Overstappen van hout cv naar olie stook

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door Gerrie »

Kockie als je over twee zakken praat van rond de 10€ weet je toch genoeg. En het werkt gewoon niet goed helemaal zonder buffer is dit Chinees?
Jantje een houtkachel i.s.m. een thermostaat functioneerd niet die kachel blijft door branden. Als ik de kamer thermostaat op 21gr zet en hij slaat af bij 21gr kan die kachel zijn warmte niet meer kwijt en loopt die temp op in de ketel. En het zelfde gebeurd met de buffer.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door dormos »

Blij dat jij jezelf duidelijk vindt! Wij zijn gewoon een beetje te dom om te raden wat je niet schrijft maar blijkbaar wel bedoelt.
Ik heb een stukshout houtvergasser met een voldoende grote buffer en die werkt prima met een thermostaat.
Vergasser brandt altijd voluit om de buffer te laden, en de buffer wordt ontladen mbv de thermostaat. Buffer is dan ook 4000 liter, in combinatie met een 50kW vergasser. Jouw buffer is waarschijnlijk gewoon te klein. Wat is het vermogen van je kachel en hoe groot is je buffer?

Groet,

Hans
Laatst gewijzigd door dormos op 06 feb 2019, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door ivob »

Tja, ik dacht ook al dat de verhouding kachelverrmogen/buffer waarschijnlijk verkeerd berekend is. Maar ik durfde dat bijna niet meer neerschrijven. :D
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door pelletpower »

En ik denk dan weer dat de thermostaat de pomp van de kachel bedient. En dan ontstaan er inderdaad problemen.

Zakken van 25 kg zijn ook ruimschoots verkrijgbaar. Dan wordt duur ineens goedkoop. Zakken van 10 kg, ach. Wat zal ik zeggen
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door ivob »

Ik hou het dan ook maar op een vermoeden. Alleen TS, die alle cijfers van zijn installatie kent, kan uitsluitsel geven.
Geen idee wat pellets (afgaande op de info van TS rond de 30 ct/Kg?) of elektricteit in Spanje kosten . Hier (B) worden ze verkocht in zakken van 15 Kg en op vraag geleverd aan huis vanaf een pallet van 975 kg (65 zakken). De prijs van een Kg pellets schommelt hier rond de prijs van een kWh elektriciteit (26-27 cent/KWh)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door kockie »

@Gerrie, ik heb zoals velen hier geen kristallen bol naast mijn laptop staan. Diegenen die er wel eentje hebben gebruiken deze misschien niet op de goede manier. Ik heb geen idee van prijzen van pellets hier en in het buitenland.

Om nu anderen te gaan beledigen omdat je zelf niet duidelijk bent vind ik ook niet netjes.

Verder helemaal eens met Dormos.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door JantjeV8 »

Nou Gerrie, gaat al goed, ondertussen de 4e pagina ook vol, en ruim 1 hele pagina vol met verwarring.
excelterror
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 jan 2019, 15:21

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door excelterror »

ivob schreef: 06 feb 2019, 13:07 De prijs van een Kg pellets schommelt hier rond de prijs van een kWh elektriciteit (26-27 cent/KWh)
Kwh ≠ kg ≠ EUR
pellets 5,3 kwh/kg 250euro/990kg
https://www.makroshop.be/nl/tuin/brands ... g-66-stuks
Ketelrendement 90%
EUR/KWH= (( 250/990)/5,3) / 0,9= 0,0529 EUR/KWH = 5,29 cent/kWh
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door JantjeV8 »

Belgische mazout adviezen liggen rond de € 0,047/kWh. Net wat lager dan pellets dus.
excelterror
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 jan 2019, 15:21

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door excelterror »

