Isolatie luikkast met inblaascelulose

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesjanD
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2019, 15:45

Isolatie luikkast met inblaascelulose

Bericht door keesjanD »

Hoi, dit is mn eerste vraag op dit levendige forum.

Ik ben een oud huis uit 1993 aan het isoleren en heb nu de vloer open op 1 hoog.
Vanuit daar kan ik bij de zogenaamde luikkasten. We willen de vloer tussen de balken inblazen met celulose-vlokken tbv lucht-geluidsisolatie en warmte-isolatie. (gemaakt van oud papier)

Nu zie je vanuit de vloer boven de diepe luikkasten zitten en kan ik er nu dus vanuit boven gemakkelijk bij.
Ik heb begrepen dat je die echter niet zomaar mag vullen met die vlokken isolatie omdat je dan dampneerslag kan krijgen tussen houten kast en de vlokken: gevolg water en vocht en dus schimmele en rotting :(

Advies: van isolatie expert:

• De holle ruimte moet helemaal doorgaand zijn, als hij ergens geblokkeerd is kan daar achter geen isolatie komen en heb je een koudebrug.
• Er mag geen open verbinding zitten tussen de uit te blazen spouw en bijvoorbeeld het plafond, anders verspreid zich de isolatie ongecontroleerd in het plafond
• Naar de warme kant toe is er bij deze constructie altijd een dampremmende laag nodig die overal goed dampdicht aangesloten moet worden. Meestal wordt dat bij plafonds of wanden gedaan door een folie op de bestaande wand te spannen en dan met een gipsplaat erover heen te gaan.

Vooral punt 3 is erg lastig want daarmee verpest je die mooie kasten. Iemand een idee?
Bijlagen
2019-02-06_15h56_23.png
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Isolatie luikkast met inblaascelulose

Bericht door Pietje »

Ja, dat is lastig. zijn de panelen nog van het onderliggend regelwerk los te halen? Dan de folie tegen het regelwerk, panelen er tegen en weer mooi schilderen...
Het is veel werk, maar zeker in het woongedeelte is goede isolatie niet alleen kosten besparend, maar ook comfortabel.

Succes!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie