warmte pomp met apparaat om terugloop temp te verhogen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
houthakker
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jan 2010, 17:38

warmte pomp met apparaat om terugloop temp te verhogen

Bericht door houthakker »

Wat gebeurd er als ik een warmtepomp neem deze afstel op 40 graden en een regumatunit koppel aan de warmtepomp waarbij het water van 40 ingevoerd wordt in de koudwaterleiding van de regumat en deze afstel op afgifte water bij 50 graden. zou dat kunnen gaan werken. ik doe iets dergelijks ook bij mijn hout cv. water mag niet eerder afgegeven worden aan de ketel bij een temp boven 65 graden. die regeling werkt perfect. zag iets dergelijks op een youtube film van van efg sandler. hoor graag van iemand die er verstand van heeft.

groet houthakker
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: warmte pomp met apparaat om terugloop temp te verhogen

Bericht door Paide »

en wat denk je dan te bereiken? Ik snap niet zo goed waarom je dit zou willen?
houthakker
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jan 2010, 17:38

Re: warmte pomp met apparaat om terugloop temp te verhogen

Bericht door houthakker »

De pomp hoeft dan maar kleine stapjes te maken en kan toch hoge temperaturen behalen. En dus het energie verbruik van de warmtepomp zou dan heel laag moeten zijn.Zie youtube Wärmepumpe besser und schneller mit dem SpeedPower3 Heizsystem nutzen. daar komt het in voor. Ik dacht bijvoorbeeld als het echt koud is dus het vriest laten we zeggen -10 vragen om een lage temperatuur en dan via de terugwinmodule de temperatuur op 50 graden brengen. Deze meneer heeft met zijn club in Duitsland meerdere prijzen gehaald en wat hij doet is heel logisch. Wat hij feitelijk doet is verhoging van de teruglooptemperatuur. ik weet niet of we daar op zijn Nederlands ook een uitdrukking voor hebben op zijn Duits heet dat Anhebung der rucklauftemperatuur.Hij gebruikt daar in de video een mixer voor die hij aanstuurt met een apparaat van Technische Alternatieve waarschijnlijk de uvr 63h. hij kan hiermee het toerental van de pomp regelen en zo kan hij de temperatuur instellen op de gewenste waardes.Gevolg is bij zeer koud weer toch hoge temperaturen behalen en een stroomverbruik dat veel lager ligt als normaal. Vond ik een hele slimme gedachten.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: warmte pomp met apparaat om terugloop temp te verhogen

Bericht door JantjeV8 »

Ik vat 'm nog niet helemaal. De warmte moet ergens vandaan komen, linksom of rechtsom.
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: warmte pomp met apparaat om terugloop temp te verhogen

Bericht door JW te R »

Die warmtepomp kan misschien een hogere aanvoertemperatuur halen, maar dat gaat dan wel ten koste van het debiet en de efficientie.
Net als een gas cv-ketel is een warmtepomp gebaat bij een zo laag mogelijke retourwatertemperatuur.
Het temperatuurverschil dat je moet overbruggen is uiteindelijk het verschil tussen de aanvoerwatertemperatuur en de buitentemperatuur.
Daar verander je niks aan.
houthakker
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jan 2010, 17:38

Re: warmte pomp met apparaat om terugloop temp te verhogen

Bericht door houthakker »

JW te R dank voor je reactie. ik snap dat het ten koste gaat van het orginele debiet. dat van de retour temperatuur snap ik niet dwz krijg het nergens bevestigd zoals bij een hr ketel wel het geval is. Linthorst met zijn tt68 haalt ook temperaturen van 80 met een warmtepomp in een meertraps traject. als je dat op die manier doet kon de cop waarde ook wel eens intakt blijven of niet te veel dalen. denk wel dat het een voorwaarde is dat er gebruik gemaakt wordt van een buffer. zie ook proefprojecten van Linthorst. Ik denk dat de firma EFG in kaufbueren ook wel nagedacht heeft over een al dan niet hoge cop. Enorme voordeel ook in de winter bij lage temperaturen toch hoge temperatuur voor je systeem om te werken en dus ook geen bijspringende cv nodig voor extra koude dagen. dat laatste is een gedachten van mij weet niet of dat zo is of zou kunnen.
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: warmte pomp met apparaat om terugloop temp te verhogen

Bericht door guus »

Wat ik uit ervaring weet van een warmtepomp is als de temperatuur aan de warme zijde omhoog gaat het rendement omlaag gaat...
en boven de 50 graden gaat het stroomverbruik met grote stappen omhoog.
bij 60 graden stopt bij mij de omvormer die de compressor aanstuurt omdat dan het amperage boven het maximale van de compressor komt.
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
houthakker
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jan 2010, 17:38

Re: warmte pomp met apparaat om terugloop temp te verhogen

Bericht door houthakker »