Stookolie 10,6 kwh/l 0,652eur/l (>2000l)
https://informazout.be/nl/mazout/prijs
ketelrendement 95%
EUR/KWH= (( 0,652)/10,6) / 0,95= 0,0647 EUR/kWh = 6,47 cent/kWh
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door ivob »

excelterror schreef: 06 feb 2019, 14:07
ivob schreef: 06 feb 2019, 13:07 De prijs van een Kg pellets schommelt hier rond de prijs van een kWh elektriciteit (26-27 cent/KWh)
Kwh ≠ kg ≠ EUR
pellets 5,3 kwh/kg 250euro/990kg
https://www.makroshop.be/nl/tuin/brands ... g-66-stuks
Ketelrendement 90%
EUR/KWH= (( 250/990)/5,3) / 0,9= 0,0529 EUR/KWH = 5,29 cent/kWh
Ik begrijp niet wat je, door naar mijn post te refereren, hiermee wil aantonen?
Voor alle duidelijkheid ik stel niet dat een kWh gewonnen uit pellets gelijk is aan een kWh voortkomend uit elektriciteit. Laat staan uit een andere energiebron. Hoeveel kWh er ongeveer in een kg pellets zit heb ik overigens, elders op dit forum, eerder al aangehaald.
Ik zeg gewoon dat in Vlaanderen:
Een KWh elektriciteit tussen de 26 en 27 cent kost (afhankelijk van de regio).
Een Kg pellets tussen de 26 en 27 cent kost (afhankelijk van de hoeveelheid in afname en uiteraard met certificaat ENplus A1 B005).

Een Kg pellets levert dan, in een rechtstreekse vergelijking betreffende inhoud, idd ongeveer 5 keer meer energie (in kWh) dan 1:1 verbruikte elektriciteit op.
Een Kg hout ongeveer 11 keer meer (wat niet gelijk is aan de stookwaarde of max. energie-inhoud en de gemiddelde benutbare energie-inhoud van droog hout).
Enz voor mazout, gas,....
En hoeveel kWh je dan echt verbruikt hangt dan nog eens af van de verliezen die met het transport van elke energiebron gepaard gaan, rendementsverliezen of winsten van de toestellen waarin ze verstookt worden enz.
excelterror
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 jan 2019, 15:21

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door excelterror »

ivob schreef: 06 feb 2019, 18:26 Een Kg pellets levert dan, in een rechtstreekse vergelijking betreffende inhoud, idd ongeveer 5 keer meer energie (in kWh) dan 1:1 verbruikte elektriciteit op.
Een Kg hout ongeveer 11 keer meer (wat niet gelijk is aan de stookwaarde of max. energie-inhoud en de gemiddelde benutbare energie-inhoud van droog hout).
1kg pellets =1kg kurkdrooghout= 5,3 kwh/kg = max energie-inhoud droog hout
Praktijk stukhout 50% vocht: 2,2 kWh/kg
Praktijk stukhout 20% vocht: 4,4 kWh/kg

= max 5 keer meer
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door ivob »

Albert van WdJ schreef: 04 feb 2019, 19:38 Allemaal, inclusief ivob, worden we 's morgens wakker, en voordat de avond valt zijn er tientallen, zo niet honderden
producten en diensten door ons gebruikt die in meer of mindere mate via fossiele olie zijn geproduceerd.
Ook de laptop of smartphone waarop je je teksten typt.
Ook de elektriciteit.
Hoezo niet allemaal?
Je opmerking bleef maar op mij inwerken.
Eigenlijk heb je gelijk.
Een smartphone heb ik nooit gehad. Uiteraard wel een laptop die elektriciteit verbruikt.
Bij deze heb ik, om het aantal fossiel gebaseerde producten nog te beperken, mijn internet dan maar opgezegd en de laptop buiten dienst gesteld.
Weer een fossiel product minder.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door Albert van WdJ »

ivob schreef: 06 feb 2019, 21:18 Bij deze heb ik, om het aantal fossiel gebaseerde producten nog te beperken, mijn internet dan maar opgezegd en de laptop buiten dienst gesteld.
Weer een fossiel product minder.
:mrgreen: Zal het hier wel wat stiller worden.
Dat kan niet de bedoeling zijn :lol:
Je draait je laptop (die er nu toch al is) maar gewoon op een zonnepaneel, die je vast ook al hebt liggen.


Op zich levert dit draadje wel een hoop op:
verwarring, onduidelijke vraagstelling, wirwar van "gerelateerde" onderwerpen.
Fossiel blijft troubles geven.
Change, before you have to.
Plaats reactie