Bufferladen via wisselaar of direct

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Cobbler
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 feb 2019, 17:36

Bufferladen via wisselaar of direct

Bericht door Cobbler »

Hallo,

ik ben nieuw hier, al check ik het wel regelmatig voor info. Maar nu heb ook een vraag

Ik wil mijn secundaire/overflow 1000L buffer gaan gebruiken voor mijn CV, en die ik mede wil gaan opwarmen via mijn houtkachel.

- Mijn vraag is deze, In de buffer zitten 2 spiralen, onderste is voor de zonnecollectoren, wat is het verstandigst, de 2e spiraal voor de houtkachel te gebruiken of is het beter direct via het cv circuit de buffer te laden?



De reden is, aangezien ik toch eigenlijk alles al heb staan, wil ik het gaan koppellen en beter gebruik gaan maken van de mogelijkheden.

Ik kan nu bijvoorbeeld niet vanuit mijn 1000L "overflow" buffer niet de "hoofd" 500L verwarmen.

Het CV circuit bedient 1 woonhuis en 2 appartementen en bedrijf. totaal ong 750 m3. Het draait nu op een Cenfax 5000.

de Cenfax wil ik gaan vervangen door een plc die alles in de gaten gaat houden en ook de watertemperatuur vanuit de buitentemperatuur gaat regelen zoals de Cenfax, de cv ketel gaat als backup gebruikt worden als bijv. de buffer temperatuur te laag is.


Het "zonne" systeem uit ong 50 vacuumbuizen op het oosten, en ong 80 stuks op het zuiden. 1 x 500 liter "drink" warmwater buffer en 1 extra 1000 l buffer met 200L intern "drinkwater" vat. 1 cv ketel en een houtkachel in de werkplaats.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Bufferladen via wisselaar of direct

Bericht door Paul Joosten »

Van belang is te weten van voor houtkachel je hebt. Je moet rekening houden met een situatie waarin bijvoorbeeld de stroom ineens uitvalt. De kachel stopt niet met branden en het water kan aan de kook raken. De druk in je systeem loopt dan fors op tenzij je daar maatregelen tegen treft. Noodkoeling, op druk of drukloos, er is al van alles over te vinden op het forum, dus lees je gerust even in.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Kriske
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 mar 2010, 23:12
Locatie: Puurs - Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bufferladen via wisselaar of direct

Bericht door Kriske »

Simpele vraag , simpel antwoord -
zonder spiraal , spiraal kan mss te traag zijn in overdracht en dan gaat je kachel in veiligheid .
Cobbler
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 feb 2019, 17:36

Re: Bufferladen via wisselaar of direct

Bericht door Cobbler »

alvast bedankt,

natuurlijk komen de benodigde beveiliging erop, bedankt.

Maar dat van die spiraal had ik niet aandacht, dank. :D
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: Bufferladen via wisselaar of direct

Bericht door ivob »

Kriske schreef: 02 feb 2019, 23:11 Simpele vraag , simpel antwoord -
zonder spiraal , spiraal kan mss te traag zijn in overdracht en dan gaat je kachel in veiligheid .
Een spiraal hoeft technisch gezien geen enkel probleem te zijn.
Als je op de warmtewisselaar in de kachel een warmtevoeler plaatst, deze verbindt met een instelbare sturing die een traploze circulatiepomp aanstuurt en je buffervat is groot genoeg van inhoud kan de warmte in de spiraal steeds vlug genoeg afgegeven worden aan de inhoud van het buffervat. Als je met dit systeem absoluut op veilig wenst te spelen moet je er minimaal wel een ups tussen plaatsen.

Wij werken met een spiraal in een vat van 300 l. 1000 l zal dus zeker geen probleem geven.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Bufferladen via wisselaar of direct

Bericht door GTV6 »

ivob schreef: 03 feb 2019, 20:37
Kriske schreef: 02 feb 2019, 23:11 Simpele vraag , simpel antwoord -
zonder spiraal , spiraal kan mss te traag zijn in overdracht en dan gaat je kachel in veiligheid .
Een spiraal hoeft technisch gezien geen enkel probleem te zijn.
Als je op de warmtewisselaar in de kachel een warmtevoeler plaatst, deze verbindt met een instelbare sturing die een traploze circulatiepomp aanstuurt en je buffervat is groot genoeg van inhoud kan de warmte in de spiraal steeds vlug genoeg afgegeven worden aan de inhoud van het buffervat. Als je met dit systeem absoluut op veilig wenst te spelen moet je er minimaal wel een ups tussen plaatsen.

Wij werken met een spiraal in een vat van 300 l. 1000 l zal dus zeker geen probleem geven.
Dat zal zeker wel problemen geven, het gaat om de bovenste spiraal, tenzij je alleen 200 liter wil verwarmen, maar lijkt mij onzin met een 1000 liter vat. Die warmte gaat niet naar onderen. Binnen de kortste keren is de retour boven de 65 graden. Een pomp over een ketel traploos regelen is tevens niet zinvol.
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: Bufferladen via wisselaar of direct

Bericht door ivob »

Nou ik ging er van uit dat zijn bovenste spiraal dus het bovenste deel (500 l) van zijn buffervat warmhoudt.
Kan toch geen probleem geven als het hier geen problemen geeft bij 300 liter?
Bij een traploos gestuurde circulatiepomp bedoel ik dat de snelheid van de pomp geregeld wordt door de voeler in de WW van de kachel, volgens de parameters die je instelt in de sturing (in ons systeem slaat de pomp aan bij een begintemp. van 40°C in de WW). In de WW van mijn kachel (die zijn warmte maar kan afgeven aan 300 liter water) loopt de temp., als de circulatiepomp warmtegestuurd wordt, nooit verder op dan 65°C. Schakel je de pomp uit loopt de temp. in no time op tot +100°C. Tijdens de testfase, om het overdrukventiel te testen, liep de temp. zelf op tot 130°C.
Het systeem werkt hiet toch al vijf jaar feilloos.
edit: Mijn fout. Heb TS zijn eerste uitleg er nog eens volledig op na gelezen. Had er over gelezen dat zijn 1000 liter vat nog een intern vat van 200 liter vat heeft.
Ging er van uit dat het een gelaagd vat met twee gelijk verdeelde spiralen was. Dat is uiteraard een andere opstelling.
Plaats reactie