Of je bedoedld geen ijzer maar aluminium.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door LeaD »

Minder goede warmtegeleiding kun je ondervangen door meer koperbuisjes per m2 te voorzien. Ook hier weer , hoe kleiner de diameter hoe minder water er in zit, hoe heter het kan worden. Niet te klein, anders heb je last van capilaire werking.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door Arnold »

Tis inderdaad staal ipv ijzer :oops:
Het wordt dan aluminium: bedankt allemaal!
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door Arnold »

Ik begin al bijna te bouwen, dus dan komen er steeds nieuwe vragen :wink:
Zou het zin hebben om de koperen buizen te omwikkelen met aluminiumfolie (en daarna zwart verven met de rest)? Ik zag in een beschrijving alu-profielen, maar die zijn nogal kostbaar...

Later toegevoegd: nou ja, het gaat natuurlijk om het contact tussen koperen buis en absorber te vergroten, dus dit zal wel niets opleveren...
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Absorber in zonnecollector: alu of ijzer?

Bericht door pelletpower »

Meest makkelijke oplossing is dunne koperplaat aan koperenbuizen solderen. Hoe dunner de plaat des te sneller is je water warm. Warmteoverdracht gaat via geleiding neem ik aan? Tenminste, je bent een vlakke plaat collector aan het bouwen? Hoe ga je dan de alu plaat aan je koperen buis verbinden. Genn geleiding, geen of nauwelijks warmteoverdracht.

Die lasergelaste collector bestaat uit twee platen, rondom aan elkaar gelast en over de plaat doorgelast om de waterbanen te maken. Daarna op druk gebracht, opgeblazen dus. Hierdoor onstaat de waterbaan.

En vergeet de spectraal gevoelige coating niet!
Plaats reactie