Hoi Guus dank voor je reactie. ik begrijp wat je zegt. maar volgens mij krijgt de warmtepomp dan ook warmer water aangeboden ik snap als je alleen de temperatuur omhoog gooit dat het stroom verbruik toeneemt en dat hij boven de 60 stopt. maar juist in dit geval krijgt hij warmer water aangeboden om te verwerken.Heb helaas nog geen warmtepomp anders probeerde ik het morgen uit. Denk er over na heb nu een ddg houtcv met buffer in mijn kantoor. deze verwarmt het kantoor verder niets dus geen gas cv. maak gebruik van jaga lage temperatuur radiatoren op een temp van 40 graden met zelf ingebouwde pc-ventilatoren en elctronica van € 2.90 uit china per radiator zet de ventilatoren boven de 35 graden aan en daar onder weer uit. werkt als een tierelier al ruim twee jaar. zat aan een warmtepomp te denken ook voor mijn woning. als ik zeker wist dat het princiepe werkte voor hogere temperaturen zou ik dat doen. voel niets voor een cv die bij springt als het koud is want dan immers het hoogste gasverbruik.
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: warmte pomp met apparaat om terugloop temp te verhogen

Bericht door guus »

Het grootste "probleem" wat de warmtepomp heeft is dat het verschil tussen de koude en de warme kant niet zo groot kan worden.
Mijn warmtepomp zit rond de 50 graden verschil en dat is meer dan de installateur (die het onderhoud doet) goed vind.....

De warmtepomp die ik hier heb staan is al wat ouder maar werkt nog goed , ook al wordt hij mishandeld. :mrgreen:
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
koevlaas
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 okt 2016, 16:29

Re: warmte pomp met apparaat om terugloop temp te verhogen

Bericht door koevlaas »

JW te R schreef: 08 feb 2019, 17:35 Die warmtepomp kan misschien een hogere aanvoertemperatuur halen, maar dat gaat dan wel ten koste van het debiet en de efficientie.
Net als een gas cv-ketel is een warmtepomp gebaat bij een zo laag mogelijke retourwatertemperatuur.
Het temperatuurverschil dat je moet overbruggen is uiteindelijk het verschil tussen de aanvoerwatertemperatuur en de buitentemperatuur.
Daar verander je niks aan.
Je hebt helaas ongelijk, een warmtepomp wil niet zo laag mogelijk retour maar een graad of 4 verschil tussen aanvoer en retour.
Met een warmtepomp probeer je te bereiken dat je aanvoer temperatuur zo laag mogelijk is en de retour ligt hier dan ongeveer 2, 3 of 4 graden onder.
Ondergetekende stookt zijn vloerverwarming bij >0c buiten temperatuur met 30c aanvoer en bij <0c met 28 of zelfs 27c, een omgekeerde stooklijn maar werkt hier perfect.
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: warmte pomp met apparaat om terugloop temp te verhogen

Bericht door JW te R »

@koevlaas: Misschien heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt. Het zal die warmtepomp inderdaad een zorg zijn op welke watertemperatuur je wilt stoken.
Ik doelde op het feit dat het rendement van zowel een warmtepomp als een gas cv-ketel minder wordt naarmate je de aanvoerwatertemperatuur opvoert. Bij een gasketel is dat omdat de rookgassen niet meer ver genoeg kunnen afkoelen, bij een warmtepomp is dat omdat de COP omlaag gaat.

Een systeem waarbij je de temperatuur van je retourwater kunstmatig verhoogt, zal ongetwijfeld werken, maar dat wil niet zeggen dat dat ook efficient zal zijn. Uit rendements overwegingen kun je m.i. beter streven naar een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur. In mijn situatie varieert dat met de warmtevraag uit de thermostaat tussen 24 en 34 graden.
koevlaas
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 okt 2016, 16:29

Re: warmte pomp met apparaat om terugloop temp te verhogen

Bericht door koevlaas »

JW te R schreef: 18 feb 2019, 15:58 @koevlaas: Misschien heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt. Het zal die warmtepomp inderdaad een zorg zijn op welke watertemperatuur je wilt stoken.
Ik doelde op het feit dat het rendement van zowel een warmtepomp als een gas cv-ketel minder wordt naarmate je de aanvoerwatertemperatuur opvoert. Bij een gasketel is dat omdat de rookgassen niet meer ver genoeg kunnen afkoelen, bij een warmtepomp is dat omdat de COP omlaag gaat.

Een systeem waarbij je de temperatuur van je retourwater kunstmatig verhoogt, zal ongetwijfeld werken, maar dat wil niet zeggen dat dat ook efficient zal zijn. Uit rendements overwegingen kun je m.i. beter streven naar een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur. In mijn situatie varieert dat met de warmtevraag uit de thermostaat tussen 24 en 34 graden.
Als je een WP te warm retour voert (hoger dan ingestelde temperatuur) dan stopt de compressor en wacht de WP met weer inschakelen van de compressor tot de retourtemperatuur voldoende gedaald is.
Plaats reactie