Mini-rocket, 2nd combustion+airwash, zelfbouw

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Mini-rocket, 2nd combustion+airwash, zelfbouw

Bericht door kockie »

zolang je er voor zorgt dat er in de warmtewisselaar geen condensatie plaatsvindt is staal prima. WIl je wel condenseren, dan is goede rvs noodzakelijk, de kenners kunnen wel zeggen welke. Koper heeft de beste warmtegeleiding.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
lukevos2
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 feb 2019, 18:36

Re: Mini-rocket, 2nd combustion+airwash, zelfbouw

Bericht door lukevos2 »

Ok bedankt Ramon

Valt er iets te zeggen over de minimale benodigde lucht doorgang in cm2? Ik heb een 150mm dia afzuig pijp, moet ik dan de buizen ook gezamenlijk dezelfde oppervlak laten aanhouden (hmm dan kom ik op ongeveer 100 x 15mm buizen dat is wat veel)

Groet Luke
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Mini-rocket, 2nd combustion+airwash, zelfbouw

Bericht door kockie »

15mm is ook wel heel erg dunnetjes. Hoe ga je die schoonhouden? In mijn ketel zitten buizen van een cm of 4-5 doorsnede. Ik geloof een stuk of 8 van een kleine meter. Ik zou daar wel eens een nakoeler achter willen zetten. Je wil de warmtewisselaar het liefst ruimer om een lagere gassnelheid te bereiken. Rookgassen hebben dan meer tijd om hun warmte af te geven.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
lukevos2
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 feb 2019, 18:36

Re: Mini-rocket, 2nd combustion+airwash, zelfbouw

Bericht door lukevos2 »

Die 8 pijpen van 4/5cm dia van een meter lang, hoeveel kW water vermogen levert dit bij jou op?
lukevos2
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 feb 2019, 18:36

Re: Mini-rocket, 2nd combustion+airwash, zelfbouw

Bericht door lukevos2 »

Hey zijn deze flexibele RVS slangen een goed idee, veel contact oppervlakte toch?


https://dutch.alibaba.com/product-detai ... 3cc2zIC1CE
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Mini-rocket, 2nd combustion+airwash, zelfbouw

Bericht door kockie »

het zou 50KW moeten zijn.
Forumlid nck heeft van dit materiaal een nakoeler gemaakt voor zijn snipperketel met erg lage afgastemperaturen tot gevolg.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Mini-rocket, 2nd combustion+airwash, zelfbouw

Bericht door Ramon »

Valt er iets te zeggen over de minimale benodigde lucht doorgang in cm2? Ik heb een 150mm dia afzuig pijp, moet ik dan de buizen ook gezamenlijk dezelfde oppervlak laten aanhouden
Liefst iets meer. De lucht heeft namelijk de neiging om langs de wand van de buis stil te gaan staan.
linstroming.jpg
linstroming.jpg (3.78 KiB) 2705 keer bekeken
Des te meer (kleinere) buizen, hoe meer 'stilstaande' lucht. Des te meer 'overwaarde' heb je nodig.

Hoe groter de buizen, des te minder de warmteoverdracht. Een mooie maat is 5 cm diameter. Kun je er ook nog turbulatoren in plaatsen, of kettingen, om de lucht goed te laten wervelen.

Ik heb een attack slx 20 kW. 4 buizen van 5 cm doorsnede en 1 meter lang. !!!! Heeft wel een ventilator !!!!
lukevos2
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 feb 2019, 18:36

Re: Mini-rocket, 2nd combustion+airwash, zelfbouw

Bericht door lukevos2 »

Ok, op basis van jullie zinvolle advies heb ik de warmte wisselaar veranderd. Ik heb ook deze RVS turbulentie pijp gevonden speciaal voor deze toepassing. Het ontwerp is nu als volgt: (zie bijlage)

Op basis van de 6.25kW/m (Kockie) en de 5kW/m (Ramon) is deze exchanger worst case 30kW. Ik heb maar 10kW nodig maar lijkt me geen probleem, betekent gewoon dat ik alle/ veel warmte uit de haard gassen haal.

Vraag: Dit punt: houdt de warmte wisselaar weg van de brandhaard om het vuur niet af te koelen om zo de efficientie (temp) niet te verlagen.

Iedereen zegt dat je het moet doen ja, toch zie ik 95% van de ontwerpen gewoon de wisselaar op of rond het vuur doen... Ook het goede voorbeeld wat Kockie adviseerde (http://batchrocket.eu/applicatie#cv) doet het water pal naast het vuur.

