Overstappen van hout cv naar olie stook

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door Gerrie »

Ik heb een vraag, ik stook nu met een hout cv maar vind het toch bewerkelijk. Als je overstapt op olie kan je dan ook nog je 500l buffer erbij betrekken. Of is dat overbodig?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door Paul Joosten »

Lijkt me een onzalig plan. Waarom terug naar fossiele brandstof? Je kan hetzelfde extra gebruiksgemak ook met een pellet-CV bereiken.

Een gewoon buffer dient vooral om pieken en dalen in het warmteaanbod te spreiden naar momenten waneer je daadwerkelijk behoefte hebt. Je wilt niet 's nachts om de haverklap je bed uit om een brok hout bij te gooien maar wel (als dat nodig is) voldoende warmte hebben om de minimumtemperatuur te kunnen handhaven. Bij een CV (op olie, gas, pellets of wat ook) zit meestal een thermostaat en die kan datzelfde doel bereiken zonder buffer. Dat betekent zeer waarschijnlijk ook minder verliezen.

Het wordt anders wanneer je met je buffer ook SWW wilt maken, dan moet je die wel blijven gebruiken. Ik zou niet weten waarom dat met pellets (of olie...) niet zou kunnen als dat nu met je hout-CV wel lukt. Alternatief is een model kiezen dat zelf ook SWW kan maken (net als de meeste huidige gas-CV's).
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
LeaD
Berichten: 1169
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door LeaD »

Wie wil er nu nog olie op zijn erf , vroeg of laat heb je toch een vervuiling te pakken door lekkage.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door Gerrie »

Met de hout cv heeft de thermostaat totaal geen nut want dat hout blijft lekker doorbranden
de thermostaat heb ik op 30gr. Dit vind ik dus een groot nadeel. En pellets ik geloof daar niet in het enige voordeel is dat je dan wel de thermostaat kan gebruiken. Ik zie die pellets in de toekomst ook duurder worden de een zegt ik gebruik 1zak per dag en de ander een halve en weer een ander zit op twee. Twee zakken kost nu hier in Spanje 9 a 10€ voor twee zakken. Reken maar uit per maand. Ik gebruik hem puur voor de cv en dat is van oktober tot begin april.
LeaD
Berichten: 1169
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door LeaD »

Woon je dan hoog in de bergen, een iets wat koudere omgeving dan?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door Gerrie »

Ja ik woon in de bergen en vanaf half october tot diep in maart moet ik echt een kachel laten draaien. En december, januari,februari zijn echt de drie koude maanden met af en toe nachtvorst. De thermostaat staat op de 30gr kan ook 26gr zijn is alleen dat de cv pomp niet stil komt te staan want die kachel blijft door branden en dan loopt de hitte in de ketel en mijn op.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door Ernest Dubois »

De teleurstelling in de hout cv is mij ook bekend, ik ben er mee opgehouden dat ding te gebruiken - hij staat daar nu koud als de tombe in de stal - maar dat heeft net zo veel te maken met het triest toestand in Nederland om bij geschikt hout te komen(behalve voor de bevoorrecht minderheid). Als ik in de bergen van Spanje was was dat een andere verhaal denk ik. De cv naar de schroot doen en en mooi kachel voor in zijn plaats zou ik zeggen, maar olie? Kom op.
Werken, das leuk.
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door Gerrie »

Ik denk dat ik hem ga gebruiken in de toekomst met pellets ik heb net gebeld met de installateur en ik krijg er volgende winter een te leen. Ik heb een ferroli daar kan je een pellet brander op monteren. En ik weet meteen het verbruik.
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door Gerrie »

Ik denk dat ik hem ga gebruiken in de toekomst met pellets ik heb net gebeld met de installateur en ik krijg er volgende winter een te leen. Ik heb een ferroli daar kan je een pellet brander op monteren. En ik weet meteen het verbruik.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door Paul Joosten »

Begrijp ik goed dat je op je bestaande hout-CV een pelletbrander kunt monteren? Dat is mooi want dan heb je waarschijnlijk relatief weinig kosten voor het ombouwen. Kan je dan alleen nog pellets stoken of ook nog stukhout? In het laatste geval kan je overwegen om af en toe toch nog wat dankjewelhout uit de omgeving te blijven stoken, scheelt in je kosten en voor het milieu is het ook winst als het anders maar ergens zou blijven liggen rotten of voor een vreugdevuur wordt misbruikt.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door Gerrie »

Ja ik kan zowel op hout als pellet stoken. De onderste deur gaat er uit en daar komt een andere voor in de plaats met een pelletbrander. Het is een multi.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door Paul Joosten »

Lijkt me een heel zinnige toevoeging zo. Ik vind het met terugwerkende kracht spijtig dat zo'n toevoeging niet mogelijk is op mijn op hout gestookte fornuis. Mocht die ooit aan vervanging toe zijn zal ik er eens op letten. Kan je wat foto's plaatsen?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door JantjeV8 »

Gerrie schreef: 01 feb 2019, 16:56 Ik zie die pellets in de toekomst ook duurder worden de een zegt ik gebruik 1zak per dag en de ander een halve en weer een ander zit op twee. Twee zakken kost nu hier in Spanje 9 a 10€ voor twee zakken.
Dit argument is ten opzichte van olie van 0 en gener waarde. Of je moet er van overtuigd zijn dat de oliehandel stabiel is en blijft.
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door Gerrie »

Die gaat absoluut wat ik hier hoor.
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Overstappen van hout cv naar olie stook

Bericht door pelletpower »

Er zijn wel meer argumenten onzinnig.
Zoals, ik ga weer olie stoken want dan kan ik de thermostaat weer gebruuken???? Wie wil nou hoog in een berghutje een thermostaat. Donder dat ding het dal in en gooi er nog een houtblokje op!

En 9 a 10 euro voor 2 zakken van 100 kg vind ik spotgoedkoop. Laat maar een lading komen.
Plaats reactie