vloerverwarming waterzijdig inregelen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Bas_T
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 feb 2019, 08:52

Re: vloerverwarming waterzijdig inregelen

Bericht door Bas_T »

De aanvoer op de groep kan ik niet dichtzetten, zover ik kan zien. Zelf doorspoelen lijkt me goede optie, maar daar waag ik me maar niet aan.

De pinnetjes onder de wartel heb ik gevonden. Deze zitten allemaal vast. Ik kan ze iig niet indrukken, zodat ze weer omhoog komen.
jn82
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 jan 2016, 23:48

Re: vloerverwarming waterzijdig inregelen

Bericht door jn82 »

Dat indrukken gaat vrij zwaar. Dat lukt niet met je vinger. Met het handvat van een schroevendraaier o.i.d. moet het wel lukken.
Bas_T
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 feb 2019, 08:52

Re: vloerverwarming waterzijdig inregelen

Bericht door Bas_T »

Indrukken is inderdaad gelukt. Leek niet vast te zitten, maar ga eens kijken wat het resultaat is.. wie weet..

Anders wordt het waarschijnlijk toch door laten spoelen.

Iedereen bedankt weer voor t meedenken!
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: vloerverwarming waterzijdig inregelen

Bericht door Ruuben »

Ik snap het doorspoelen als oplossing niet zo goed. Heel strikt genomen zou bij de ingebruikstelling de installatie doorgespoeld moeten zijn.
Ik vraag me af of er nog rare hoogteverschillen in het vloerplanken zitten.
Er is flow en de temperatuur van de retourleiding maatgevend, niet de kamer tempertuur, en de retour die is niet enorm afwijkend van de andere retouren toch? Dat je delta t groot is zegt dat de vloer in ieder geval nog veel warmte opneemt, en er dus bij je huidige metingen veel ruimte voor hogere warmte afgifte is.
Er lijkt me helemaal geen probleem te zijn. Je had alleen een hogere warmte afgifte willen hebben.
Het lijkt alsof je vloer buizen maat 14/2 zijn. Dat is al een wat kleinere maat.
Is er een echte berekening gemaakt voor de vloer ? Hoe lang zijn je lussen?
Ik lees nergens hoeveel meter en diameter er gebruikt zijn. Je kan concluderen dat de warmte afgifte of wisseling anders verloopt in je keuken dan elders, maar wat ligt er op de vloer? Je hebt ook nog eens een pittige pomp op je verdeler, die blaast echt wel voldoende door je leidingen en afknijpen van de andere lussen is echt overbodig. De pomp kun je ook eens in de geforceerde flow stand 3 zetten. Dan spuit het echt door je leidingen Heb je aan de onderkant van je verdeler ook nog een dingetje? Kun je de verdeler zelf aanzuigend maken?
Het is een nieuwe verdeler, en normaal dat indrukken van die pinnetjes zwaar gaat. Dat hoort zo!

Heb je wel een pompschakelaar? Of staat je pomp altijd aan?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: vloerverwarming waterzijdig inregelen

Bericht door kockie »

Volgens mij is nergens vastgesteld dat er flow is. Het zou gemakkelijk een verstopping kunnen zijn, of een knik in de leiding...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: vloerverwarming waterzijdig inregelen

Bericht door Ruuben »

Op de retour naar je cv een inregelkraan lijkt te zitten. (onder de platte dop) Ik ben benieuwd of dat die niet de boel te veel afknijpt. dus in absolute zin dat je gewoon te weinig flow uit je cv installatie kan genereren.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: vloerverwarming waterzijdig inregelen

Bericht door Ramon »

Ruuben schreef: 20 feb 2019, 11:24 Op de retour naar je cv een inregelkraan lijkt te zitten. (onder de platte dop) Ik ben benieuwd of dat die niet de boel te veel afknijpt. dus in absolute zin dat je gewoon te weinig flow uit je cv installatie kan genereren.
Dan zouden de andere groepen ook niet warm worden. Zinloos dus.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: vloerverwarming waterzijdig inregelen

Bericht door fireblade »

@ Ramon, dat hoeft niet perse zo te zijn, water kiest de weg van de minste weerstand, dus als er niet voldoende flow is ga je dat als eerste merken bij de groep die door welke oorzaak ook de meeste weerstand heeft.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: vloerverwarming waterzijdig inregelen

Bericht door Ramon »

@fireblade

Als je 4 groepen hebt, waarvan er 3 warm worden, en 1 niet,
en je draait deze 3 groepen (bijna dicht of) dicht, en die ene groep wordt nog steeds niet warm...
Ligt het niet aan de aanvoer/retour (van/naar de cv ketel(

Mijns inziens...
Bas_T
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 feb 2019, 08:52

Re: vloerverwarming waterzijdig inregelen

Bericht door Bas_T »

was even niet in de gelegenheid om te reageren.

Vloer is na legging v.d. vloerverwarming geëgaliseerd en daar overheen is pvc geplaatst. Erg dun materiaal.

De cv retour staat volledig open, extra gecontroleerd.

Ik maak gebruik van een pompschakelaar, zodat de pomp eerder uitschakelt en de warmte in de vloer blijft.

Er komt volgende week iemand langs. Degene die het geïnstalleerd heeft geeft niet thuis, erg netjes. Daarom ook helaas geen inzichten in hoe lang de lussen zijn en het legpatroon is. Heb helaas geen foto's vd legging in de keuken, alleen van de woonkamer.

Ik houd jullie op de hoogte. De uitkomsten bieden ook weer antwoorden voor anderen met wellicht hetzelfde issue.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: vloerverwarming waterzijdig inregelen

Bericht door Ruuben »

Heb je wel een offerte waar de hoeveelheid meters toegepast op staan? En is er iets afgesproken van de hart op hart afstand vd buizen in de vloer?

Ik had niet gezien dat 1 kring niet retour warm werd als de rest dicht stond. Dat moet je trouwens wel heel lang de tijd geven. 2 dagen bijvoorbeeld. Bij mijn koude vloer duurde het echt lang voordat mijn retour temperatuur echt omhoog kwam, alle warmte trok gewoon de vloer in.

Een pompschakelaar schakelt alleen je vloer pomp aan als je CV aan gaat. Daarvoor zit er een temperatuur sensor op een buis die warm kan worden als er nog geen flow over je vloerverder is. En hij schakelt je pomp elke 24 uur even aan meestal. Sommige CV installaties hebben speciale vloerverwarming aansluiting.

Ik ben benieuwd hoe het afloopt voor je.
Bas_T
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 feb 2019, 08:52

Re: vloerverwarming waterzijdig inregelen

Bericht door Bas_T »

hi allen,

Ik had nog een update beloofd.

De loodgieter / monteur heeft eerst de bewuste slang doorgespoten. De flow was prima, geen enkele obstructie te bekennen. Nu lees je weleens dat hier aparte apparatuur voor nodig is, maar het water kwam er zo goed door dat ik dit wel vertrouw. De verdeler met groepen is opnieuw ingeregeld, maar stond eigenlijk al goed. Beetje getweaked. De pomp is krachtig genoeg. Enige waar twijfel over was, was de dikte van de slangen. Deze hadden wat dikker gemogen. Daarnaast twijfel of de lus uiteindelijk niet net te lang is. Hebben de pomp wel standaard op standje 2 staan i.p.v. auto-adapt.

Merk ik nu echt verschil? Een beetje, ik ga het waarschijnlijk pas echt de volgende winter ervaren.

Groet Bas
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: vloerverwarming waterzijdig inregelen

Bericht door Ruuben »

Leuk om terug te horen!
Gelukkig geen knik.
Op naar een elfstedentochtwinter.
Plaats reactie