Ik heb iig een dikke isolatie tussen het vuur en de wisselaar en ongeveer 12cm afstand erboven. Ik ga ervanuit dat het vuur goed warm kan worden en de gassen daar ruim boven redelijk zijn uitgebrand. Hoe zien jullie dit?

Groet Luke
lukevos2
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 feb 2019, 18:36

Re: Mini-rocket, 2nd combustion+airwash, zelfbouw

Bericht door lukevos2 »

PS heat exchanger heeft 38L water in zich. Wat is beter, zo min mogelijk (snelle opwarmtijd) of juist veel water in de heat exchanger (flexibeler).
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Mini-rocket, 2nd combustion+airwash, zelfbouw

Bericht door kockie »

lukevos2 schreef: 11 feb 2019, 10:05 Iedereen zegt dat je het moet doen ja, toch zie ik 95% van de ontwerpen gewoon de wisselaar op of rond het vuur doen... Ook het goede voorbeeld wat Kockie adviseerde (http://batchrocket.eu/applicatie#cv) doet het water pal naast het vuur.
De warmtewisselaar naast het vuur lijkt op het eerste gezicht te kloppen, maar heb je al verder gekeken dan het eerste plaatje? Een rocket heeft een heel ander verbrandingsmechanisme dan een "normale" kachel. Daarbij zit er ook nog isolatie tussen de brandkamer en warmtewisselaars. (zie onderstaande afbeelding.
http://batchrocket.eu/images/rockets/holtere/e06.JPG
De warmte wordt pas afgenomen NA de uitgang van de heatriser.

Op youtube circuleren ook video's van mensen die de heatriser hebben omwikkeld met koperen buis om warmte af te nemen. Da's ook niet zoals het moet

Vuur moet eerst de ruimte hebben om goed uit te branden en mag daarbij niet gekoeld worden, anders brandt het niet goed uit. Heel veel "normale cv-kachels" zijn, zeker bij niet goed stoken, enorme creosootkanonnen.

Wat mij betreft moet een warmtewisselaar een kleine inhoud hebben. Uiteindelijk koelt het weer af en moet bij een volgende stook weer opgewarmd worden.

Heel veel mensen roken/snoepen/drinken ook of zijn te dik, is dat dan goed?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
lukevos2
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 feb 2019, 18:36

Re: Mini-rocket, 2nd combustion+airwash, zelfbouw

Bericht door lukevos2 »

Ah ok duidelijk dank je. Ik heb er daarom nog een buffer tussen gezet en de wisselaar zo hoog mogelijk geplaatst (zie bijlage). Denk dat dit hem moet worden, veel hoger kan ik hem niet zetten.

Hopen dat het vuurtje redelijk warm zal branden. Hey en met een fan actief lucht in de verbrandingskamer sturen, zal het vuur ook heter maken toch? (Dus efficiëntere verbranding) of doet dat niet zo veel?
Bijlagen
Capture.JPG
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Mini-rocket, 2nd combustion+airwash, zelfbouw

Bericht door kockie »

Ik verwijs je nogmaals naar de batchrocket-site, maar nu naar een ander onderdeel: http://batchrocket.eu/werking#houtvuur

Het bouwen van een goed werkende houtkachel vraag veel kennis, geduld en experimenteerlust (meten is weten).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Mini-rocket, 2nd combustion+airwash, zelfbouw

Bericht door LeaD »

Een fan op de luchttoevoer zorgt voor overdruk in de kachel , het minste lek in de kachel en je hebt een prachtige vergassingsruimte ipv een woonkamer .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
lukevos2
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 feb 2019, 18:36

Re: Mini-rocket, 2nd combustion+airwash, zelfbouw

Bericht door lukevos2 »

Ah ok, dus fan op de afzuiging van de rookgassen zou een betere optie zijn? Mits goed lucht-dichte stookruimte.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Mini-rocket, 2nd combustion+airwash, zelfbouw

Bericht door LeaD »

Ik zou een fan op de uitgang eerder als een noodoplossing zien als je te weinig trek in de schouw hebt . Een goed gebalanceerd systeem zoals de beproefde rocketkachels hebben geen rookgasventilator nodig . Houtvergassers die een neerwaardse verbranding hebben, kunnen onmogelijk opstarten zonder rookgasventilator, eens goed op temperatuur doen sommigen het wel zonder .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie